Geen vraag te gek
088 973 06 00

Seizoenspatroon schoenenbranche

Welke maanden in het jaar zijn het belangrijkste voor de schoenenbranche? Op basis van de INretail/GfK ShoeScan deelnemers is het seizoenspatroon opgesteld waarin te zien is welke maanden de hoogste en laagste omzetaandelen hebben. Zo zijn er, over de jaren heen, een aantal zichtbare veranderingen te zien in het kooppatroon van de consument. Maak gebruik van deze patronen voor de planning van je inkoop en/of marketing acties.

Let op: De omzetontwikkelingen zijn gebaseerd op de offline + online omzet van zowel multichannel als single channel spelers. Klik hier voor meer info over de totstandkoming van de cijfers.

Benieuwd naar het seizoenspatroon van de productgroepen Damesschoenen, Herenschoenen en Kinderschoenen? Klik dan hier. Let op: deze gegevens zijn exclusief beschikbaar voor leden van INretail.


Het seizoenspatroon van schoenretailers totaal over de afgelopen vier jaar (2014 t/m 2017) ziet er al met al vrij stabiel uit. De omzetaandelen lagen per maand niet gek ver uit elkaar. De maand februari had in alle jaren het laagste omzetaandeel, rond de 5%. De maand met het hoogste aandeel was in 2014, 2015 en 2016 de maand oktober, met een aandeel van rond de 12%. Daaropvolgend de maand mei. In 2017 waren de omzetaandelen in oktober en mei gelijk aan elkaar, namelijk 11%. Opvallend is dat oktober 2017 het laagste omzetaandeel had van alle oktobermaanden vanaf 2014. Dit is mede te wijten aan de temperatuur, die met gemiddeld 13,3 °C ruim 2,5 °C hoger lag dan normaal in oktober.

Klik hier voor het consumentenvertrouwen en de gemiddelde temperaturen in 2014 tot en met 2017.

Aan de slag met deze seizoenspatronen en verkoopplanning? Dit kan tijdens onze INretailmodellen werksessies.  Lees hier meer. Wanneer je nog niet met de INretail/GFK Shoescan meedoet is dat jammer, we bieden je zoveel meer inzicht. Deelname is kosteloos en zeer gemakkelijk. Klik hier voor meer informatie. Bij deelname aan de ShoeScan ontvangen retailers omzetgegevens op weekniveau en kunnen patronen zoals hieronder op weekniveau worden opgevraagd, waardoor marketing acties en inkoop nog nauwkeuriger gemeten en gepland kan worden.

Neem voor meer informatie contact op met afdeling marktonderzoek van INretail: marktonderzoek@inretail.nl / tel. (088) 973 06 00. Of wil je direct meedoen aan de ShoeScan? Mail IK DOE MEE. 

Delen