Geen vraag te gek
088 973 06 00

Corona: denk in scenario's

We adviseren je om na te denken over een aantal scenario’s. Zo ben je voorbereid op wat er mogelijk gaat komen en voorkom je dat overhaaste beslissingen moet nemen.

Tips

  1. Denk samen met een aantal mensen uit je team na over jouw scenario’s. Wat te doen we bij een forse omzetdaling (bijvoorbeeld bij 20%, 50% of zelfs 100%)? Wat als winkels of winkelgebieden worden gesloten door de overheid? Wat bij veel ziekmeldingen van medewerkers?
  2. Stel een ‘crisisteam’ samen met ook medewerkers en overleg dagelijks over ontwikkelingen en eventuele te nemen stappen.
  3. Bepaal per scenario welke keuzes je kunt of moet maken. Denk hierbij aan aanpassing van personeelsbezetting, openingstijden, communicatie naar klanten en medewerkers, inkoop, beoordeel je investeringen, kijk naar je (dagelijkse) kosten voor marketing en communicatie, volg de landelijke richtlijnen voor events, bekijk andere verkoopmogelijkheden (telefonisch, thuisbestellingen).
  4. Communiceer structureel met je medewerkers en neem ze mee in de overwegingen en gemaakte keuzes.
  5. Communiceer naar je klanten over je beleid. Denk dan over contante betalingen, hygiëne, geen handen schudden.

Bekijk dit eens als voorbeeld, de scenario’s die MKB-Nederland heeft ontwikkeld. Volg te allen tijde de adviezen van het RIVM.

De praktijk - Krein Bons, vanHaren schoenen, over wat hij doet

“Wij denken op dit moment in scenario’s. Wat als de omzet minder is? Wat als een winkelgebied dicht gaat? Wat als we goederen niet meer geleverd krijgen? Per scenario bepalen we met elkaar wat we doen. Het lijken zeer reële scenario’s te worden, dus dan kan je er maar beter op voorbereid zijn. Stel een team samen waarin je met elkaar nadenkt over acties. Betrek anderen bij je scenario. Zo kan je over de gevolgen van het sluiten van een winkelgebied met je collega ondernemers gaan nadenken. Ook zij kampen met hetzelfde probleem. Samen kun je elkaar wellicht helpen”.

Kunnen we je verder nog helpen?

Kijk eens bij de meest gestelde vragen van andere ondernemers. Hier staat vast iets tussen wat jij ook wilde vragen.

Je kan ons natuurlijk ook bellen of mailen:

Vanaf maandag 16 maart zijn wij - voorlopig - van ma t/m vrij van 08.00 tot 20.00 telefonisch bereikbaar op 088 973 06 00
Mailen kan naar coronavirus@inretail.nl
Appen kan ook naar 06 - 24 95 83 16