PERSBERICHT: Hoe factory outlets elkaar kannibaliseren

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

INretail inventariseerde de overlappende werking van outlets. Conclusie: het kannibaliserende effect is enorm. Er wordt gerekend op ruim 20 miljoen bezoekers per jaar. Veel inwoners in ons land tellen zelfs vijf keer mee in de berekeningen.

Drie factory outlets telt ons land en een aantal nieuwe is gepland. Hoe speciaal zijn nog meer outlets? Bestaande en geplande outlets in Nederland mikken in totaal op meer dan 20 miljoen bezoekers per jaar. Als outlets net over de grens worden meegeteld gaat het zelfs om 27 miljoen bezoekers. Dat is ongeloofwaardig. INretail inventariseerde de overlappende werking van bestaande en geplande outlets. Conclusie: het kannibaliserende effect is enorm.

Vijf keer

Als een uur autorijden als afstand tot een outlet wordt genomen dan tellen de inwoners in een aantal regio’s vijf keer mee voor vijf verschillende outlets. Dat geldt ook voor Zoetermeer waar de beoogde Holland Outlet Mall jaarlijks 7 miljoen bezoekers zou moeten gaan trekken. Dat is bijna 35% van het totale het totale aantal verwachte outletbezoekers in ons land.  

Ook de geplande factory outlet in Halfweg rekent zich te rijk, net als Zevenaar dat haar factory outlet plan door alle bestuurlijke processen heeft geloodst.

Trots

Nederland is trots op haar aantrekkelijke winkelgebieden. Consumenten komen er graag om te ontmoeten, te winkelen en cultuur en evenementen te beleven. Nog meer factory outlets neemt een verschraling van die ontmoetingsplekken met zich mee.  Het creëert druk op binnensteden en dorpskernen en voegt geen vernieuwing of versterking toe aan het bestaande.

Onderscheidend karakter

Een dorp of stad zou zich moeten afvragen of aantrekkingskracht zit in een te bouwen outlet, of in het door ontwikkelen van het eigen DNA. Bewoners en bezoekers waarderen dat specifieke van een plaats. We kunnen in Nederland bovendien met veel minder winkelmeters toe. Het winkellandschap verandert door ander winkelgedrag.

Winkelplezier

INretail roept op tot verstandige besluitvorming die steden en dorpen sterker en aantrekkelijker maakt en consumenten meer winkelplezier bezorgt. Outlets zijn er al genoeg. De focus moet liggen op versterking van de bestaande centra. Dat levert een betere winkelstructuur op met minder ongewenste leegstand en meer aantrekkingskracht.

Tags
Downloads
Contactpersoon
Paul te Grotenhuis
Paul te Grotenhuis
Pers & Woordvoering
06 513 856 69 / 088 973 06 58

Gerelateerd aan dit artikel

Delen