PERSBERICHT: Babywinkels slaan lockdown-alarm

20 december 2020

Babywinkels slaan een lockdown-alarm. Zij kunnen hun bestellingen niet in alle gevallen op tijd bij de klant geleverd krijgen en die wachten juist bezorgd op hulpmiddelen of complete kinderkamers die ingericht moeten worden. Het overbelaste bezorgkanaal en honderden afhaalpunten die nu gesloten zijn, veroorzaken de problemen.

Klanten mogen bij de winkel hun bestelling niet ophalen. Dat juist toestaan, is de oplossing. Het is bovendien extra druk nu er naast de 14.000 geboorten per maand ook nog sprake is van een mini-geboortegolf. Die wordt net als in Italië en Spanje veroorzaakt door de intelligente lockdown van afgelopen voorjaar.

Paniek

De brancheorganisatie roept de overheid op om consumenten te helpen door het afhalen van bestellingen bij magazijnen en winkels toe te staan. “Er is paniek bij aanstaande en jonge ouders. Veel mensen hebben vakantie en willen met kinderkamers en de aanstaande geboorte bezig zijn. En nog lastiger is het voor jonge ouders die onverwacht extra hulpmiddelen nodig hebben en tegen een overbelast bezorg kanaal aanlopen.”

Oplossing voorhanden

INretail vindt dat het kabinet verantwoordelijkheid moet nemen en jonge en aanstaande ouders moet helpen. “De oplossing is een schot voor open doel. Bij groen licht voor het afhalen van bestellingen bij de winkeldeur is dit probleem direct opgelost. Alle non-food winkels worden zo geholpen. Plaats een balie bij de winkeldeur, spreek een tijdslot af en het veilige afhaalloket is geregeld. Jonge en aanstaande ouders ervaren nu enorm veel stress.”