Click & Collect

23 december 2021

Van bestellen naar afhalen in 6 stappen. In deze SOS helpen we je hiermee. Hoe pak je het aan? Wat is handig om te weten en te doen? In 6 duidelijke stappen laten we je zien hoe je het zo slim mogelijk kan inzetten voor jouw winkel(s). Inclusief voorbeelden van collega-ondernemers, inhoudelijke uitleg, tips en inspiratie. En wist je trouwens al dat je voor click & collect geen webshop nodig hebt?


In zes stappen van click naar collect

  • Stap 1 • Kom – en blijf – in contact met je klant
  • Stap 2 • Inspireer zowel on- als offline
  • Stap 3 • Speel in op relevante momenten
  • Stap 4 • Bied verschillende mogelijkheden om een aankoop te doen
  • Stap 5 • Maak van afhalen een mooie ervaring binnen wat er kan en mag
  • Stap 6 • De after sales; blijf verbonden met je klant


Stap 1 • In contact met je klant

Kom – en blijf – in contact met je klant

Het is belangrijk dat je jouw meerwaarde blijft communiceren. Dat je continu, ook nu je tijdelijk even dicht moet, je snuit laat zien. Breng jezelf onder de aandacht van jouw buurt, dorp of stad. Geloof me: de gunfactor die je nu verdient kun je straks (als je open bent) weer omzetten in harde knaken.

Zorg ook dat je klantenkaarten op orde zijn zodat je ze kunt uitnodigen als je open mag. En als je daar mee bezig bent, kies dan direct 10 klanten uit die echt belangrijk voor je zijn en schrijf ze een ouderwets kaartje. Ook leuk om 13 februari te versturen op ‘De dag van het handschrift’.

#TIP • Plannen: Laat het niet elke dag te laat zijn! Plan je social mediaberichten dus vooruit. Je hebt ongetwijfeld veel vaste momenten in het jaar (naast de collecties kan je ook aan de feestdagen denken).

#KIJKTIPS • Communicatieadviseur Aafke Melgers vertelt je in deze video alles wat je moet weten over hoe je jouw doelgroep(en) goed in kaart kunt brengen, wat je met die informatie verder kunt doen en waarom dat zo belangrijk is, juist nu.

Click &Collect 3

Stap 2 • Inspireer

Inspireer zowel on- als offline

Start en ga in drie stappen online • Struinen door de winkels kan nu niet. Belangrijk dus dat je jouw producten online goed laat zien. Je hoeft hier niet perse een webshop of website voor te hebben. Ook via Instagram, Facebook, MarktplaatsZalando en Whatsapp kun je jouw producten laten zien.

  1. Richt je in eerste instantie op het online zetten van je producten (denk ook aan goede fotografie).
  2. Focus je daarna op het geven van een mogelijkheid om online te betalen (simpel is prima, bekijk eens Helptopay of gebruik gewoon Tikkie). Tot die tijd kunnen mensen gewoon bij jou pinnen (bekijk de aanbieding in de Ledenwinkel) als ze producten ophalen.
  3. Kijk daarna pas hoe je je vindbaarheid in Google kunt verbeteren.

Maak het voor jezelf zo efficiënt mogelijk en gebruik het kanaal waar je de meeste interactie met jouw klant hebt. Pak zelf het podium en maak gebruik van je gunfactor.

Als ze je niet kennen, kunnen ze niet bij je kopen • Natuurlijk kennen je klanten jou van je fysieke winkel. Maar weten ze ook dat je online actief bent met verkoop? Dat kan je maar op één manier bereiken: zichtbaar zijn. Dus maak die eerste vlog! Realiseer je wel dat één vlog/bericht waarschijnlijk niet voldoende zal zijn. Gemiddeld moet iemand jouw boodschap zeven keer zien, voordat deze boodschap aankomt. Zorg er dus voor dat je regelmatig van je laat zien (en horen). Download hier het handige do en don’t-lijstje over vloggen. En om het echt makkelijk voor je te maken hebben we hier een voorbeeld script voor je uitgeschreven.

DOELGROEP •

Houd rekening met je doelgroep en vooral met waar ze zich online bevinden. Als je weet wie je doelgroep is, kun je in dit overzicht goed zien welke sociale media kanalen je in zou moeten zetten om hen te bereiken.

Click &Collect 4

PIMP YOUR PICS Zelf foto’s gemaakt maar kunnen ze nog iets mooier? Gebruik een app! Let wel op: Mooier en aantrekkelijker maken mag, maar houd het realistisch! Er zijn tal van goede, gratis, apps beschikbaar om foto- en videomateriaal mee te bewerken, bijvoorbeeld:

  • FOTO • Colorstory | VSCO | Picsart
  • VIDEO • Cutstory | Inshot | Hyperlapse
Click &Collect 2

#TIP •

Om dagelijks aan je social media-bereik te werken, hebben we twee work outs voor je bedacht. Een dagelijkse Instagram-work out en ook een dagelijkse Facebook-work out.

Gebruik voor productfotografie op de website altijd een witte achtergrond. Dat staat strak, oogt rustig en legt de nadruk op het product. Bij de fotowinkel of gewoon online kun je een witte achtergrond-rol en statief kopen, dan heb je de basis op orde.

Stap 3 • Relevante momenten

Speel in op relevante momenten

Kerst en Oud en Nieuw staan voor de deurIn het nieuwe jaar is het al snel weer Valentijnsdag, maar ook PasenKoningsdagMoederdag, het Suikerfeest en Vaderdag. Bedenk een leuke – coronaproof – actie, stel een mooi cadeaupakket samen en zorg dat je op tijd kunt communiceren.

Live op Insta • 

Wist je dat Instagram gebruikers veel liever een live video zien dan een blog lezen? Maar hoe doe je dat eigenlijk, live gaan op Insta? Gelukkig is dat enorm simpel:

  1. Open de Instagram App;
  2. Ga naar je profiel (rechts onderin)
  3. Klik op het plusje rechtsboven je scherm;
  4. Kies voor ‘Live‘.
  5. Klik op de witte knop om direct live te gaan in Instagram Stories.
Click &Collect 9

Zo gebruik je Instagram Live optimaal!
Met een live stream heb je direct interactie met je klanten; je kan vragen stellen en beantwoorden en een gesprek voeren. Ook nieuwe klanten vinden jouw account makkelijker. Zo gebruik jij jouw Instagram Live optimaal!

  1. Kies een thema – Je volgers verwachten iets nieuws en verrassend. Denk goed na over wat het doel is van je live sessie en wat je gaat vertellen. Maak van tevoren een script en een testvideo zodat je nog punten kan verbeteren. Thema’s kunnen zijn: Oud en nieuw outfits, behind the scenes, prijzenbingo etc.
  2. Zorg voor een goede basis – Past de setting bij de merkbeleving van mijn winkel? Is het geluid en de belichting goed? Is de camera stabiel?
  3. Creëer een buzz – Laat op je social kanalen, webshop en nieuwsbrief weten wanneer je live gaat. Zo kunnen je volgers tijd vrij maken om de live video te bekijken. Herhaal je boodschap meerdere malen. De kracht van herhaling werkt altijd! 
  4. Creëer FOMO – Fear of missing out – Maak je klanten extra nieuwsgierig door een pakkende titel te gebruiken zoals: Dit wil je echt niet missen; exclusieve deals, alleen vanavond!
  5. Pin de titel – Zorg dat ook laatkomers de context van je live zullen begrijpen. Dit doe je door de titel vast te pinnen nadat je de live video bent gestart. Beschrijf in een opmerking de context van je video,  ga naar ‘opmerking vastzetten’, en vervolgens blijft deze bovenaan de reactie stroom staan.
  6. Sla je live sessie op – Na afloop heb je de mogelijkheid je video op te slaan en terug te kijken. Dit is een goede manier om te kijken wat je de volgende live sessie anders zou doen en waar nog verbeterkansen liggen.
Click &Collect 12
Click &Collect 11
Click &Collect 10

#BIJLBLOGT • Wellicht overheerst het gevoel dat click & collect nu een doekje is voor het bloeden, probeer het te zien als kans voor later. Samen met je team ontdekken hoe je nu én later meer kansen creëert kan veel positieve energie opleveren. Ik heb een aantal overwegingen voor je op een rijtje gezet.

Creatief met content • Communicatieadviseur bij INretail Aafke Melgers vertelt je in deze video alles wat je moet weten over hoe je creatief om kunt gaan met het maken van content voor je social media kanalen en website. Nog een #LEESTIP • Gek op gaten; ontdek wat klanten echt willen.

Stap 4 • Bied mogelijkheden

Bied mogelijkheden om een aankoop te doen

#LEDENVOORDEEL • Door de samenwerking tussen Easy Payments en INretail profiteren leden van extra scherpe prijzen voor het betalingsverkeer. Zo kan je bij je click&collect afhaalmomenten makkelijk en snel via de PIN laten afrekenen. Geen gehannes met snoeren, makkelijk draadloos en door de simkaart kan je de pinapparaten ook gebruiken bij bezorging!

Hoe je Social Shopping inzet? Je hebt een paar zaken nodig, en daarna is jouw winkel eigenlijk in drie stappen klaar voor Social Shopping. Je leest het in een vorige editie van SOS.

#TIPS VAN HARRY •

Click &Collect 7
  • Oud voor nieuw-actie • Lever een gedragen kledingstuk in, deze gaat gratis naar een nieuwe eigenaar en zelf krijgt de klant 10% korting op een item uit de nieuwe collectie. Je kan hier een goed doel, bijvoorbeeld de Weggeefwinkel, aan koppelen.
  • Set inspiratie • Maak sets in dezelfde maat, vandaag maat 38, morgen 44. Hoe meer je van een set koopt, hoe hoger de korting.
  • Private shopping • Ook thuis! Doe een intake via FaceTime en kom langs met een pas-tas vol mooie sets in de juiste stijl en maat.

WISTJEDATJE • Wist je dat ruim 70% van de shopliefhebbers gebruik maakt van Instagram om producten te ontdekken? Kortom, het is het meer dan waard om Instagram Shopping aan te zetten voor jouw winkel!

Stap 5 • Belevenis van afhalen

Maak van afhalen een mooie ervaring binnen wat er kan en mag

PERSOONLIJKE AANDACHT • Maak met iedere klant die iets bij je op kunt halen een praatje en zorg voor menselijk contact. De wereld van jouw klanten is saai en chaotisch. Ze hebben behoefte aan kleur, afwisseling en verrassingen. Wees het lichtpuntje in hun dag. Met persoonlijke aandacht kun jij ervoor dat mensen het liefst bij jou kopen. Niet alleen omdat jij de producten hebt, niet omdat ze je ‘zielig’ vinden, maar omdat jij hen méér geeft dan alleen een product. Je laat ze weer een beetje leven. Als je dat kunt bereiken met click&collect. Dan ben je, ook als je pas net je producten online hebt gezet, spekkoper.

Click &Collect 6

DAT IS AARDIG! •

Van een kaartje wordt iedereen blij. Hoe leuk om bij je online bestellingen een dankjewel-voor-je-aankoop-kaartje stoppen. Download ze én vergeet niet om er een persoonlijk handgeschreven berichtje bij te schrijven. Is de aankoop een kadootje voor iemand anders? Download dan hier de gratis kadokaartjes, print ze uit en stuur ze als kadootje voor je klant met het pakketje mee.

Stap 6 • De aftersales

De aftersales; blijf verbonden met je klant

UITPAKMOMENT • Normaal gesproken voeg je – door een goed gesprek of goed advies – waarde toe aan de shop-ervaring van jouw klanten. Met click&collect is dat lastiger. Voeg dus waarde toe aan het uitpakmoment. Geef een kleine sample mee van iets (vergeet-mij-niet-zaadjes). Schrijf een leuk kaartje (handgeschreven werkt écht). Voeg letterlijk confetti toe om jouw collect-pakketje als een cadeautje te laten voelen. Wees die kleurrijke onvergetelijke onderbreking in de grijze-corona-sleur waar iedereen zich nu in bevindt.

INZICHT IN KOOPGEDRAG •

We spraken Patrick Wessels (consumentenpsycholoog en SEO-specialist) en vroegen hem een kijkje te geven in de wereld van de consumentenpsychologie. Patrick verdiept zich in hoe consumenten zich gedragen, wanneer en waarom ze dingen kopen en hoe je dat kunt beïnvloeden. Hij deelt een aantal praktische tips die je direct kunt toepassen in jouw webshop. Van verleiden naar verkopen.

Click &Collect 8

Extra hulp nodig?

Kijk eens op onze social-media-pagina’s. Je vindt er een hoop blogs met uitleg en tips. Je kan ons altijd bellen, we denken graag met je mee. Kijk ook eens hier. Het Retail Innovation Platform heeft samen met Future-Proof Retail en Retailinsiders (initiatief van INretail) “Eerste hulp bij online retail” opgezet. Hier koppelen ze retailers aan studenten (individueel of projectgroep) die middels concrete opdrachten, retailers op afstand helpen met online ondernemen.

Kunnen we je nog ergens mee helpen?

Je kunt al je vragen aan ons stellen, we helpen je graag! Neem vooral contact met ons op.

Contacteer de adviseur Bel ons
Margriet Baan

Margriet Baan

Manager dienstverlening

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.