Geen vraag te gek
088 973 06 00

Wie maakt het in 2019?

De week van Jan Meerman | week 02 | 2019

De week van Jan Meerman | week 02 | 2019

De vraag die vrijwel iedere retailer in 2019 zal bezighouden, is de aanpak van de onlinewinkel. Vorige week nog belde een ondernemer met zaken verspreid over het hele land hoe ik het zou doen als ik in zijn schoenen zou staan: op eigen kracht blijven concurreren of samenwerken met een onlinegigant als bol.com? Na een pilot bij het grootste onlinewinkelplatform van Nederland was de omzet van zijn webshop verdubbeld, de marge gehalveerd en het aantal retouren met een kwart toegenomen. Ook vermoedde de retailer dat er achter zijn rug om contact was geweest met leveranciers.

Veertig platforms

In Nederland zijn ongeveer veertig platforms actief die faciliteren in transacties (Uber, Thuisbezorgd.nl, Deliveroo), overzicht bieden van beschikbare spullen, aanbieders en prijzen (Amazon, Zalando, Booking.com), vertrouwen creëren (Airbnb), vergelijken (Independer) en geld verzamelen (Gofundme.com).

Alhoewel onlineplatformen vaak het beeld oproepen van een intermediair of marktplaats, worden het steeds meer omgevingen voor organisaties die willen samenwerken om elk hun eigen of geïntegreerde producten en diensten aan te bieden. Kenners verwachten daarom dat de concurrentie tussen bedrijven op termijn zal verschuiven van producten en diensten naar platformen en hun bijbehorende ‘ecosystemen’.

Belang platforms groeit

Of het zo’n vaart zal lopen, weet niemand, maar het is overduidelijk dat de groei en het belang van onlineplatforms ieder jaar toenemen en de vragen van onze leden onvoldoende duidelijk zijn te beantwoorden. INretail start daarom het nieuwe jaar met een grootschalig actieplan, waarmee we de online keuzes voor ondernemers duidelijker gaan maken. Daarbij zullen we onder meer kijken naar samenwerkingen met succesvolle onlineplatformen, maar verkennen we ook de mogelijkheden voor de bouw van een eigen platform.

Beiden zijn makkelijker gezegd dan gedaan, want de directie van Ahold zullen we mogelijk nog wel om tafel kunnen krijgen om betere afspraken te maken met bol.com, maar voor de Googles en Amazones van deze wereld zal dat niet lukken.

Intussen weten we van andere brancheorganisaties ook wat er komt kijken bij de ontwikkeling van een eigen platform. Zo heeft de Bovag ‘Viabovag’ (een tegenhanger van Marktplaats, waarmee je veilig een tweedehandsauto kunt kopen) en Koninklijke Horeca Nederland ‘BookDinners’ (de tegenhanger van Iens, waarmee je een tafel reserveert in een restaurant). Beiden staan nog in de kinderschoenen en het gaat gemoeid met enorme investeringen in techniek en marketing.

Mensenwerk

Hoe het ook zij, begin deze zomer wil ik vragen over platforms en onlinestrategie even makkelijk kunnen beantwoorden als de vraag hoe je in 2019 een succes van je winkel maakt. Dat antwoord is simpel:

Mensen, mensen en nog eens mensen.

Want wie gelooft in het geluk van goede en gezonde medewerkers, die volop kunnen groeien en bloeien, geeft iedereen het nakijken. Daar kan geen algoritme, chatbot of artificial intelligence tegenop.

Retail blijft mensenwerk.

Gelukkig maar.

Jan Meerman

Delen

Reacties

Femke Utens Vrijdag, 11 januari 2019
Winkeliers, het zijn toch net mensen. Boos word ik als ik mensen hoor praten over hun baas, de werkgever, de graaier, het dikhoofd...waar zijn de verhalen dat de winkelier altijd werkt, bij ziekte of verlof van zijn personeel zelfs dubbel werkt. Dat hij er alles aan zal doen om zijn team van salaris te voorzien, hij zal zelf de salaris rij sluiten. Bij Jinek ging het begin van het jaar in een reportage over de werkgever, in een prachtig hotel en ja ze hadden allemaal het mobiele nummer van Mark Rutte in hun telefoon. Ik heb mij toch serieus afgevraagd, ik ben een werkgever en heb zijn nummer niet, ik kan hem niet bellen om aan de knoppen te draaien. Ik heb jullie nodig om, wat ik denk, ons geluid te laten horen, de koek is op, de rek is eruit! wij horen ook eens als mens behandeld te worden in plaats van als melkkoe. Ik ben nog steeds niet uit jullie vreugde stuk, gerechtigheid, was naar ik geloof de titel..eindelijk was er iets bereikt bij ziekte van personeel, wat? Ik heb het nog niet gemerkt, vanaf 2020 een verzekering? Hoe moet je als kleine werkgever door, als je twee jaar lang zonder je personeel zit, ik heb geen moeite met de premies maar ik begrijp niet dat je twee en half jaar maar moet afwachten of je personeelslid weer kan komen werken, dit kan in een klein team niet. Hier hoort een vangnet voor te komen, buiten de werkgever om met professionels die naar de zieke persoon omkijken en de werkgever zijn bedrijf laten runnen. Personeel, veel collega’s die ik spreek hebben momenteel personeelsangst, ik ben voor een goed samenwerkend team en als het niet functioneerd moet je uit elkaar kunnen gaan, je kan hier ook een vast bedrag (transitievergoeding)voor afgespreken, dan kun je personeel gewoon aannemen, zonder de jaarcontracten en als het niet functioneerd dan weten beide partijen waar ze aan toe zijn, geen uwv of rechter nodig. Waarom moeten er zo’n zware dossiers worden opgebouwd en bijgehouden met toetsingen bij uwv of rechtbanken, functioneerd het niet dan is het over met het dienstverband met de voor ieder bekende transitievergoeding staffel. Inretail, big data, webshops, platforms retailvisies prachtig maar het draait om mensen.
peter mellema Woensdag, 09 januari 2019
goeie info u allen, best goed te volgen! Dick, ik denk dat jij compleet gelijk hebt. En ik ben van mening dat het en en moet zijn. En een stenen winkel met een webshop. Minder omzet en gewoon mensenwerk spreekt mij in elk geval aan! Succes allen! Gr Peter
Roos Dinsdag, 08 januari 2019
Beste Jan, wat heeft Lisette Schellink gelijk. In Retail zit er niet meer voor onze ondernemingen. Zij betalen wel de contributie die nodig is om jouw ‘mooie stukjes’ te lezen. Het wordt de hoogste tijd dat IN RETAIL echt op de barricades komt om de belangen te dienen waarvoor de leden betalen. Laat ook duidelijk horen dat de TRANSITIE VERGOEDING als WURGTOUW van de ondernemer ( de leden) moet verdwijnen!!!!!! Roos
Pieter de Greef Dinsdag, 08 januari 2019
Online, offline, we zijn met z`n allen onlife. 24/7 kun je wanneer je hiervoor kiest verbonden zijn met alles en iedereen. Bewustzijn en kennis is zijn belangrijk. Tijdens de crisis zijn er een aantal hoogleraren, goeroes enz die vertelden hoe het retail landschap er in 2015 uit zou zien. Deze zgn experts zeiden dat er zomaar 30 to 40% van de stenen winkels af zouden vallen, en dat clicks en bricks verplicht was om te overleven. Ook de banken gingen hierin mee, maar is dat wel zo? Laten we beginnen dat er in 2011 voor 45 miljoen Nederlandse consumenten winkels waren. Dit lijkt me wat veel, natuurlijk is het zo dat wanneer de omzet terugvalt hier retailers last van gaan krijgen, een sanering volgt. Er waren en zijn nog steeds winkelformules die geen bestaansrecht meer hebben, en wellicht zijn er een hoop producten te noemen die je liever online besteld en thuis laat afleveren. Gemak dient de mens zullen we maar zeggen. Echter zijn mensen nog steeds geen robots en hebben dorpen, steden, stadskernen winkels nodig om als stad te kunnen functioneren. Dit geld overigens ook voor alle sportclubs en activiteiten die in deze stad worden georganiseerd. De plaatselijke detailhandel wordt dagelijks benaderd voor sponsoring. Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat de onlinebedrijven, Oa de Frightfull Five ( Amazon,Apple, facebook, Google) of de Zalando`s van deze wereld de plaatselijke sportclub financieel steunt. Dit alles heeft alles met bewustzijn te maken, zowel voor de retailer als de consument moet zich bewust zijn van de consequentie van zijn of haar beslissing. Het punt is dat retailers en consumenten elkaar gek maken, en achterna lopen. Bekijk voor jezelf wat het beste is, wat past in jou toekomst visie. Het is maatwerk geworden. Online goed aanwezig willen zijn kost bakken met geld en enorm veel tijd. en juist in de modebranche blijkt het verdienmodel bijzonder lastig te zijn. Ik zit zelf al ruim 20 jaar in Helmond op het Steenwegkwartier. Juist dit gebied is de laatste jaren ondanks dat iedere retailer hier offline opereert, heel sterk geworden. Ik zet het nieuwe jaar in met een verbouwing van onze winkels, zodat wij er weer enkele jaren tegenaan kunnen. Ik zou zeggen, groet en maak je klant blij!
lisette schennink Dinsdag, 08 januari 2019
Beste Jan Een prachtig verhaal maar dat levert ons niets op!!! Eigen Platform?? Handel in Big Data??? Waarom Maakt in Retail zich niet hard voor mens ,mens..Weg met de transitie vergoedingen. Het MKB heeft het toch al moeilijk genoeg om Geld te verdienen!!! en aan online verkoop kan niemand iets verdienen!!! Ook Zalando niet. Beste Jan, ook In Retail krijgt het zwaar in de toekomst!!! Vele ondernemingen gaan van de markt omdat er geen opvolging is,of dat niemand het over wil nemen,dus ook op termijn geen bestaansrecht meer voor Jullie. Jan wanneer maken we de echte vuist met zijn allen en willen dat de transitievergoeding eraf gaat!! We kunnen allemaal leuke verhalen schrijven en toekomst visie loslaten zoals Retail in 2030,en met een vingertje wijzen wat de ondernemer moet doen. ik zal je vertellen Jan,ik ben al 32jaar modeondernemer met diverse vestigingen zonder webshop etc etc maar de toekomst wordt alleen maar Big Data in Alles!!! ik hoor ook niets van In Retail wat jullie als branche doen om de enorme leegstand van Winkels in nederland te lijf te gaan?? als het dan toch om Mens Mens gaat!!! voor jouw in 2019 genoeg werk in het veld,niet "lullen"maar poetsen!!! Handen uit de mouw en aanpakken.Groet Lisette een echte ondernemer met Passie maar jan
Gert Dinsdag, 08 januari 2019
Beste Jan, Mensen, mensen en nog eens mensen. Geen speld tussen te krijgen,helemaal mee eens. Goed dat jullie tijd en aandacht vrijmaken met betrekking tot platforms. Helaas kleeft er aan de mensen, mensen en nog eens mensen wel wat achterlijke regelgeving. Met name de transitie vergoeding zorgt er voor dat veel ondernemers die mensen, mensen en nog eens mensen zich niet kunnen veroorloven. Sterker nog, het zorgt ervoor dat tientallen ondernemers hun bedrijf niet kunnen beëindigen zonder failliet te gaan. We zijn het eens over de oplossing, maar in hoeverre is het een oplossing als je hem niet kan veroorloven?
Pim Dinsdag, 08 januari 2019
Mooi verhaal met mooie reacties. Ik geloof in de mix van beide want het is nog steeds dat 1 + 1 een 3 kan zijn. Platforms zijn eenvoudig toegankelijk, maar duur. Net als reclame en de tarieven van IT-ers. Mijn advies is de focus te houden op retail, maar zeker ook de juiste mensen vinden die het IT verhaal voor jouw bedrijf kunnen uitrollen. Zet jouw kennis online en ik heb t vertrouwen (net als je toekomstige nieuwe klanten) dat je producten met gezonde marge kunt verkopen.
marcel Dinsdag, 08 januari 2019
Als je van een retailer in vertrouwen te horen krijg dat zijn omzet online is verdubbeld, zijn marge is gehalveerd en retouren met kwart is toegenomen. En niet onbelangrijk dat ie het vermoeden heeft dat achter hem om contact is geweest met leveranciers dan zou een organisatie als InRetail toch alleen maar afstand moeten nemen van dergelijke initiatieven ipv met ze samenwerken in de vorm van een speciale deal? Ook zoals Dick schrijft platforms vergaren Big Data met als doel ons als tussenhandel op de lange termijn uit te schakelen. Wij mogen straks alleen nog de krenten uit de pap eten
Koert van Eerten Dinsdag, 08 januari 2019
Ik ben van mening dat webshops de koplampen zijn waar de MKB zich letterlijk blind op staart: alles moet on-line verkocht worden. Reclame bureau's hebben het alleen nog over webshops, ook als ze websites bedoelen. Maar inderdaad: de verdienmodellen zijn uiterst vaag, de doelstellingen van 'grote voorbeelden'' hebben inderdaad vaak niets te maken met gewone retail. Waarom zou een reus als Zalando mijn bedrijfsnaam in mijn niche als zoekwoord gebruiken om Adwords advertenties te gebruiken? Ze verdienen er echt helemaal niets aan. En toch doen ze het. Als iedereen achter elkaar naar links rent moet je je afvragen of er nog wel sprake is van rationeel gedrag en of rechtsaf niet een betere optie is. Ik heb winkels. Die doen het goed. Ik heb geen webshop en ga dat ook niet doen: ik kan daar niets aan verdienen. Bovendien is een winkel veel leuker. Ik gebruikt het internet heel intensief voor mijn bedrijf en mijn marketing budget gaat daar bijna 100% heen. Maar niet omdat ik een webshop heb. Blijf zelf nadenken en loop niet achter iedereen aan. En probeer zeker geen bol.com o.i.d. te zijn: hun doelstelling is jou op te vreten.
Dick Maandag, 07 januari 2019
Je laatste conclusie, namelijk dat Retail uiteindelijk om mensen gaat is de enig juiste. Ik wil daar aan toevoegen: "en het gaat dan vooral om het herkennen en invullen van de behoeften van die mensen". Persoonlijk wantrouw ik die grote platforms. Ik heb het sterke vermoeden dat op dit moment de handel in goederen via hun platforms voor de grote online spelers (Amazon, Zalando, Alibaba, Bol en noem maar op) niet het primaire doel is en ook niet het primaire verdienmodel. Big data is big business. Door deel te nemen aan deze platforms lever je ze de data waarmee ze je naderhand kunnen manipuleren, of erger nog, kapot maken. Ik vermoed dat momenteel zwaar geïnvesteerd wordt in marktaandeel en data, waarmee in een later stadium de concurrentie kan worden weggevaagd en toeleveranciers aan de macht van deze reuzen zijn overgeleverd. Wat mij betreft dan dus liever wat minder omzet,en gewoon mensenwerk :-)
Pieter Lap Maandag, 07 januari 2019
Hoi Jan, Goede conclusie, het draait nog steeds om mensen en al 30 jaar hoor ik dat winkelen als in 1990 in 2000 echt niet meer kan, want er zijn ontwikkelingen etc. Maar het kan nog steeds als je authentiek blijft. Mensen gunnen iemand iets, zolang ze er maar op kunnen vertrouwen dat je ze niet belazert. Als ondernemer moet je wel heel kritisch naar je kosten kijken en internet verkoop is dan lang niet altijd even effectief. Groet, Pieter Lap

Reageer