De totale sportmarkt in ons land beslaat minstens 53 sporten en er gaat 3 miljard euro in om. Dat is een omzetstijging van 20% in een tijdsbestek van drie jaar. De grootste sporten zijn fietsen (zowel sportief als recreatief), fitness & aerobics, wandel- en bergsport en running en atletiek. De coronapandemie van afgelopen twee jaar leverde deze categorieën veel rugwind op. Het merk speelt bij 32% van de sporters een belangrijke rol. Bijna een kwart van de jongeren koopt rechtstreeks bij zijn of haar favoriete merk. Ook duurzaamheid speelt steeds meer mee in de aankoopkeuze van de consument: 34% let hier op en ook op de maatschappelijke rol die bedrijven spelen. Kansen voor de sportmarkt zitten in de groeiende populariteit van low impact sporten, de stijgende belangstelling voor een gezonde levensstijl en digitalisering van sporten. Het zijn belangrijke conclusies uit het Sportfocus onderzoek editie 2022.
Online, groot en gespecialiseerd groeit
De sportmarkt verschuift. Voor sportaankopen bezoeken we minder winkels: gemiddeld 1,6 tegenover 2 winkels in 2018. Het aantal verkooppunten daalt gestaag, maar de oppervlakte van winkels stijgt en het marktaandeel van zelfstandige winkels neemt af. De verkoop via online kanalen groeit door en ook de grote sport megastores en lokale, zelfstandige gespecialiseerde sportzaken profiteren van de ontwikkelingen.
Digitalisering is dominant bij een aantal ontwikkelingen. Het maakt dat consumenten moeiteloos kunnen switchen tussen informatie- en aankoopkanalen en door digitalisering komen steeds meer cruciale data beschikbaar die de sportretail helpen succesvol te zijn. Een cruciale succesfactor is de snelheid waarmee vernieuwing wordt opgepakt.
Druk door toenemende kosten
De sportmarkt kampt met de impact van corona, arbeidsmarktkrapte en grondstoffentekorten en dat leidt tot een onzekere situatie met prijs- en margedruk en stijgende kosten. Ook richten merken zich vaker rechtstreeks tot de consument met omzetdruk en spanningen tussen de leverancier en het retailkanaal tot gevolg. Van de spelers in de sportmarkt wordt veel gevraagd qua aanpassingsvermogen, flexibiliteit en samenwerkingsbereidheid om passende antwoorden op de ontwikkelingen te bieden. Het is belangrijk om te investeren in digitalisering en de kennis en vaardigheden van medewerkers. Voor 37% van de consumenten is het contact met en advies van een medewerker de belangrijke motivatie om te kiezen voor een aankoop in een winkel.
Opdrachtgevers Sportfocus
Koninklijke INretail, de FGHS, leveranciers, retailketens, retailservice organisaties en het Sport Business Center zijn opdrachtgevers voor het onderzoek Sportfocus 2022. Iedere drie jaar worden de ontwikkelingen in de structuur van de sportmarkt gemonitord. Marktonderzoekbureaus Markteffect en Q&A en het Mullier instituut voerden het onderzoek uit.
Klik hier om het rapport te bestellenKlik hier om de management summary van SPORTFOCUS 2022 gratis te downloaden