Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt Vertelt: Over data en micromomenten

Extreme (weers)omstandigheden gooien telkens weer roet in het eten. Zeker nu we herstellende zijn en wij ook mee willen profiteren van de economische groei. Maar hoe dan? Wat doe je wanneer de consument gewoon besluit om dit seizoen minder, elders of zelfs helemaal niet te kopen?

Extra dimensie

Veel ondernemers hebben al te kennen gegeven dat de creativiteit en flexibiliteit om de consument te verleiden naar hun winkel(gebied) te komen drastisch onder druk staat. Een attractieve winkelomgeving draagt daar uiteraard in bij. Maar je klant écht kennen, weten en bieden wat de (latente) behoefte is, het moment waarop je de klant het beste kan benaderen en ook nog eens in welke vorm, daar ligt de kans. Op een andere manier met data omgaan zal een extra dimensie geven in creatief denken. Het moet nu eenmaal gemakkelijker, eenvoudiger en sneller, anders haakt de consument sowieso af. Die constatering, en wellicht de oplossing, past helemaal in het verlengde van het trendrapport Retail richting 2030 en de regionale sessies van komend najaar.

In het hart raken

Eén van die bewegingen uit het rapport is van Massacommunicatie naar micromomenten. Wanneer je het bovenstaande van je klant weet kun je deze heel persoonlijk benaderen en in het hart raken! Hoe mooi is dat? Wist je bijvoorbeeld dat 51% van de consumenten aangeeft regelmatig irrelevante e-mails te ontvangen die niet aansluiten bij de behoeften en interesses? Hier zitten kansen om de consument te verleiden om jouw winkel(gebied) te bezoeken.

Een mooie quote van Ronald van Zetten, Frenz, slaat de spijker op zijn kop: “Ontzorgen en efficiënt zijn, hoge servicegraad en een verrassend en vernieuwend assortiment. Een hele innige relatie hebben met je klanten waarbij je alle kanalen benut. Daarnaast dat we event gedreven zullen zijn, dus niet meer reclame maken met een bepaalde korting maar relatie gedreven reclame. Het wordt dus veel persoonlijker.”

Data is dus cruciaal voor de, nabije, toekomst en het begint morgen al. Wie is jouw klant, hoe goed ken je hem en hoe bereik je hem? Jouw kassasysteem kan al veel data opleveren waar je mee aan de slag kan. Hoe? Neem eens contact met mij of met mijn collega’s van bedrijfsadvies. Wij helpen je graag verder richting 2030! Ben jij er ook bij?

Meld je aan!

Bekijk hier het programma voor het najaar | Download hier het onderzoek

Delen