Geen vraag te gek
088 973 06 00

Waar zoeken keukenkopers online inspiratie?

Welke websites worden bezocht in de inspiratiefase voor een nieuwe keuken? En welke voor inbouwapparatuur? Waar kan je het best op inzetten als het gaat om het online marketingbudget?

INretail ondervroeg kopers van een complete keuken en inbouwapparatuur die zich online oriënteren hoe zij dit doen. Welke websites hebben hen geïnspireerd en waar hebben ze nuttige informatie gevonden? De resultaten laten het volgende zien:

  • Kopers die zich online oriënteren op de aankoop van een complete keuken, halen vooral inspiratie van websites als Pinterest, IKEA, Keukenconcurrent, Marktplaats en VTwonen (zie afbeelding 1).
  • Vergelijkingssites (Consumentenbond, Kieskeurig, Beslist, Vergelijk) zijn populair bij kopers van inbouwapparatuur. Ook de websites van elektronicaretailers (BCC, Coolblue, MediaMarkt) en merkfabrikanten zijn belangrijke inspiratie- en informatiebronnen (zie afbeelding 2).
  • Voor veel kopers is Google een grote inspiratiebron en is dit door middel van zoekwoorden of afbeeldingen het startpunt voor de oriëntatiefase.


Afbeelding: Websites die kopers in de 1e helft van 2018 hebben geïnspireerd bij hun online oriëntatie (bron: INretail/Gfk Keukenmonitor).

De keuze voor websites verschilt dus duidelijk van elkaar als het gaat om de oriëntatie op inbouwapparatuur of op een complete keuken. Als ondernemer kan je hier ook verschillend op inzetten. Door een huizenmarkt die op dit moment wordt geconfronteerd met hoge prijzen en een beperkt aanbod, zijn er minder verhuizingen. Hierdoor neemt het belang van de vervangingsmarkt voor ondernemers toe.

Bert-Jan van der Stelt, Branchespecialist Wonen: “Richt je als keukenretailer dus ook op websites waar kopers inspiratie opdoen voor losse inbouwapparatuur. Je kunt hierbij denken aan het aanbieden van producten op vergelijkingssites. Ook door te adverteren via Google en producten aan te bieden via Google Shopping kan je inspringen op de vervangingsmarkt. Richt je bij de keuze van zoekwoorden niet alleen op de voordelen van de inbouwapparatuur, maar benadruk ook zeker de USPs van jouw eigen onderneming. Op deze manier kun je voor jezelf een betere online positie verwerven binnen deze markt.”

Delen