Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt Vertelt: PASSION 4 FASHION

Afgelopen week in Florence trapte Pitti, misschien wel de meest spraakmakende herenmodebeurs, het beurzenseizoen af.

Ik bezoek modebeurzen omdat ik niet alleen vele retailers en leveranciers ontmoet, maar ook geïnspireerd word door allerlei vormen van creativiteit; van presentaties tot aan de kleinste details die verwerkt worden in de kleding. Met mijn achtergrond kijk ik daar dan toch nog altijd naar. Dan voel ik er even aan en vervolgens blik ik terug op mijn verleden als inkoper.

De passie voor mode komt weer terug

Tijdens gesprekken met retailers moet ik hen vaak overtuigen om eens een beurs te bezoeken, vreemd toch? Stel dat je één keer naar een winterbeurs en één keer naar een zomerbeurs gaat. Een beetje retailer met een passie voor mode heeft toch wel twee dagen per jaar over om een beurs te bezoeken? Maar genoeg daarover… Waar ik naar toe wil, is dat de passie weer aan het oplaaien is. Althans dat gevoel bekruipt mij wanneer ik retailers spreek die zoekende zijn naar een aanvullend merk of “in plaats van”.

Less is more

Er is een tijd aangebroken dat retailers zowel de goed als minder goed presterende merken onder de loep nemen. Niet om afscheid te nemen, maar om de samenwerking met het merk te intensiveren. En dat zal vervolgens ook ten koste gaan van andere merken. Retailers maken keuzes op basis van merken die passen bij het winkelconcept. Doorgaan met een kleiner aantal van grote namen met meer volume en mogelijkheden, aangevuld met kleinere merken.

Meer kansen in minder tijd

Maar waar vind je die merken nu? Uiteraard kan je inspiratie opdoen bij een collega retailer, maar om een bezoek te brengen, de merken te bekijken, te voelen en de samenwerkingsvormen te bespreken is enorm tijdrovend. Daar zijn dus de modebeurzen voor.

Heel dichtbij en zeer toegankelijk zijn de Modefabriek en Soul Salon. Kom ik jou daar, of tijdens een andere modebeurs dit jaar, tegen?

Delen