Geen vraag te gek
088 973 06 00

Onthullend onderzoek

De week van Jan Meerman | week 30 | 2020

De week van Jan Meerman | week 30 | 2020

Niemand kan in de toekomst kijken, maar het onderzoek van bureau Q&A (op initiatief van de Retailagenda van het ministerie van Economische Zaken), naar de betekenis van corona op consumentengedrag, geeft toch veel indicaties hoe er in de komende jaren gewinkeld gaat worden. Voor dit onderzoek ondervroeg het bureau 4.400 consumenten, 29 ceo’s van grootwinkelbedrijven, 610 eigenaren van winkels (in de mode, sport, schoenen en wonen) en 173 vertegenwoordigers van onroerend goed partijen en gemeentes. Het eindrapport omvat hierdoor zoveel interessante conclusies, dat ik geneigd ben om ieder lid van INretail persoonlijk te bellen om de inzichten door te nemen. Met daarna het vriendelijke doch dringende verzoek: kijk wat dit voor jouw winkel betekent.

Want als één ding duidelijk wordt, corona heeft de manier waarop consumenten willen winkelen wezenlijk veranderd.

Goed, wat zijn de meest opvallende inzichten uit het onderzoek?

  1. Zolang er geen vaccin is, verwacht de consument minder te gaan winkelen, namelijk nog 25 keer per jaar, in plaats van 36 keer. Dit doen ze vaker solo en met gerichte aankopen. De eigen woonplaats is daarbij favoriet. Lokale sfeer en producten worden steeds belangrijker.
  2. Er is blijvend minder traffic in de steden. Hierdoor neemt het aantal winkels in de binnenstad af. Daarentegen groeit het belang van retail in middelgrote steden. Lagere bezoekersaantallen zorgen wel voor een hogere conversie.  
  3. De groei van de onlineverkoop is in een stroomverstelling gekomen. Ongeveer de helft hiervan, zal blijvend zijn. Let op: die groei is voornamelijk terechtgekomen bij de pure-players en grootwinkelbedrijven. Mogelijke oorzaak: MKB-ondernemers zijn online vaak minder goed vindbaar.
  4. In de binnensteden is de verhouding tussen omzet en huurprijs compleet zoek. Daarom zullen de huren drastisch omlaag moeten. Ook worden er de komende jaren meer korte - en omzethuurcontracten gesloten.
  5. Woonwinkels doen het ontzettend goed en blijven dat goed doen.
  6. Meer dan de helft van het aantal ondervraagde gemeenten zegt met een nieuwe retailvisie voor de binnenstad te komen.
  7. Bij consumenten is een grote interesse voor een verruiming van de openingstijden. Van 18.00 naar 19.00 uur wordt al toegejuicht.
  8. Winkels in grensgebieden zijn nog kwetsbaarder geworden voor BTW- en accijnsverhogingen.

Vraag je naar mijn conclusie voor de winkelier, dan is er maar een slotsom mogelijk: de consument heeft gesproken. Die doet zijn boodschappen het liefst zo dicht mogelijk in de buurt, in een zaak die de gewenste producten in huis heeft, of dat op z’n minst snel kan leveren. Extra betekenis krijgt de consument in de vorm van service, advies en een ouderwets portie charme van de verkoper. Ik hoorde afgelopen week een mooi voorbeeld van een moderetailer in Amstelveen. Bezoekers van zijn winkel, trakteert hij op een ijsje. De klanten smelten ervoor. Kosten? 0,18 eurocent per ijsje. Effect? Onbetaalbaar. Diezelfde retailer betaalt ook het parkeertarief bij een besteding boven de 200 euro. Een ervaring, die je online niet krijgt.

Overigens is dat een andere belangrijke conclusie uit het onderzoek: zorg dat je als zelfstandige ondernemer veel beter vindbaar wordt op het internet.

Dan de slotsom voor de huren. Hoewel er in het onderzoek wordt gesproken over verhuurders die bereid zouden zijn om de huren omlaag te brengen (15 procent), merk ik daar in de praktijk bitter weinig van. Er worden A-locatietarieven gevraagd, voor plekken die dat niet meer zijn. Willen we een succesvolle toekomst voor de nonfood retail bouwen, dan zal iedereen in de markt moeten bewegen. Onroerend goed partijen voorop. Toch ligt de sleutel voor de retailkansen bij de ondernemer. Die zal gehoor moeten geven aan de veranderende wensen van de consument. Zelfs als je weer dezelfde omzet draait als voor corona. Ik voorspel je dat die van tijdelijke aard zal zijn, omdat de veranderingen in de markt om wezenlijke aanpassingen van de onderneming vragen.

Lees daarom dit onderzoek. Stel jezelf kritische vragen en breng de kansen in kaart. Als ik terug ben van vakantie, spar ik graag met je.

Tot over drie weken.

Jan Meerman

Lees het rapport 'Retail postcorona - Impactanalyse'

P.s. Mondkapjes zijn actueel, kijk hier voor de laatste informatie >>

 

Dank voor alle reacties. Door alle Corona-hectiek lukt het Jan niet om iedereen persoonlijk een reactie terug te sturen. Weet wel dat alle ideeën, opmerkingen en suggesties worden gelezen en eventueel worden meegenomen.

Delen

Reacties

Bert Meijering Donderdag, 30 juli 2020
.
wisse wester Zaterdag, 25 juli 2020
Dat het winkelland verandert is wel duidelijk, maar de vraag mag men stellen: Hoe komt dat.? De winkelier dient zich te houden aan de wettelijke bepaling van koop=koop. Ruilen mag, zelfs geld terug mag maar, maar zelfs retourpinnen? Nee, dan internet/wet koop op afstand. Een gedrocht van de bovenste plank, zelfs retour mogen sturen na 90 (?) dagen? Zonder opgave van redenen en altijd geld terug. Daar wringt de schoen. reële huurwaarde en werkelijke waarde liggen mijlen ver uit elkaar. Het is de overheid die daar iets aan moet veranderen, bijv. leegstandstoeslag of huurwaarde fiscaal belasten bij leegstand ipv een aftrekpost mogen opvoeren
Bart, Veldhoven Vrijdag, 24 juli 2020
@ Eric, Ben jij ondernemer of beroepscriticus? Het gaat om het onverwachte gebaar, daar gaat de charme van uit. Er schuilt wel een 'gevaar' in, namelijk dat je daarmee een verwachtingspatroon creëert voor volgende bezoeken. Je moet dat dus blijven doen. Beste Jan, Ik ga het rapport zeker doornemen al heb je waarschijnlijk de belangrijkste conclusies al aangegeven.
Peter Donderdag, 23 juli 2020
begin met bezwaar maken tegen WOZ waarde. De belastingdienst moet inzien dat de waarden van winkelfuimtes niet meer kloppen bij de huidige markt.
Eric van den Berge Donderdag, 23 juli 2020
Beetje bijzondere conclusies. Als je bijv voor 200 euro iets koopt zit niemand te wachten op parkeergeld. Dat maakt niets meer uit. Steden lopen overvol. Zeker tijdens deze periode. Dus onzin dat mensen het liefst in hun eigen omgeving willen kopen. Bijvoorbeeld: Dagje A’dam of R’dam en Breda. Ijsjes weggeven is ook een lul verhaal. Iedereen met een ijsje mag geen winkel in. Blijft over de huur die er betaald dient te worden. Is volledig uit z’n voegen gegroeid. Geld maakt geld en wie daar voor op moet draaien zal hun een rotzorg zijn.

Reageer