PERSBERICHT

PERSBERICHT: INretail: miljarden omzetschade door lockdown

3 januari 2022

De omzetschade die de winkels hebben opgelopen sinds ze op zondag 19 december verplicht in lockdown moesten loopt inmiddels in de miljarden euro’s. Het nieuwe kabinet moet een intelligent besluit nemen nu de omicron impact beperkt blijft: winkels open. De economische schade van gesloten winkels is gigantisch. In januari vorig jaar kelderde bij driekwart van de gesloten winkels tijdens de lockdown de omzet met 60 tot 100% en stegen de liquiditeitsproblemen in sneltreinvaart. De sociale schade is ook immens: jongeren die niet kunnen werken, mensen die geen aankopen dichtbij kunnen doen en winkelstraten zonder ziel.

Economische schade

INretail wil behalve de winkel heropening ook een TOGS 2.0 regeling, omdat voor massa’s gedupeerde ondernemers de TVL-regeling niet geldt in deze lockdown vanwege de criteria. “Het steekt dat de winkelsector opnieuw zwaar wordt getroffen en tegelijk zijn de zogenaamde ‘ruimhartige’ regelingen voor ondernemers niet bereikbaar door de criteria die gelden. Het voelt als broodroof, ook omdat het kooplustige publiek de euro’s graag in de Nederlandse winkelsector besteedt maar nu over de grens laat rollen.” Consumenten zoeken sinds de lockdown massaal de winkels op in België en Duitsland. Daar kiest de overheid voor een intelligentere corona aanpak met veel minder impact op retail. 

Omzetschade niet meer in te halen

“Ondernemers gaan kapot aan de maatregelen die hier gelden. De opgelopen omzetschade is nooit meer in te halen en extra steun is keihard nodig om ondernemers te helpen overleven,” vindt INretail. “Voer daarom de TOGS 2.0 in. Deze Tegemoetkoming voor Ondernemers in Getroffene Sectoren heeft vorig jaar goed gewerkt en moet nu gaan bestaan uit een vast percentage van de omzet ter compensatie van de huidige  lockdown periode. Dat is anders dan het vaste bedrag per onderneming dat vorig jaar werd bedacht. Het is een oplossing voor al die ondernemers die nu geen TVL krijgen. Ze kunnen er geen gebruik van maken, omdat middenin de lockdown periode een nieuw kwartaal start en de tegemoetkoming per kwartaal berekend wordt.

Sociale schade

De brancheorganisatie is ook erg bezorgd over de sociale schade die ontstaat door de voortdurende beperkingen. “Door de lockdown kunnen veel mensen niet het werk in de winkel doen waarvan ze gelukkig worden. In de sector werken bijna meer dan 350.000 mensen. De ondernemers die al deze mensen op de loonlijst hebben staan, zijn extreem bezorgd over de toekomst.

Vragen over dit persbericht?

Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit persbericht? Neem dan contact met mij op via ptgrotenhuis@inretail.nl of bel 06-51385669.

Contacteer de adviseur Bel ons
Paul te Grotenhuis

Paul te Grotenhuis

Pers en woordvoering

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.