Geen vraag te gek
088 973 06 00

Q3 2019: Schoenretailers realiseren wederom omzetgroei

In het derde kwartaal is de omzet van de productgroep schoenen fors gestegen. De omzet nam met 6,1% toe ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De offline omzet steeg met 0,5%. Bij het online kanaal groeide de omzet met 15,7%.

De opvallendste resultaten van dit 3e kwartaal (t.o.v. dezelfde periode 2018): 

  • De totale schoenenbranche laat een omzetstijging zien van 6,1% (online en offline). 
  • Het mkb heeft 4,3% minder omgezet. 
  • Het grootwinkelbedrijf (gwb) realiseerde 6,8% meer omzet.
  • Het online kanaal plust met 15,7% meer omzet.
  • Het offline kanaal steeg met 0,5%.

Verschil online en offline kanalen

Naast de verschillen in prestatie tussen het mkb en het gwb, zijn er ook verschillen tussen de on- en offline kanalen. Het online kanaal wist in het derde kwartaal een omzetplus van 15,7% te realiseren. Het offline kanaal steeg met slechts 0,5%.


Grafiek 1. Omzet online en offline t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK ShoeScan.

Omzetafname door hitte

Als we kijken naar de omzetontwikkelingen in het derde kwartaal, is te zien dat week 36 de beste week was qua omzet. De omzet schoenen steeg in deze laatste week van augustus / eerste week van september met 17% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. De week ervoor, week 35, liet echter de meest negatieve omzetontwikkeling zien. De omzet nam af met 15% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Een belangrijke verklaring voor de omzetafname in deze week is de extreme hitte waar we mee te maken hadden.

Alle productgroepen in de plus

Zowel dames-, heren- als kinderschoenen lieten in het derde kwartaal een flinke omzetgroei zien. Herenschoenen en kinderschoenen verkochten het best. Beide segmenten lieten een omzetplus van 6,8% zien ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Damesschoenen steeg met 5,3%. De artikelgroepen pantoffels (+7,4%) en sneakers/sportschoenen (+6,2%) lieten de beste resultaten zien. De artikelgroepen die in de min eindigden waren hakken (-11,6%) en open schoenen (-5,8%).
Grafiek 2. Omzet schoenen totaal en per productgroep t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK ShoeScan.

Stijging aantal stuks en gemiddelde prijs

In het derde kwartaal steeg het aantal verkochte stuks met 3,4% ten opzichte van het jaar ervoor. De gemiddelde prijs nam toe met 2,7%. De omzetstijging in het derde kwartaal kan dus worden verklaard door zowel hogere gemiddelde prijzen, als een hoger aantal verkochte stuks.

Omzetcijfers per maand

Waar komen de cijfers vandaan?

De meting van de INretail/Gfk Shoescan vindt plaats bij online en offline schoenretailers, maar ook bij kledingretailers die schoenen verkopen en warenhuizen. Daarbij kan het gaan om single online dan wel offline als multichannelspelers. Feit is dat de grenzen tussen branches en kanalen voor de consument steeds minder relevant zijn en omzet dus via allerlei kanalen wordt gemaakt. Zo blijkt uit consumentenonderzoek van GfK dat 36% van de bestedingen aan schoenen niet in schoenenwinkels wordt uitgegeven.. 

Elke week cijfers ontvangen? 

Doe dan mee met de INretail/Gfk FashionScan. Deelnemers ontvangen wekelijks rapportages waardoor het beter mogelijk is om tijdens het verkoopseizoen op basis van de actuele verkoopontwikkeling bij te sturen.

Voor vragen kun je contact opnemen met de afdeling marktonderzoek van INretail: marktonderzoek@inretail.nl / tel. (088) 973 06 00.

Noot 1: Het totale modesegment omvat de omzet in bovenmode, ondermode en beenmode en is exclusief persoonlijke accessoires en schoenen. Ondermode omvat nachtkleding, ondermode en badmode.
Noot 2: De percentages in de grafieken geven de gemiddelde omzetontwikkeling weer ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder van moderetailers die zijn aangesloten bij de INretail / GfK FashionScan.
Noot 3: Voor het gemak is een kalendermaand genoemd, maar de meting vindt plaats in periodes.
Noot 4: Cijfers kunnen afwijken van eerder gepubliceerde cijfers i.v.m. panelwisselingen. 
Noot 5: Cijfers die vanuit CBS worden gepubliceerd wijken af van bovenstaande. De reden hiervoor is verschil in de meetmethode en definitie. Voor meer toelichting klik hier. Voorbeeld: Cijfers vanuit de INretail/GfK Fashionscan bevatten zowel offline als online omzetresultaten. Bij de CBS cijfers worden puur onlinespelers niet meegenomen in branchecijfers. CBS publiceert apart over de omzetontwikkeling in internetverkopen, alleen voor detailhandel totaal niet per branche. In het INretail/ GfK Fashionscan cijfer gaat het om offline + online omzet van puur online spelers + bricks& clicks/multi-channel spelers.Deelnemers aan de INretail/GfK Fashionscan kunnen de ontwikkelingen in online en offline ook separaat volgen (mits geen inzichtelijkheid van individuele spelers in het online kanaal).

Delen