Vanaf 29 juni kunnen mkb-ondernemers in de non-food detailhandel aan de slag met verdere digitalisering van de bedrijfsvoering via ‘Mijn Digitale Zaak’. Ondernemers krijgen persoonlijk advies op basis van de uitkomsten van een scan, een stappenplan, een overzicht van leveranciers en een subsidie tot een maximum van € 2500,-. Dit is een initiatief van INretail, KVK, MKB-Nederland, RVO en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Vrijwel alle ondernemers zijn bezig zijn met digitaliseren, maar gebrek aan tijd en kennis en onduidelijkheid over de opbrengsten remmen ondernemers in de stap naar online verkoop, marketing en/of digitale veiligheid. Via www.mijndigitalezaak.nl komt hierin verandering.
Persoonlijk advies
INretail inventariseerde welke digitaliseringsoplossingen het meest effect hebben op de productiviteit en toekomstbestendigheid voor kleine en grotere winkels. Denk hierbij bijvoorbeeld aan beveiliging van de website en betalingssystemen, cloud kassa systemen, intelligente e-mailsystemen, zoekmachineoptimalisatie en webshops. KVK heeft daarmee een digitaliseringsscan ontwikkeld die iedere ondernemer een persoonlijk advies oplevert dat past bij de gestelde doelen. Ook wordt duidelijk waar de ondernemer staat ten opzichte van branchegenoten.
Subsidie
Om keuzes makkelijker te maken ontwikkelde MKB-Nederland een website waar landelijke en regionale digitaliseringsleveranciers zich presenteren. Ook kan de ondernemer subsidie aanvragen bij RVO., waarmee 50% van de offerteprijs tot een maximum van €2500, Software, hardware, advies, implementatiekosten of het uitbesteden aan derden vallen allemaal onder de subsidieregeling.
Relevant blijven
Ondernemers die digitaliseren, werken vaak efficiënter én zijn winstgevender, daarom willen we ondernemers helpen om die volgende digitaliseringsstap te zetten, aldus minister van Economische Zaken en Klimaat, Micky Adriaansens. Mijn Digitale Zaak helpt mkb’ers om echt werk te maken van digitalisering.