Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Influencers in jouw schoenen

Als het om de sponsoring van stijliconen uit de showbizz of muziek gaat, kun je je als winkelier natuurlijk never-nooit meten met de grote schoenenmerken.

Die geven soms flinke bedragen uit aan sponsoring van sterren die hun schoenen dragen en promoten. Je moet als schoenretailer dan maar hopen dat een ‘gewone’ consument juist die schoenen bij jou komt kopen. Je hebt er geen enkele invloed op of sponsoring door jou in klinkende munt kan worden omgezet.

Tevreden

Waarmee een schoenretailer zich mijn inziens wél kan spiegelen aan grote schoenenmerken is de inzet van influencers. De grote merken uit de schoenindustrie gebruiken daarvoor natuurlijk ook  hun iconen. Voor jou als schoenwinkelier is dat niet weggelegd. Maar toch kun je wel degelijk gebruik maken van influencers. Bijvoorbeeld van modebewuste mannen en vrouwen die toch al klant bij jou zijn, die tevreden zijn over jouw winkel en de service die je biedt en die daarom best bereid zijn dat aan anderen kenbaar te maken.

Sympathie

In feite kan iedere klant een influencer zijn. Je hoeft niet meteen met een enorme zak geld klaar te staan. Een mooi voorbeeld was in 2017 het aantreden van Hugo de Jonge als minister van VWS in het kabinet Rutte III. Bij de bordesscène viel hij op door zijn extravagante schoenen, afkomstig van Mascolori in Rotterdam waar De Jonge een bijzondere band mee heeft. In elke plaats zijn wel modebewuste mensen te vinden die door hun gedrag of uitstraling opvallen. Én beschikken over veel volgers op hun social media.

Doorklikken

En wat nu zo aardig is: het effect van het inzetten van local influencers is relatief groot, omdat je ze direct aan jouw winkel koppelt. Tip: zorg ervoor dat volgers van de influencer direct van het social media account kunnen doorklikken naar jouw website of webshop, om daar de gespotte schoen te kunnen kopen. Slim toch?

Delen