PERSBERICHT: Vraagtekens bij evaluatieonderzoek mondkapjesplicht

11 september 2020

Bij het evaluatie onderzoek van de mondkapjesplicht in Rotterdam en Amsterdam plaats INretail grote vraagtekens. “We staan er helemaal achter dat mondkapjes niet opnieuw worden ingevoerd.

Maar niemand kan met droge ogen beweren dat de invoering van mondkapjes geen effect heeft gehad op de bezoekersaantallen. Ondernemers zagen hun omzetten kelderen juist omdat de straten leeg bleven.”

Alleen camerabeelden Meent Rotterdam

De oorzaak van de stellige conclusie van het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) dat het onderzoek uitvoerde is getraceerd: alleen de camerabeelden van bezoekersaantallen op de Meent in Rotterdam zijn voor de evaluatie gebruikt, omdat van andere straten geen beelden van voor de mondkapjesplicht beschikbaar waren in Rotterdam. Uit onderzoek van INretail en partijen zoals City Traffic bleek dat in de periode van de mondkapjesplicht bezoekersaantallen en omzetten met wel 40% kelderden. INretail: “De evaluatie rammelt door te stellen dat mondkapjes geen effect hebben op bezoekersaantallen. Ondernemers keken tegen vrijwel lege straten aan tijdens de proef.”

Lees hier de evaluatie