Profiteer van sfeer: 3 factoren die jouw winkel vooruit helpen

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

December, de maand die in het teken staat van de vele feestdagen, gezelligheid en natuurlijk sfeer. Overal zijn straten en huizen rijk versierd en zoeken mensen elkaar op. Maar hoe zorg je ervoor dat ook jouw winkel sfeervol is en dat toevallige passanten nieuwsgierig worden, zonder dat je het assortiment tekort doet?

Sfeer creëren in de winkel is enorm belangrijk. Want ondanks de opkomst van het online shoppen, is de fysieke winkel bij de helft van de Nederlanders nog steeds favoriet. De juiste verlichting, muziek en geur prikkelen bewust en onbewust de zintuigen van consumenten en dragen daarmee bij aan een prettige winkelervaring. Ook zorgen ze ervoor dat klanten langer in jouw winkel blijven en zo kunnen ze uiteindelijk dus zorgen voor een hogere omzet. Door de toename van criminaliteit, is het daarnaast van belang om in de winkelstraat een gevoel van veiligheid te creëren bij de consument.

Sfeervolle verlichting

Als passanten het idee krijgen dat een winkel een bijzondere sfeer creëert of een unieke winkelomgeving biedt, is de kans groter dat zij naar binnen gaan. Als vanzelfsprekend draagt goede verlichting in grote mate bij aan de sfeer in jouw winkel. Maar ook een verbeterde uitstraling van de etalage en het uitlichten van bepaalde producten, kan niet zonder de juiste verlichting. Tot slot stel je met het juiste licht niet alleen de klanten op hun gemak, maar geef je ook het personeel een prettige werkomgeving.

Juiste muziek = hogere omzet

Ook muziek is een cruciaal element om jouw winkel de perfecte sfeer te geven. Maar liefst 78 procent van de Nederlandse consumenten waardeert de winkelbeleving beter als er in een winkel muziek wordt gedraaid, dan wanneer er in een winkel geen muziek wordt gedraaid. Dat de winkelbeleving positiever wordt, is natuurlijk mooi, maar nog beter is het als ook het handelen van de consument wordt beïnvloed. Zo verandert de tijdsperceptie van je klanten en kan dit ze bij de juiste muziekkeuze veel langer in de winkel houden. Maar door te kiezen voor bepaalde muziek, worden klanten ook onbewust geleid in hun keuze voor een product en wordt de perceptie van kwaliteit anders.

Geur als marketinginstrument

Een derde manier om jouw winkelpubliek bewust en onbewust te beïnvloeden in hun keuzes, is door het gebruik van geuren in de winkel. Iedereen kent wel de beroemde tip van de makelaar om een appeltaart te bakken voor een bezichtiging, om zo de kijkers positiever te stemmen. Hetzelfde geldt voor de geur in winkels. Zo zijn klanten bereid meer te betalen als de geur in de winkel past bij het product of de uitstraling van de winkel. Daarnaast kunnen geuren een enorme bijdrage leveren aan de merkidentiteit. Zo verhogen plezierige geuren het aandachtsniveau en wordt het merk beter onthouden.

Genoeg voordelen dus om je eens in verlichting, muziek en geur te verdiepen en deze perfect te laten aansluiten bij jouw winkel, wensen én doelgroep. De sfeertoepassing kun je 20 november op het ledenevent in het Innovatielab ervaren. 

Vergeet daarnaast niet om ook alles rondom diefstal goed te regelen. Want met deze donkere dagen houden niet alleen consumenten ervan om te shoppen…

Tags

Recent nieuws

  • open

    Samen kom je verder

    Nieuws
    woensdag, 8 november 2017
    Mijn collega’s en ik krijgen regelmatig de meest uitlopende vragen over collectieve oplossingen. Maar de laatste tijd krijgen wij steeds vaker dezelfde vraag gesteld vanuit ondernemers:
    Samen kom je verder
  • open

    Een dag speciaal voor jou!

    Nieuws
    woensdag, 8 november 2017
    In Nederland tellen we ruim 1,7 miljoen ondernemers. En daar ben jij er één van! We mogen er af en toe best even bij stilstaan dat jij en je collega-ondernemers Nederland een stukje mooier maken. Samen maken jullie steden, dorpen en buitgebieden aantrekkelijk en interessant.
    Een dag speciaal voor jou!
  • open

    Bijl Blogt: Zien we het niet meer?

    Nieuws
    vrijdag, 3 november 2017
    Er is altijd veel gedoe over de professionaliteit en betrokkenheid van mensen die werken op een winkelvloer. Een grote groep winkelbezoekers is vooringenomen. Ze zijn er vaak van overtuigd dat werken in een winkel voor ‘simpele zielen’ is.
    Bijl Blogt: Zien we het niet meer?
  • open

    Krijg in 3 stappen grip op je winkelgebied

    Nieuws
    donderdag, 2 november 2017
    Als lid kun je met je vragen over je winkelgebied bij ons terecht. Samen met ons team locatiebeleid helpen wij je graag verder om de juiste antwoorden te vinden.
    Krijg in 3 stappen grip op je winkelgebied
Ledenwinkel

Verlichting

Door over te stappen op duurzame LED verlichting bespaar je geld

“Binnen ons budget hebben we prachtige, sfeervolle verlichting kunnen realiseren.”

Open
Verlichting
Ledenwinkel

Achtergrondmuziek

Het StreamAlot muziekplatform van The Music Marketeers biedt ondernemers alle denkbare muzikale- en beheersmogelijkheden.

Open
Achtergrondmuziek
Ledenwinkel

Camera- en inbraakbeveiliging

Ledenvoordeel tot wel €777,-

Ondernemer over: 'De beeldkwaliteit van de camera’s is erg goed! Ik kan goed inzoomen en zelfs als de verlichting uit is, leveren de camera’s prima beeld' 

Open
Camera- en inbraakbeveiliging
Delen