Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt Vertelt: hogere marges, efficiëntere samenwerking én tevreden klanten

Nieuwe collecties uitzoeken op beurzen en bij de voor jou bekende merken. Orders plaatsen, ze in de winkel of op kantoor (handmatig) invoeren en dan een paar maanden later uiteindelijk ontvangen.

Nieuwe collecties uitzoeken op beurzen en bij de voor jou bekende merken. Orders plaatsen, ze in de winkel of op kantoor (handmatig) invoeren en dan een paar maanden later uiteindelijk ontvangen. We vinden het heerlijk om die dozen vol met nieuwe fashionitems te openen. ‘Wat hebben we ook alweer ingekocht? Hoe had ik het destijds bedacht?’. Al die bestellingen uitpakken is als Kerst én je verjaardag ineen en eenmaal uitgepakt kan je de winkel weer sieren met de door jouw uitgekozen stoere, elegante of wel verrassende nieuwe eyecatchers.

Rompslomp
Toch komt er altijd veel kijken bij zowel de nieuwe als bestaande collecties. Want als die dozen zijn uitgepakt, dan moet het wederom (handmatig) ingevoerd worden. Stickers en etiketten worden geprint en bevestigd. De voorraad moet gemonitord worden, om er vervolgens op te kunnen anticiperen. Facturen worden ontvangen en betaald. Informatie over producten wordt via de mail uitgewisseld. Daarbij wil je nátuurlijk die nabestelling doen voor producten die de winkel uitvliegen en voor de klant die juist die ene maat nodig heeft. Feit is wel dat het voor jou altijd langer duurt om deze te ontvangen, dan dat de klant het zelf besteld bij de online brandstore. Dat zullen we niet veranderen. Maar al met al, een hoop rompslomp die niet altijd even efficiënt en margevriendelijk is.

Dat kan anders
Want marges vergroten, efficiënter (samen)werken en vooral: de klant zó bedienen dat ze tevreden jouw deur uitlopen. Dat klinkt toch als muziek in de oren? En tegelijkertijd ook ver weg. ‘’Hoe doe je dat dan?’’. Als ik de term Electronic Data Interchange laat vallen, krijg ik vaak terughoudende reacties. ‘’Dat is ingewikkeld, niet handig en vooral heel erg duur’’. Jammer én een gemiste kans. Want het hoeft niet ingewikkeld te zijn, het is wél handig en de kosten op lange termijn zijn te overzien. Zeker wanneer je de voordelen er tegenover zet. Denk alleen maar aan al die orders die je normaal gesproken moet inkloppen en de etiketten die je moet printen. Hoe prettig is het dat je slechts hoeft te controleren of de aantallen kloppen en hup, zo het vak in. Kant en klaar!

De voordelen
Merken en retailers communiceren op verschillende manieren wat niet altijd even efficiënt en effectief is. Door een betrouwbare gestandaardiseerde connectie, EDI, is de samenwerking tussen retailer, leveranciers en merken te vergemakkelijken. En dát levert zoveel voordelen op. Je minimaliseert ‘nee-verkopen’ en kan dus méér verkopen. Je hoeft orders niet meer handmatig in te voeren, dus worden er minder ‘menselijke’ fouten gemaakt. De gestandaardiseerde taal gaat over grenzen, wat handig is als je met buitenlandse merken en leveranciers werkt.

Waag de stap
Vele branches gingen ons voor, waar wij nu met jaloerse blikken naar kijken. Willen wij als modebranche ervoor zorgen dat de hele keten van deze voordelen gaat profiteren, dan moet wel (bijna) iedereen dit gaan gebruiken. Leveranciers, merken én retailers. Nu hoor ik nog vaak het kip-ei verhaal. ‘Ja maar leveranciers hebben het ook niet’. ‘Ja maar retailers maken er geen gebruik van’. Laten we daarmee stoppen en samen de stap wagen. Zodat we uiteindelijk hogere marges behalen, efficiënter gaan samenwerken én nog meer tevreden klanten mogen verwelkomen in de winkel.
De modebranche staat erachter: INretail, Euretco, Modint én aanbieder van EDI GS1 trekken de kar.

Wil je meer informatie? Neem dan contact met mij op!

Edwin Belt, branchespecialist Mode: ebelt@inretail.nl

 

Delen