Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt Vertelt: Onderscheidend en toch overal dezelfde positieve vibe!

De afgelopen weken heb ik verschillende beurzen, zoals Pitti Uomo, Sunday School, Soul Salon en de Modefabriek bezocht.

Elke beurs richt zich op een eigen doelgroep. Met een eigen signature. En allemaal op een eigen manier onderscheidend. Toch zag ik ook een belangrijke gelijkenis: bij elke beurs heerste een enorme positieve vibe onder zowel retailers als merken. 

Een sociale plek

Beurzen zijn natuurlijk dé plek om als fabrikant je producten te presenteren aan bezoekers. Maar wat mij opvalt, is dat die producten steeds meer een verbindende functie krijgen. Een beurs wordt meer en meer als sociale plek gezien om elkaar te ontmoeten. Om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Op de Pitti Uomo zag je dit sterk gebeuren bij de uitgedoste ‘peacocks’. De ontmoetingen daar gaan aan de ene kant over de technische vernieuwingen in de stoffen en de comeback van corduroy aan de andere kant. Gaaf om te zien!

Bewust consumeren

Een transitie die in het rapport Retail richting 2030 uitgebreid wordt beschreven is ‘’bewust consumeren’’. Deze ontwikkeling zie je sterk terug op de ‘’sustainable’’ Soul Salon. Logisch! Tijdens de uitreiking van de Storytelling Award op de Soul Salon heb ik het kort over deze trend gehad. Naderhand heb ik van meerdere bezoekers te horen gekregen dat ze hier nog wel veel meer over willen horen. Daar gaan we dus zeker mee aan de slag!

Van transactie naar attractie

Daarnaast word je als bezoeker continu geïnspireerd om te zien hoe je een merk van toegevoegde waarde kan voorzien in de vorm van attractie. Ook voor beurzen die al een tijd meegaan is die attractie onwijs belangrijk. Zo werd ik aangenaam verrast door nieuwe indeling van de Modefabriek. Ik kon de beurs herontdekken! Die uitdaging van attractie ligt er voor jou als retailer ook. Hoe blijf jij de consument verrassen in jouw winkel? De primaire functie van een winkel wás altijd ‘transactie’: gericht op de overdracht van een product. Daar kom je nu niet meer mee weg. De winkel moet een plek zijn met een sterke aantrekkingskracht waar consumenten graag komen.

Ontmoet, lees en leer

Al met al waren het voor mij weer een heleboel leerzame dagen waar ik letterlijk werd opgeladen door positieve energie van retailers, merken en leveranciers. Wil je meer weten van de trends en ontwikkelingen voor de retail richting 2030? Maar misschien nog wel belangrijker, wil je weten hoe jij ermee aan de slag kan? Kom dan naar de inspiratiesessies, ontmoet andere merken en retailers op beurzen en lees het rapport Retail richting 2030. En ik garandeer je: positive vibes! 

Delen