Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt vertelt: Tweedehands als retailkans

Afgelopen maand verschenen er twee interessante rapporten over de groeiende belangstelling van consumenten voor tweedehands kleding.

Het eerste kwam van ThredUp, een keten van tweedehands kledingwinkels in de VS. In hun 2019 Resale Report kwam naar voren dat steeds meer vrouwen tweedehands kleding en accessoires kopen of hierin geïnteresseerd zijn.

Vorig jaar hadden 56 miljoen Amerikaanse vrouwen wel eens een tweedehands artikel gekocht, in 2017 waren dat er nog 44 miljoen. De onderzoekers verwachten dat de tweedehands kledingmarkt zal groeien van 24 miljard dollar nu naar 64 miljoen dollar in 2028. Anderhalf maal zo groot als de fast fashion-markt.

Imagoboost

De toenemende belangstelling voor tweedehands kleding blijkt ook uit een enquête van de Britse afvalverwerker BusinessWaste. Van de 1500 ondervraagden gaf 45% aan geen probleem te hebben met het kopen van tweedehands kleding. Het imago van tweedehands kleding heeft de afgelopen jaren dus een flinke boost gekregen. Natuurlijk zijn er al decennia lang vintage shops en vlooienmarkten, waar vooral jongeren en fashionista’s komen, maar er komen ook steeds meer winkels met mainstream tweedehands kleding. De recente crisisjaren hebben deze verandering zeker getriggerd, maar ook een toenemende hang naar duurzaamheid en de afkeer van fast fashion spelen een rol.

Opvallend is dat uit de onderzoeken blijkt dat jongeren en zestigplussers tot de grootste groepen tweedehands kopers hoorden. Milieubewust consumeren is een belangrijke factor bij jongeren. Ouderen prefereren kwaliteitskleding die lang meegaat, ook als die tweedehands is, boven fast fashion. Bovendien hebben zij vaak minder moeite met tweedehands dan dertigers en veertigers, die opgroeiden in de hoogconjunctuur van de jaren negentig en de precrisis periode.

Grote merken en retailers hebben deze groeimarkt inmiddels ook ontdekt. Zo stak H&M twee miljoen euro in Sellpy, een Zweedse webshop voor tweedehands kleding, accessoires en design, dat gaat samenwerken met H&M’s dochtermerk &Other Stories. Ook The North Face begon met de online verkoop van tweedehands jassen, broeken en truien. Onder de naam The North Face Renewed wordt beschadigde en retour gestuurde kleding refurbished en opnieuw te koop aangeboden.

Remakes en refurbished

Dit soort ontwikkelingen signaleerden we al in het INretail rapport Retail richting 2030. Een afkeer van de wegwerpmaatschappij en het kopen of aanbieden van refurbished of tweedehands artikelen, is daarin onderdeel van enkele dominante Retail Shifts. Bij Besteden & bijdragen zien we dat steeds meer consumenten stilstaan bij de impact van hun keuzes op de wereld, de maatschappij en zichzelf. De shift Wegwerpen & doorgeven richt zich op bewust consumeren, waarbij het doorgeven van producten aan anderen en het recyclen van spullen steeds belangrijker worden.

Van een eigenaresse van een kinderkledingwinkel hoorde ik enig tijd geleden al hoe succesvol ze was met de verkoop van tweedehands kleding naast haar nieuwe collecties. Het ging om kwalitatief nog goede, door klanten ingeruilde kledingstukken van de betere merken uit haar winkel. Die klanten kregen vervolgens korting op nieuw aangeschafte kleding, terwijl zij met de tweedehands stukken een andere groep klanten aanboorde. Die groep kwam voor de aantrekkelijk geprijsde tweedehands kleding en kocht meteen ook items aan de onderkant van het assortiment. En denk eens aan de winkelketen Episode die vintage en refurbished kleding verkoopt, maar ook remakes, nieuwe items gemaakt van tweedehands kledingstukken.

Zie kansen

Net zoals in andere retailbranches heeft de groeiende tweedehands markt impact op de reguliere fashion retail. Nieuwe business modellen ontstaan of bestaande modellen worden uitgebouwd, zoals de eigenaresse van de kinderkledingwinkel deed. Je kunt er nieuwe klanten mee trekken, want veel consumenten (64%, zo wees het rapport Circulariteit in retail van ABN AMRO vorig jaar uit) zijn bereid om een bijdrage te leveren aan het recycleproces van retailers. Bijvoorbeeld het inzamelen van kleding in ruil voor kortingsbonnen, waarbij je kunt samenwerken met een goed doel of een kringloopwinkel. Of organiseer events met creatieven die remakes maken van de ingeleverde kleding.

Tweedehands biedt mogelijkheden voor business modellen die nu misschien nog klein zijn, maar zeker gaan groeien. Je kunt als retailer natuurlijk aan je traditionele inkoop-verkoop model blijven vasthouden, maar waarom dat niet wat breder trekken? Tweedehands kan ook jouw retailkans zijn!

Delen