Geen vraag te gek
088 973 06 00

Modebranche na drie kwartalen: omzetdruk: -6,1% (Kwartaalcijfers mode Q3-2020)

De balans opmakend na drie kwartalen zien we dat de branche er helaas nog steeds beroerd voorstaat met een min van 16,8% in de fysieke winkels. De zomerse maanden in Q3 werden beïnvloed door vakanties in eigen land en de mooie weersomstandigheden, dat leidde tot pieken en dalen. Online profiteert nog steeds van het vele thuiswerken en de beperkingen m.b.t tot het fysieke winkelen. Formal wear is geen hardloper en casual lijkt nog steeds het toverwoord. Dat zien we terug in de cijfers van de INretail-GFK Fashionscan.

Kwartaalcijfers modebranche Q3-2020

De belangrijkste resultaten op een rij:

Omzet cumulatief Q1-Q3

-6,1%

Omzet Q3

4,6%

Offline omzet Q3

-2,9%

Online omzet Q3

+19,9%

MKB Q3

-5,7%

GWB Q3

5,4%

 

Klik hier voor de omzetcijfers per maand

Sluit je nu aan op de INretail Fashion en SchoenenMonitor

Vanaf januari 2021 ook op detailniveau omzetontwikkelingen volgen? Sluit je dan nu aan op de INretail Fashion en SchoenenMonitor. Voor vragen kun je contact opnemen met de afdeling marktonderzoek van INretail: marktonderzoek@inretail.nl of (088) 973 06 00.

Branchespecialist Mode, Edwin Belt over de eerste 9 maanden van 2020:

Het eerste half jaar hebben we al eerder teruggeblikt, maar deze stond in schril contrast met Q3. Het leek namelijk een relatief goed derde kwartaal te worden, dat werd alleen snel weer verstoord in september. 

Enkele productgroepen hebben we in de afgelopen maanden sterk zien plussen. Door het thuiswerken groeit de casual kledingstijl en zien we dat de blazer (-18%) ook in Q3 vaker wordt vervangen door een sweater (+11,7%). De periodes van veel zon en uitgestelde vakanties hebben ervoor gezorgd dat de consument in augustus massaal badkleding inkocht. Daarbij blijft lekker zittende comfy kleding een trend die we ook in dit derde kwartaal sterk in omzet zagen stijgen (27,1%).

Kansen

Inmiddels zitten we in een gedeeltelijke lockdown. Veilig winkelen en gezonde spreiding van winkelend publiek is essentieel. De retailer heeft zijn creativiteit in het voorjaar zo sterk ontwikkeld dat er mooie businessmodellen uit voortvloeien. Nu is het zaak om van creativiteit naar professionaliteit te gaan. Die kans moeten we benutten. 

Consumenten besteden ook in het derde kwartaal substantieel vaker via het online kanaal. We zagen dat online enorm groeide maar om nu en masse een webshop te openen, is misschien niet het beste idee. Het moet nl wel bij jou, jouw winkel en doelgroep passen. Misschien is het beter om aan te sluiten op een platform of via social media een extra verkoopkanaal aan te boren. Uit de INretail ledenpeiling ”online ondernemen” blijkt dat 46% van de moderetailers heen eigen webshop heeft en 13% actief is  via online platformen/marktplaatsen. 

Binnen het fysieke kanaal zien we een grote variatie in positieve en negatieve omzetten. Deze variatie is sterk afhankelijk van de mate waarop de retailer inspringt op de (tijdelijke) veranderende vraag van de consument en/of locatie. Dus wil je liever de persoonlijke aandacht op de verkoopvloer versterken? Dan hebben we ook daar afgelopen periode flink van mogen profiteren met het fenomeen “koop lokaal”. Personal shopping en suggesties doen obv van je klantgegevens bleek te werken en klanten werden enthousiast. 
 


 

Delen