PERSBERICHT: Non-food winkels volgen veiligheidsprotocol

30 maart 2020

Winkelondernemers houden zich massaal aan de veiligheidsprotocollen die de landelijke overheid heeft opgesteld in het kader van de bestrijding van het corona virus. Dat blijkt uit onderzoek van INretail.

De meting vond plaats bij winkels die nog open zijn en een dag nadat hulpmiddelen beschikbaar kwamen om aan de eisen te kunnen voldoen.

Top drie

Via posters op winkeldeuren en ruiten werden klanten de dag na lancering van het protocol al in 87% van de gevallen geattendeerd op de veiligheidsvoorschriften waaraan Nederland zich moet houden. En 86% van de winkelondernemers en hun winkelmedewerkers wijst hun klanten actief op de specifieke maatregel van 1,5 meter afstand houden, naast bijvoorbeeld stickers en tape op de vloer. In de top drie staat verder het frequent schoonmaken van de winkel (88%) bij contactplekken als pinapparaten, entree, toiletten, winkelmandjes en paskamers

Verschuiving

Een week voor de introductie van het protocol onderzocht INretail ook al hoe winkelondernemers actief bijdragen aan de bestrijding van het coronavirus. Door de verplichte veiligheidsmaatregelen vond een duidelijke verschuiving plaats. Veelvuldig schoonmaken stond met 84% al in de top drie. Toen nog samen met het verzoek aan klanten om te pinnen in plaats van contant af te rekenen (84%) en het aanbieden van ontsmettingsmiddelen (63%). De brancheorganisatie is blij dat de 1,5 meter afstand regel inmiddels massaal wordt toegepast.

INretail blijft de geldende veiligheidsprotocollen bij winkels die open zijn, actief onder de aandacht brengen. Voor klanten, medewerkers en voor de ondernemer zelf is het belangrijk dat veiligheidsmaatregelen worden opgevolgd. Daarmee kan de non-food retail actief bijdragen aan de bestrijding van het coronavirus.