Woonwinkels scoren in krappe huizenmarkt. De woonbranche kijkt terug op een uitstekende eerste helft van 2019. De omzet groeide met gemiddeld 4,6%. Het tweede kwartaal was zelfs goed voor een omzetgroei van 6,3%. De branche profiteert van de nieuwe trend ‘verthuizen’.
Er is tegen de verwachting in sprake van een trendbreuk. De krappe huizenmarkt pakt positief uit voor veel woonwinkels,” ziet Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist bij INretail.
“Verthuizen -thuis verhuizen- is populair. Andere woonruimte vinden lukt niet, er breekt een nieuwe fase aan omdat kinderen uitvliegen en senioren willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Allemaal redenen om de woning onderhanden te nemen en opnieuw in te richten. In de woonbranche doen meubelverkopers daarom goede zaken. In het tweede kwartaal steeg de omzet in dit segment met 11%. Ook winkels die woningtextiel, zoals gordijnen, raambekleding en behang verkopen, hebben het druk.”
Comfortabel wonen
Comfortabel wonen wordt steeds belangrijker. “Wie ‘vast’ zit aan het huidige woonadres en investeert in nieuw meubilair geeft toch een impuls aan zijn wooncomfort. En bovendien verhuis je meubelen makkelijk mee,” vindt Van der Stelt. “Daarnaast levert een goed gevulde bankrekening je niets op. Investeren in het eigen woon- en leefcomfort rendeert veel beter.“
Woninginrichtingszaken zagen in het tweede kwartaal van dit jaar hun omzet met 7,7% stijgen, gevolgd door winkels in woningtextiel (5,9%), keukens (5,6%) en de slaapspeciaalzaken (4,1%).
Bekijk hier meer omzetcijfers