Geen vraag te gek
088 973 06 00

INretail/GfK ShoeScan: marktcijfers vergelijken voor Groot winkel bedrijven

Zien hoe jouw omzet in schoenen zich ontwikkelt vergeleken met anderen? Dat kan met de INretail/GfK ShoeScan. Een unieke kans om snel en eenvoudig marktcijfers te krijgen.

Marktdata INretail/ GfK Shoescan

INretail leden die meedoen aan de INretail/GfK Shoescan ontvangen gratis*:

Elke week** in indices inzicht in:

  • Ontwikkeling Schoenen totaal
  • Ontwikkeling in Damesschoenen
  • Ontwikkeling in Herenschoenen
  • Ontwikkeling in Kinderschoenen

En aanvullend op maandbasis:

  • Ontwikkeling Online en offline totaal schoenen (maandindex)
  • Ontwikkeling MKB en GWB totaal schoenen (maandindex)

Bovendien ontvangen deelnemende INretail leden 25% korting op de tarieven die gelden voor aankoop van absolute cijfers en/of diepere (artikel)informatie, zoals over boots, heels, low shoes en open shoes etc. De tarieven zijn afhankelijk van de informatiewens en op aanvraag beschikbaar.


* Het kan zijn dat jouw softwareleverancier kosten rekent voor het in werking stellen van het geautomatiseerd doorsturen van kassadata naar GfK of BRICC. Een tiental softwareleveranciers heeft al actief koppelingen gerealiseerd en hiervan zijn eventuele prijzen bekend. N.b. nog niet alle softwarepartijen zijn in staat om op benodigde wijze data door te sturen. 

** Indien omzetcijfers wekelijks worden gestuurd. In het geval data maandelijks wordt aangeleverd ontvang je uitsluitend maandrapportages.

INretail/GfK Shoescan versus MKB Shoescan

Binnen de INretail/GfK Shoescan kunt u als schoenretailer meedoen via twee routes. In onderstaand schema wordt dit nader toegelicht.

INretail werkt samen met zowel GfK als BRICC om zo te komen tot een zo groot en breed mogelijk panel met alle type retailers die schoenen verkopen. Van (middel)klein tot grote spelers, van puur schoenretailers tot fashionretailers en warenhuizen die ook schoenen verkopen. En zowel de verkopen van puur online, multichannel als puur online retailers. Daarbij biedt INretail ook de mogelijkheid om in te zoomen op een specifieke groep, zoals het MKB of sec het GWB. Wil je duidelijkheid over wat onder MKB en wat onder GWB valt? Klik dan hier.

De MKB Shoescan biedt meer

Schoenretailers kunnen meedoen aan de MKB Shoescan en zodoende automatisch ook meedoen aan de INretail/GfK Shoescan. Via de INretail MKB Shoesscan kun je de ontwikkelingen volgen van specifiek de groep schoenretailers die aan dit panel meedoen*. Dit zijn vrijwel allemaal multibrand schoenretailers die hun omzet grotendeels uit schoenen betrekken. Dit in tegenstelling tot de INretail/GfK Shoescan waar naast deze en andere grote schoenretailers, ook fashionretailers en warenhuizen meedoen die schoenen verkopen.

De INretail Shoescan, welke wordt uitgevoerd in samenwerking met bureau BRICC, biedt bovendien extra mogelijkheden om te sturen op cijfers. Zowel op de eigen cijfers als in vergelijking met sec het MKB panel op dieper artikelgroep-niveau. Ook biedt deze scan de mogelijkheid om de prestaties van merken te volgen waarin actief. En om merkprestaties te delen met je eigen leveranciers, mits je daar zelf toestemming voor geeft.

Met je deelname (aanlevering eigen data) aan de MKB Shoescan, kun je zonder extra kosten of inspanningen meedoen met de INretail/GfK Shoescan. Bureau BRICC zorgt voor een veilige datatransfer van de MKB Shoescan naar de INretal/GfK Shoescan. Het voordeel hiervan is dat je dan niet alleen met MKB schoenretail maar ook met MKB + GWB (online + offline) marktdata kunt vergelijken.

Wil je meer weten over wat de MKB Shoescan biedt? We komen graag langs om een demo te laten zien. Voor leveranciers is er de mogelijkheid tot inkoop van (geanonimiseerde) gemiddelden, zo ook op merkniveau, op basis van de MKB ShoeScan. Daarnaast biedt de samenwerking met BRICC leveranciers de mogelijkheid om realtime online de prestaties van hun dealers in hun merk/product te volgen - mits uiteraard met toestemming van deze retailers. 

*** Het MKB cijfer is een panelcijfer. Weliswaar wordt voor de top 50 spelers het Fashion/Shoescan cijfer geëxtrapoleerd, want hiervoor is de basis groot genoeg. In het totaalcijfer wordt ook MKB data meegenomen, maar deze wordt niet geëxtrapoleerd omdat de basis hiervoor niet voldoende is. Echter biedt het MKB cijfer als panelcijfer wel een beeld van hoe de MKB’ers in het panel presteren. Een driehonderdtal MKB’ers leveren hier wekelijks hun data voor aan. En binnen de MKB Shoescan volgen de deelnemers bovendien naast productgroepen, ook hoe de merken presteren. Waardevolle stuurinformatie! Daarnaast ontvangen de deelnemers automatisch ook de INretail/GfK Shoescan-cijfers, waarmee ook inzicht wordt gegeven in de omzet bij GWB en niet-schoen detaillisten.

Hoe deelnemen?

Deelname kan door het leggen van een koppeling met je eigen kassasoftware*, waardoor omzetdata geautomatiseerd wordt doorgestuurd naar bureau GfK of BRICC. Uiteraard met de garantie dat er vertrouwelijk wordt omgegaan met de data en dat deze niet herleidbaar worden verwerkt in gemiddelden. Na aansluiting vraagt deelname nauwelijks nog inspanning. Bij interesse in deelname, neemt GfK of BRICC contact op met jou en vervolgens je softwareleverancier om de koppeling te realiseren (mits het softwarepakket hiervoor geschikt is).

Direct aanmelden?

Stuur onderstaande mail door naar je softwareleverancier om dit in gang te zetten en zet daarbij marktonderzoek@inretail.nl in de cc.

Aan softwareleverancier:

Beste heer/mevrouw,

Bij deze verzoek ik u om een koppeling mogelijk te maken tussen mijn kassasysteem en de INretail MKB Shoescan. Voor meer informatie over deze koppeling kunt u contact opnemen met:

BRICC
Friso Berghuis
06- 18514489
friso@bricc.nl

Met vriendelijke groeten,

.................................

Dave Quadvlieg, branchespecialist Schoenen:

"INretail gelooft in een nauwere samenwerking tussen jou als retailer en jouw leveranciers door data te delen. Als MKB ondernemer adviseren wij je daarom om aan te sluiten bij de MKB ShoeScan."

Meer informatie? Mail marktonderzoek@inretail.nl of bel INretail via 088 973 0600.

Delen