PERSBERICHT INretail: dramatische januari omzetten

16 maart 2021

INretail constateert dat de situatie in de retail non-food bij mode-, schoenen-, sport- en ook woonwinkels dramatisch verslechtert. Kaalslag van de winkelstraten dreigt.

Bij bijna driekwart van de gesloten winkels kelderde de omzet in januari zestig tot honderd procent blijkt uit onderzoek met 1.300 deelnemers. Van de ondernemers is 72% heel erg bezorgd over het voortbestaan van de zaak waar dit half januari 63% was. Het aantal ondernemers met liquiditeitsproblemen stijgt naar 56%. “De winkels moeten zo snel mogelijk heropenen om het tij te kunnen keren,” concludeert INretail. De lente komt er aan. Consumenten willen nieuwe dingen kopen en helpen zo de problemen bij winkeliers oplossen maar het kabinet houdt dit tegen. Terwijl de winkels coronaproof open kunnen zijn. Nederland is er aan toe.”

Onvoorstelbaar leed

“Dit kabinet doorziet niet hoe onvoorstelbaar veel leed veroorzaakt wordt door de winkelsluiting. De impact op ondernemers is gigantisch. Lokale winkels kunnen wel samen bestaan maar niet afzonderlijk. Als er teveel spelers omvallen wordt het ook voor zij die overleven onmogelijk. Dan is de maatschappelijke schade nog veel groter. “Open de winkels op 3 maart. Dat kan veilig en hoort bij de pandemiefase waarin Nederland inmiddels zit”, stelt INretail.

Groeiende spanning

Ondernemers duiken steeds dieper in de schulden. De situatie wordt onhoudbaar. Door de gekozen rechtsvorm bij de start van de onderneming -bijvoorbeeld eenmanszaak of Vof- dreigen talloze persoonlijke faillissementen. Winkeliersverenigingen, centrum managers en ondernemersverenigingen melden bij INretail toenemende spanning en groeiende actiebereidheid.