PERSBERICHT: INretail: Extra vergoeding overheid erg welkom

21 januari 2021

INretail is tevreden dat het kabinet met ruim anderhalf miljard euro aan extra steunmaatregelen voor getroffen winkels over de brug komt. Ook banken moeten nu verantwoordelijkheid nemen en meedenken over acute uitdagingen die het kabinet en de sector niet alleen kunnen oplossen.

Meer en passende vergoedingen
“We hebben in constructief overleg gestreden voor snel meer budget en fatsoenlijke, passende regelingen. Het kabinet erkent de benarde positie van winkels die met onverkochte voorraden zitten door met een voorraadvergoeding te komen van 21%. Dat past veel beter dan de horecavergoeding van 2,8% die eerst werd voorgesteld. INretail heeft hier samen met MKB Nederland hard voor geknokt.”

Ook positief vindt INretail dat nu meer ondernemingen aanspraak kunnen maken op de regelingen voor voorraad- en vaste lastenvergoedingen VGD en TVL, waarbij deze laatste regeling met 35% is verhoogd naar 85%. De aandacht die het kabinet toont voor starters is goed, maar er zijn ook ondernemers die nog steeds tussen wal en schip vallen. Daar moet ook aan gedacht worden, vindt INretail. De brancheorganisatie vindt het positief dat de NOW naar 85% is verhoogd voor de eerste helft van 2021 en alle andere regelingen ook gedurende deze periode gaan gelden.

Liquiditeit grootste probleem
Een gigantisch probleem blijft de liquiditeits- en financieringspositie van winkels die met een nieuw verkoopseizoen te maken hebben. Het risico van een tsunami aan faillissementen en ontslagen bij vooral mode- schoenen en sportwinkels blijft levensgroot.

Banken nu ook aan zet
INretail is blij dat het ministerie heeft toegezegd snel met banken en sectorvertegenwoordigers in gesprek te willen gaan om hiervoor oplossingen te bespreken. “Banken zijn nu ook aan zet en moeten onderdeel willen zijn van de oplossing die gevonden moet worden qua liquiditeits- en financieringsposities van ondernemingen,” vindt INretail. “Te strakke regels en de hand stevig op de knip houden, betekent dat ondernemers tegen muren oplopen. En vaak zijn dat winkelondernemers die al generaties met dezelfde bank zaken doen. Zo worden massa’s in de kern heel gezonde ondernemingen kapot gemaakt. Dat mag niet gebeuren. Banken moeten nu ook laten zien dat ze er in moeilijke tijden zijn voor hun klanten.”