Geen vraag te gek
088 973 06 00

Brandbrief INretail schudt wakker

Het schudde goed wakker, de brandbrief die INretail schreef.

De brief werd ‘aangekleed’ met een opgestoken middelvinger en massaal door leden naar de politici in de Tweede Kamer gestuurd. Staatssecretaris Mona Keijzer belde met INretail directeur Jan Meerman, besprak de vele pijnpunten en kreeg tijdens de behandeling van haar EZ-begroting in de Tweede Kamer een week later veel vragen over de situatie in de retail, het mkb en bij familiebedrijven.

Oproep aangenomen

Het enorme maatschappelijke belang van de retail (er werken 800.000 mensen) werd nadrukkelijk naar voren gehaald door onder meer VVD, D66 en 50PLUS . Alle Tweede Kamerleden omarmen het idee van VVD en D66 om een taskforce in te stellen die snel de problemen op een rij zet en harde adviezen geeft voor verbetering.

De staatssecretaris erkent dat de optelsom aan lasten en regels voor veel ondernemers (te) veel wordt in haar reactie op vragen hierover vanuit de Tweede Kamer. De oproep om te onderzoeken hoe meer maatwerk in regels voor het mkb kan komen, werd aangenomen door de Tweede Kamer en ook wordt daarbij specifiek gekeken naar familiebedrijven.

Wethouders

Mona Keijzer beloofde daarnaast om met wethouders die economische zaken in hun portefeuille hebben om tafel te gaan om het ondernemersbelang ook lokaal meer onder de aandacht te brengen. De staatssecretaris wil de taskforce die er gaat komen onderbrengen bij de Retailagenda. Die richt  zich op samenwerking tussen de retail, gemeenten en provincies met als focus lokale transformatie. Maar INretail houdt vast aan een echt zelfstandige taskforce. Dat verdient de retail en doet recht aan het feit dat hier een belang speelt dat boven het ministerie uitstijgt.

Samenvattend wil de Tweede Kamer:

  • Een taskforce retail om problemen in kaart te brengen en concrete adviezen tot verbetering te doen;
  • Naast de taskforce een vervolg op de Retailagenda om aanhoudende leegstand en verloedering aan te pakken;
  • Dat subsidies voor innovatie ook beschikbaar komen voor de retail;
  • Dat de regering de nadelen van e-commerce in kaart brengt en met oplossingen komt;
  • Dat de nadelen van ‘verdozing’ (grote distributiecentra in het landschap) wordt aangepakt;
  • Dat de regering in gesprek gaat met online verkopers zoals Alibaba over de veiligheid van producten die in Nederland verkocht worden.
  • Dat het retail speelveld eerlijk wordt en dat btw geheven wordt op aankopen tot 22 euro van buiten de EU.
  • Dat er extra geld vrijgemaakt wordt voor het mkb om te investeren in duurzame energie;
  • Dat er meer ruimte komt voor winkeliers om informatie over winkeldieven uit te wisselen via bijvoorbeeld WhatsApp. INretail overhandigde samen met onder meer het Vakcentrum en Detailhandel Nederland een petitie aan Tweede Kamerleden en riep op haast te maken met de aanpak van winkelcriminaliteit. 
  • Voor het toestaan van blurring lijkt een meerderheid in de Tweede Kamer te ontstaan, maar er zijn ook kamerleden die bezwaren hebben, vanwege gezondheidsredenen;
  • De christelijke partijen SGP en ChristenUnie willen dat de zondagsopenstelling van winkels wordt aangepakt.

Belangrijke onderwerpen

INretail juicht nog lang niet. Beloften moeten worden waargemaakt en dat kost tijd. En niet in alle punten uit de brandbrief ging de Tweede Kamer mee. In de politiek zijn er voorstanders om het btw-tarief te verlagen, maar het kabinet is voor meer belasting op consumptie en minder belasting op arbeid. Hele belangrijke onderwerpen als lagere werkgeverslasten en een goed functionerende nadeelcompensatie bij opgebroken winkelstraten kregen niet de aandacht die ze verdienen. INretail vindt dat deze onderwerpen daarom juist goed onder de aandacht moeten komen in de taskforce retail die er komt.

Delen