PERSBERICHT INretail: Winkels echt open keihard nodig

12 april 2021

Sinds zondag laten ondernemers aan INretail weten dat ze er doorheen zitten. “De rek is eruit. Gezond ondernemen lukt niet met click & collect en het kopen op afspraak. INretail roept het kabinet op vertrouwen te geven aan de ondernemers in de non-food retailsector die alles op orde hebben om winkels veilig te kunnen openen. Door het uitstellen van echte versoepelingen staan tienduizenden banen op de tocht. De economische factor moeten we blijven benoemen. Steeds meer ondernemers in en rond de bedrijfskolom verkeren in zwaar weer. Een faillissementsgolf is gegarandeerd op komst en daarom moet het slot eraf.”

Geen effectief wapen

“We zijn er klaar voor. Winkels hanteren een streng protocol waarbij zelfs gaat gelden 1 klant per 25 in plaats van per 10 vierkante meter. Voor de 2.500 winkelgebieden zijn ook plannen gemaakt waardoor veilig winkelen geen discussie is. Geef ondernemer het vertrouwen dit in de praktijk te bewijzen, vindt INretail. “Met kopen op afspraak heb je geen effectief wapen tegen de pandemie in handen, je maakt er alleen maar het ondernemersbestaan mee onmogelijk.”

Derde seizoen op rij de mist in

De klap van het aangekondigde uitstel van de winkelheropening is voor ondernemers in de non-food gigantisch. “Zowel mentaal als financieel zijn ondernemers geradbraakt. De retail putte hoop uit de winkelheropening op 21 april. In plaats daarvan moeten ze een dreun van jewelste incasseren. Dit zijn precies de weken waarin een ondernemer omzet moet maken om onder meer de leveranciers te kunnen betalen die voor enorme waarden aan collecties hebben geleverd. Een derde verkoopseizoen op rij dreigt de mist in te gaan als winkels niet op een normale manier omzet kunnen boeken en dat nekt ondernemers.

Overlevingsperspectief

Inmiddels leeft 56% van de ondernemers van privé spaargeld, omdat er geen inkomensregelingen voor de ondernemer zelf zijn. De totale schuldenberg die de retail non-food heeft opgebouwd, groeit maar door en maakt ondernemers radeloos. “Het overlevingsperspectief wordt steeds moeilijker ook omdat de overheid maar een beperkt deel van de schade vergoedt en ook nog eens veel te laat. Deze situatie hebben we maanden geleden al voorspeld”, zegtINretail.