PERSBERICHT: OMT vraagtekens gelden ook voor niet essentiële winkels

3 november 2021

Als het OMT in haar advies aan het kabinet twijfelt over de meerwaarde van een coronatoegangsbewijs voor zorgmedewerkers en -bezoekers, dan geldt dat ook voor niet-essentiële winkels vindt INretail. “Dat zijn doorstroomlocaties, winkels zijn geen  besmettingsbron en de veiligheid voor medewerkers en klanten is topprioriteit. Een corona toegangsbewijs voegt niets toe.”

Basismaatregelen meest effectief

“In niet-essentiële winkels worden de basismaatregelen en vanaf zaterdag het dragen van een mondkapje strikt gehanteerd. Het OMT vindt dat dit samen met afstand houden zelfs in de zorg de beste preventie is, en daarom is invoering van een corona testbewijs voor winkels overbodig, onuitvoerbaar en ineffectief. INretail vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet aanvullende maatregelen onderzoekt waar niet-essentiële winkels onderdeel van zijn.

Voldoende draagvlak

Winkels helpen mee de pandemie te bestrijden want samen moeten we het doen. Maar wel met effectieve maatregelen die op voldoende draagvlak kunnen rekenen. Op discussie bij de winkeldeur zit niemand te wachten. INretail heeft berekend dat niet-essentiële winkels bij invoering van een coronatestbewijs in totaal 5 miljoen uren per maand aan het toegang checken kwijt zijn.