Geen vraag te gek
088 973 06 00

“De coronatijd heeft mijn creativiteit geprikkeld!”

Van een virus aan de andere kant van de wereld naar een lockdown in ons eigen land. “We moesten in korte tijd veel veranderen. Dat heeft mijn creativiteit als ondernemer wel weer geprikkeld”. Miranda van Leeuwen, eigenaar van woonwinkel Loft 8 in Tilburg, vertelt hoe zij is omgegaan met het coronavirus.

Wat waren voor jullie de eerste signalen om dingen anders aan te pakken?

“Onze leveranciers halen veel van hun items voornamelijk uit Azië. Toen het virus in China een toevlucht nam, wilde ik snel zoveel mogelijk spullen naar ons toehalen. Dan konden we in ieder geval blijven leveren aan onze klant, mochten de leveringen problemen opleveren. Wat we toen nog niet wisten, is dat het virus ook snel in Nederland zou komen en we eind maart in een intelligente lockdown zaten. Dat was wel even spannend. We hadden ineens veel voorraad en iedereen moest thuisblijven. Tilburg zat ook nog eens ín de brandhaard van het virus. Even leek het erop dat ik een verkeerde keuze had gemaakt.”

En, was dat ook zo?

“Nee, achteraf ben ik blij dat we dat risico hebben genomen. De looptijd van leveringen uit Azië liepen steeds verder op en wij hadden de voorraad goed op orde. We hebben tijdens de lockdown klanten gebeld en gevraagd of ze hun geplaatste order wel al wilden ontvangen. Vaak wel en dan konden we ook gelijk leveren. Het is bij ons zo’n 3 tot 4 weken echt heel stil geweest. Maar toen men doorkreeg dat vakanties niet doorgingen en de eerste angst een klein beetje weg ging, kwamen mensen weer in de winkel en werd er flink geïnvesteerd in huis.

Hoe ging dat in de winkel?

“We zijn met een klein team dus konden snel schakelen en handelen naar de situatie. We zijn continu open gebleven met passende maatregelen en hygiëneprotocollen. Het team vond het in het begin wel spannend allemaal. We hebben er goed over gepraat met elkaar zodat we wel gefocust bleven. Daarnaast zijn we online acties gaan uitzetten, bijvoorbeeld het weggeven van goodybags, dat werkte heel goed. We waren ineens heel druk met pakketjes inpakken en versturen: heel gaaf!”

Welke learnings trek je uit deze tijd?

“Eigenlijk zijn we heel dicht bij onszelf gebleven en hebben in deze tijd de bevestiging gekregen dat we dat goed doen. Retail is een vak waarbij je van mensen moet houden. Als je met plezier in de winkel staat, dan heb je een goede energie te pakken. De persoonlijke aanpak, goede service en ons ruime assortiment maken dat mensen graag bij ons winkelen. En we zien dat meer mensen lokaal gaan winkelen, een mooie ontwikkeling wat ons betreft!”

Zijn er dingen die je echt anders gaat doen, ook na corona?

“Voorheen hadden we hele ruime openingstijden. Dit hebben we vanwege corona beperkt en eigenlijk bevalt ons dat heel goed. Ik heb daardoor een betere werk-privé balans gevonden, dat is mij veel waard. Als we maar duidelijk onze openingstijden communiceren, dan komt de consument wel. Verder kijk ik er weer naar uit om meer fysieke activiteiten rondom de winkel te organiseren en zonder beperkingen te kunnen denken, maar wat ik al zei: corona dwingt je ook weer tot nieuwe creativiteit.”

Heb je nog een gouden tip voor collega-ondernemers hoe mee te veranderen in deze tijd?

“In jezelf geloven, keihard doorwerken en ervoor gaan. Verder is het ongeacht de situatie voor elke ondernemer verschillend welke keuzes wel of niet gemaakt (moeten) worden, laat staan in deze tijd. Wel raad ik het aan om lokaal samen te werken, te sparren met andere ondernemers en te leren van elkaar. Samen sta je toch echt sterker!”

Over Loft 8

Vijf jaar geleden startten Miranda van Leeuwen en haar man Christian Loft 8: een winkel met totaalconcept van lifestyleproducten tot woonaccessoires, interieurartikelen en meer. Wat begon met 90 m2 is inmiddels uitgegroeid tot een winkel van ruim 450 m2. Op een prachtige locatie in het Tilburgse stadsdeel de Reeshof ontvangen Miranda en haar team graag klanten. Ook online kun je bij Loft 8 shoppen. “Het is niet onze ambitie om de consument landelijk te bereiken maar juist lokaal en daarbij is onze online vind- en zichtbaarheid heel belangrijk”.

Delen