PERSBERICHT: INretail: Corona toegangsbewijs voor winkels absurd en zinloos

2 november 2021

Gedurende de hele coronacrisis is veiligheid topprioriteit in winkels. Nu de besmettingen weer oplopen, werkt de non-food retail mee aan de herinvoering van het mondkapje. Het is niet van harte, want winkels zijn geen besmettingsbron. Het plan om mogelijk een coronatoegangsbewijs in te voeren voor winkels vindt INretail absurd en zinloos. Het leidt tot discussies bij de winkeldeur, heeft geen draagvlak en wordt door geen enkel ander land toegepast.

Onwerkbaar voor winkels

Het coronatoegangsbewijs is bedoeld voor plekken waar je een kwartier of langer binnen 1,5 meter afstand van andere mensen bent. Winkelbezoek duurt in de meeste gevallen korter. Bovendien is er in een winkel geen sprake van fysiek klant contact en waar dat wel gebeurt, bijvoorbeeld bij een broek afspelden, gelden al de basis hygiënemaatregelen. Controle van het testbewijs vergt bovendien tienduizenden extra medewerkers die er vanwege de arbeidskrapte niet zijn. Het checken van het toegangsbewijs kost tijd en kan leiden tot ongewenste rijvorming in winkelstraten. In geen enkel Europees land geldt het toegangsbewijs voor het mogen betreden van een winkel. Duitsland heeft na een proef in enkele deelstaten geconcludeerd dat het onwerkbaar is voor winkels.

Per maand vijf miljoen check-uren

Maandelijks bezoeken zo’n 340 miljoen mensen de 56.000 niet-essentiële winkels in ons land. Het controleren van het coronatoegangsbewijs inclusief ID kost 1 minuut per klant. Opgeteld kost de check meer dan 5 miljoen uren op maandbasis. Per winkels moeten al snel een à twee extra medewerkers permanent ingeroosterd worden, maar die zijn niet beschikbaar.

Veiligheid is in orde

Retailers hebben veiligheid goed georganiseerd. Er is fors geïnvesteerd in maatregelen om de veiligheid in winkels goed te organiseren denk aan stoplichten, klantentellers, beveiliging, looproutes, schermen, stickers en andere hygiëne maatregelen. Vanaf zaterdag wordt daar het mondkapje door de nieuwe maatregelen aan toegevoegd.