Geen vraag te gek
088 973 06 00

PERSBERICHT INretail: omzetdruk op non-food retail

INretail voorspelt een pas op de plaats voor de omzetten in de belangrijkste non-food retailbranches in 2019.

Consumenten zullen de modebranche gemiddeld dezelfde omzet bezorgen als vorig jaar, maar de omzetten dalen in de woonbranche met 3%, in de sport retail met 4% en in de schoenenbranche met 1% ten opzichte van 2018. Online verkopers blijven wel profiteren van de populariteit van deze koopmogelijkheid.

“Een optelsom van signalen maakt ons behoedzaam,” stelt Jan Meerman, algemeen directeur van INretail. “De totale omzet groeit nog steeds als je retail breed definieert, maar met steeds meer aanbieders en kanalen wordt de koek met meer, ook branchevreemde, spelers gedeeld." Dat beïnvloedt de verwachtingen van de woon-, mode- schoenen en sportbranche.

Consumenten die een matras bij een supermarkt kopen zijn al lang geen uitzondering meer en net zo makkelijk wordt (sport)kleding in een winkel gekocht waar ook drogist- en verzorgingsartikelen in het schap staan.” Ook vraagt Meerman zich af waaraan consumenten de beloofde koopkracht van 1,6% gaan besteden. “Huishoudens merken de economische groei waarover iedereen spreekt nauwelijks, maar krijgen wel onverwachte kostenstijgingen te verwerken. Dat zijn geen prettige verrassingen en werkt door in het vertrouwen en de koopbereidheid.”

Bewust uitgavenpatroon
De toenemende aandacht voor duurzaamheid wordt ook zichtbaar in een bewuster uitgavenpatroon. Het typeert de groeiende populariteit van ‘tweedehands’ en abonnementsvormen op kleding en woonproducten die in omzet nog beperkt zijn, maar in aandacht enorm groeien.
Consumenten shoppen nog steeds heel graag, maar de aanschaf van een product is een steeds bewustere afweging. Ondernemers in de woonsector ervaren een extra hindernis door de volledig opgedroogde woningmarkt. Verhuizingen geven de omzetten in de woonretail een impuls, maar nu die markt compleet op slot zit, ontbreekt die factor.

Gretigheid
Een dynamische markt, waarin ook nieuwe toetreders een aandeel claimen, vereist extreme gretigheid van retailers om te willen winnen. “De koopmogelijkheden die consumenten 24 uur per dag hebben, zijn natuurlijk ook 24 uur lang verkoopkansen voor ondernemers. Als je die route kiest dan vraagt dat om een excellente online strategie. Andere factoren, zoals geweldig ontwikkelde sociale vaardigheden van verkoopmedewerkers, zijn cruciaal als je met de fysieke winkel het verschil gaat maken.”
Kiezen en daarin excelleren is een uitdagende opdracht. INretail introduceert dit jaar daarom een coaching programma dat ondernemers in stappen begeleidt naar de eisen die richting 2030 gaan gelden.

Knokken
De brancheorganisatie onderzoekt in 2019 de effecten van blockchain en de impact van de platformeconomie. “Ondernemers krijgen enorm veel op hun dak. We knokken voor de beste setting voor de retail, voor de mensen die er werken en voor de consumenten die er kopen. We vinden daarom dat de werkkostenregeling veel ruimer kan. Ondernemers doen graag meer voor hun mensen, maar dan houdt de belastingdienst ook meteen haar hand op. Dat werkt niet.
En via de evaluatie van de drank- en horecawet willen we het mengen van retail- en horecafuncties vergemakkelijken. Het stimuleert vernieuwing en trekt consumenten. Dat is positief voor de hele straat. De retail fascineert altijd, vooral door alle nieuwe mogelijkheden die er zijn en komen."

Delen