Geen vraag te gek
088 973 06 00

Data driven ondernemen

Data krijgt de komende jaren een steeds prominentere rol en bepaalt in steeds grotere mate het succes van jouw onderneming. Hoe meer je van je klant weet, hoe persoonlijker, relevanter en flexibeler jíj kunt acteren.

Dat betekent dat je hele klantenkring over een paar jaar niet meer dezelfde nieuwsbrief zal ontvangen en dat dit klantenbestand ook niet meer allemaal dezelfde aanbiedingen krijgt.

Voorsorteren

Zoals in het rapport Retail richting 2030 wordt beschreven: Olie was in de vorige eeuw een belangrijke stuwkracht voor groei en verandering. Nu is data de nieuwe olie. Groei en verandering door data. Stilstand is achteruitgang, dat weten we al jaren en zoals de Amerikaanse ondernemer Jeff Bezos zegt: "stilstand is je grootste vijand". Het is een illusie om te denken dat morgen de gehele retail data gedreven is, maar het is wel raadzaam om er nu alvast voor te zorgen dat zodra het zover is, jij alle nodige data in the pocket hebt.

Data delen

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat 81% van de consumenten bereid is zijn gegevens te delen, mits er iets tegenover staat (Retail richting 2030). Er moet daadwerkelijk relevantie zijn. Dat kan door je klant te verrassen met een gepersonaliseerd aanbod. Of door het sturen van een appje terwijl je op de beurs loopt. Maar relevant kan je ook zijn door het koopgedrag van de afgelopen vijf jaar uit te lezen. Loyaliteit zal in de toekomst steeds meer afhangen van de mate waarin je in staat bent data toe te passen. Kun jij de behoefte van je klant voorspellen? Dan ben jij in de lead.

Contactmomenten

Om die loyaliteit te verkrijgen is het niet alleen noodzakelijk om vraag en aanbod op elkaar aan te laten sluiten, maar ook om je klant hier al vroegtijdig van op de hoogte te brengen. Zichtbaar zijn op verschillende momenten in de klantreis. Deze momenten kunnen fysieke contactmomenten zijn, maar ook online contactmomenten. Denk aan social media, je eigen website en andere media waarvan je weet dat jouw doelgroep daar te vinden is!

Het lijkt veelomvattend, maar ook de kanalen waar jij gebruik van maakt tijdens zowel de pre- als aftersales zijn al volledig ingespeeld op een data gedreven systeem. Facebook heeft zonder dat je hierom hebt gevraagd al een profiel van je belangrijkste doelgroep opgesteld en Google laat precies zien waar en wanneer jouw website wordt bezocht. Gebruik die gegevens en doe er je voordeel mee. Verover je concurrentiepositie maar bovenal: verlies nooit het persoonlijk contact uit het oog. Koester je medewerkers met de juiste attitude en kennis en stel je klant centraal, zowel voor, tijdens als na de koop.

Verbeter vandaag nog je concurrentiepositie en verrijk jouw winkel met data!

Delen