Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Direct-to-consumer winst voor sportmerken

Recent maakte Nike de cijfers bekend over haar Q1, dat eindigde op 31 augustus jl. En wat blijkt, ’s werelds grootste sportmerk heeft in de driemaandelijkse periode maar liefst 25% meer winst geboekt bij een omzetstijging van ‘slechts’ 7%.

Het valt niet moeilijk te raden hoe het nettoresultaat zó explosief is toegenomen. De gestaag groeiende direct-to-consumer verkopen.

Bagatelliseren

Nog te vaak hoor ik sportretailers zeggen dat het zo’n vaart niet loopt met de rechtstreekse verkoop van sportmerken. Ik denk dat de enorme winststijging die Nike in haar Q1 heeft geboekt meer dan voldoende illustreert dat het absoluut níet meevalt. Ik hoop dat het sportondernemers die de direct-to-consumer verkoop nu nog bagatelliseren wakker schudt. Want het blijft hier natuurlijk niet bij.

Afhankelijk

Ook andere grote spelers op de wereldwijde sportmarkt richten zich steeds meer op de directe verkoop aan de consument. Dat is immers lekker cashen! Ze steken de volledige marge die anders aan de tussenhandel – aan jou dus – afgedragen zou moeten worden, in eigen zak. Sportretailers kunnen alleen maar dromen van de winsten die grote sportmerken opstrijken, met name dankzij directe verkoop.

Ik realiseer me terdege dat deze ontwikkeling niet te stoppen is en dat met name multibrandwinkels zich hierover grote zorgen maken. Maar het staat buiten kijf dat zelfs de grootste sportmerken een etalage voor hun producten in de winkelstraat nodig hebben. En daarvoor blijven ze afhankelijk van retailers.

‘Etalage plus’

Voldoende reden dus om deze positie nog meer te versterken door verdere specialisatie en nog betere persoonlijke advisering en service en op basis daarvan harde afspraken te maken met leveranciers. Dat die ‘etalage plus’ zijn prijs heeft in de vorm van een eerlijke marge, hoef je merkleveranciers die op een faire wijze zaken met jou willen doen echt niet uit te leggen.

 

Delen