Geen vraag te gek
088 973 06 00

Stop nooit met vragen

De week van Jan Meerman | week 29 | 2019

De week van Jan Meerman | week 29 | 2019

Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen
Winston Churchill (1953), Engels staatsman en Nobelprijswinnaar van de literatuur 

Mij doe je geen groter plezier dan bij retailers op bezoek gaan. Ik vind het een uitje om in al die verschillende werelden binnen te stappen en te ontdekken wie achter de onderneming schuilgaat. Meestal bouw ik na een gesprek van anderhalf uur een duidelijk beeld op. Daarbij hanteer ik net zo makkelijk de methode van de botte bijl, als de charmante vraag met de dubbele bodem. Ik wil namelijk weten wat iemands drijfveren zijn en ben allergisch voor bullshit. 

Toch valt mij iedere keer weer op hoe moeilijk retailers het vinden om antwoorden te geven op vragen die persoonlijk zijn en gaan over het WAAROM van hun winkel. 

Want wie zou hen werkelijk missen, als hun zaak morgen niet meer zou bestaan? 

‘Is dit een diepte-interview?’, hoor ik dan concluderen, of een tikkeltje botter: ‘ben je van de politie?’ 

Ik heb er op een positieve manier maling aan. Want de vragen die ik stel, dwingen mijn gesprekspartners stil te staan bij de kwesties die er voor iedere ondernemer toe doen. Denk aan de ontwikkelingen in de markt, de positie van de onderneming en het eigen functioneren. In feite onderwerpen waar een retailer dagelijks mee bezig zou moeten zijn. Toch gaan de meesten die confrontatie met zichzelf uit de weg. 

Daarom zou ik met deze column het pleit willen bezorgen voor de kracht van de kritische vraag. 

Voorbeelden? 

  • Wanneer maken we in plaats van het aanbod de wensen van de klant niet echt leidend?
  • Waarom zijn onze leveranciers nog geen partners?
  • Hoe gaan we structureel samenwerken met de ondernemers in de buurt? 
  • Wat is ertegen om een coach in te schakelen? 
  • Op welke manier zetten we onze medewerkers op een voetstuk? 
  • Kunnen we nog zonder businessplan? 
  • Zijn er klanten die willen meedenken met onze nieuwe positionering? 
  • En last but not least, word ik gelukkig van wat ik doe?

“Je hebt me aan het denken gezet” of “zo heb ik er nog nooit naar gekeken” zijn de allergrootste complimenten die ik tijdens een gesprek kan krijgen. Zo hoop ik, dat ik ze met mijn ‘gedram’, van dienst ben geweest en ze er echt iets mee gaan doen. 

Want één ding is duidelijk: de retailer die stopt met vragen, timmert zijn winkel dicht.

Nog vragen?

Jan Meerman

PS. Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Gert van Gassel Dinsdag, 16 juli 2019
Wanneer maken we in plaats van het aanbod de wensen van de klant niet echt leidend? Ik neem aan dat hier bedoeld word "de wensen van de klant ECHT LEIDEND"? Het woord niet begrijp ik niet
Robert Jan van Haagen Dinsdag, 16 juli 2019
Beste Jan, Leuk en vooral herkenbaar artikel weer. Als ondernemer ben je continue aan het zoeken naar verbeterpunten. Dat stopt eigenlijk nooit. Als je ergens binnen loopt vallen direct zaken op en denken we direct "snap je dat nou... of dat kan beter....... " Dan stoten we elkaar weer aan en zeggen we lachend, Tja ondernemers hè. Voor je eigen bedrijf bestaat de kans dat je op een gegeven moment een beetje bedrijfsblind wordt en zijn frisse andere inzichten meer dan welkom. Kortom, Ik zou zeker graag een kopje koffie met je doen en haal met liefde wat lekkers bij de koffie :). Robert Jan van Haagen De Bruidshoek, Leiden
Olaf Zwijnenburg Dinsdag, 16 juli 2019
Heeft de fysieke winkel nog toekomst? Wij denken van wel. Maar dan moet je als winkelier wel wat gaan doen. Een pakhuis met een kassa voegt niks toe. We hebben een tweeluik geschreven over de toekomst van fysieke winkels waar zeker toekomst voor is als retailers 1) excelleren in de executie (https://lnkd.in/dtpwXWN) en 2) slim digitaliseren middels technologie (https://lnkd.in/gmuB5Cr).
Kim Laan Maandag, 15 juli 2019
Beste Jan, je bent van harte welkom
Bart den Elzen ( den Elzen Wonen & Slapen te Roermond ) Maandag, 15 juli 2019
Beste heer Jan Meerman, Ik kijk ernaar uit om u te mogen begroeten in onze showroom! Fijne avond, Met vriendelijke groet, Bart den Elzen Den Elzen Wonen & Slapen

Reageer