Wat goed, je wil jezelf verdiepen in het onderwerp consumenten.

Bij consumenten gaat het over de klant. Over hoe je in staat bent om klanten te inspireren en helpen. Hoe ver je daarin gaat. Over het volgen van koopgedrag en inspelen op wensen, intenties en irritaties. Over het winkelen zo leuk mogelijk maken voor je klant. Verrassen bij binnenkomst, tijdens het shoppen maar zeker ook daarna. Over waardevol contact, terugkomende klanten. Maar ook over sturen op data en kijken hoe je d.m.v. data de klant nog beter kan leren kennen.  

Op deze pagina ga je aan de slag met de klant van jouw winkel. We bieden je verschillende content. Van colleges tot inspirerende filmpjes en van een nuttig onderzoek tot boekentips. Alle content is onderverdeeld in 3 niveaus:

★ voor ondernemers die de eerste stap willen zetten en goed op weg willen zijn

★★ voor ondernemers die al goed op weg zijn, maar meer willen uitblinken

★★★ voor ondernemers die uitblinken en willen innoveren

Wil je weten op welk niveau jij zit? Vul dan eerst de Stuurwiel-tool in! Of ga aan de slag en ontdek het zelf.

Vul hier het Stuurwiel in
Stuurwiel: Identiteit 7

Oeps, je mist waardevolle content!

Let op, er is iets misgegaan! Hierdoor mis je zeer leerzame en waardevolle content. Dat kan verschillende redenen hebben:

Ben je niet ingelogd? Doe dat dan hier. Refresh daarna deze pagina.

Nog geen lid? Word dan vooral lid van onze club. Klik hier voor meer informatie.

Speciaal voor de niet-leden hebben we een voorproefje van het eerste college vrijgegeven. Succes!

Podcastserie Koersen naar de toekomst

In de podcastserie Koersen naar de toekomst gaat retailinspirator Harry Bijl elke keer met een expert in gesprek. De kookwekker wordt gezet en na 20 minuten is het gesprek echt voorbij. Deze keer is het onderwerp consumenten en praat Harry met: (★★) Overtuigingsexpert en gedragspsycholoog Bas Wouters over hoe je van kijkers kopers maakt en van afhakers aanhakers.  | (★★★) Oscar Diele van Flinders over koopgedrag en inspelen op wensen van de klant. | (★★) Frans Goenee van de Efteling over loyale klanten, blijven verrassen en speciale events. 

Rik van AFAS

Bij AFAS maken ze boekhouden cool. Rik, Senior Marketing Manager Klantsucces, is daar een vaste schakel in. Constant is hij op zoek naar hoe hij de klantbeleving bij AFAS kan verbeteren. Hij gebruikt daarvoor vaak het voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht-principe en wil hij het elke dag 1% beter doen. In deze video legt hij uit waarom. Ook leggen we Rik nog een aantal lastige dilemma’s voor.

Leon Snoeren – Voetspeciaalzaak Snoeren

“Alles draait om de klant. Daar gaat het om denk ik. Dat is de kern. Als je de klant centraal stelt, dan kun je successen behalen.”

Boekentip | Gek op gaten van Jos Burgers

★★ | Te koop bij de plaatselijke boekenwinkel.

“Gek op gaten leert je in te zien wat jouw klanten echt willen! Een fijn boek wat makkelijk wegleest. ”

Harry Bijl

Harry Bijl

Inspiratie en innovatie
E-mailmarketing: privacywetgeving en spamverbod

Starten met content en e-mailmarketing, alles wat je wil weten. 

Het was Bill Gates die als eerst al in 1996 de term ‘content is king’ gebruikte. Sindsdien is door de komst van social media en de verdere ontwikkeling van online marketing het creëren van content alleen maar belangrijker geworden. Hoognodig dus om meer te leren over wat content en e-mailmarketing precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is. De onderstaande blogs van onze partner GETon helpen je hierbij!  ()

Sturen op een hoge klantwaardering 

Een hoge klantwaardering zorgt voor verbinding, herhaal aankopen. Loyaliteit, fangedrag en ambassadeurs. Retailers die sturen op de hoogst mogelijke waardering worden ervaren als de beste oplossers en krijgen de gunfactor. In kaart brengen hoe bezoekers en kopers de contacten in een klantreis ervaren helpt om te sturen op het verbeteren van de klantwaardering. (★★)

Lees hier meer

Wat doen geur en muziek met het brein van jouw klant?

Je hebt het vast zelf ook, als je een bakkerij inloopt denk je aan vroeger, toen je samen met je ouders aan tafel zat en elke zondag een croissant kreeg. Of vers gemaaid gras, een barbecue, de hits van ABBA of het Wilhelmus. Je hebt er vast meteen een gevoel bij. Dat doet geur en muziek met je. We vroegen Guyon van The Music Marketeers hoe dat werkt. TIP: zoek je hoofdtelefoon en luister de podcast tijdens een wandeling (★,★★). Deze podcast kan je hier beluisteren. 

Verbeter je customer engagement

Klantinzichten uit verschillende contactmomenten en -kanalen kan je gebruiken om zo goed mogelijk in te spelen op individuele behoefte van jouw klant. Zo kan je een duurzame klantrelatie opbouwen en onderhouden. In de bluepaper staat een nieuw model, waarmee je verbeterkansen voor customer engagement in kaart kunt brengen. De customer journey is een belangrijk onderdeel van customer engagement. In deze elearning leer je de structuur van een customer journey te herkennen, en pas je deze ook toe in jouw eigen winkel. Zo kun jij je customer journey nog verder verbeteren op het gebied van bedrijfsprocessen, dienstverlening en contactmomenten. Duur e-learning: 30-45 minuten (★★★). 

Lees hier meer

Waarom koopt de consument iets en hoe heb jij daar invloed op? 

We spraken Patrick Wessels en vroegen hem een kijkje te geven in de wereld van de consumentenpsychologie. Patrick houdt zich bezig met consumentengedrag, beïnvloeding van gedrag en marketing. Hij verdiept zich in hoe consumenten zich gedragen, wanneer en waarom ze dingen kopen en hoe je dat kunt beïnvloeden. Hij deelt een aantal praktische tips die je direct kunt toepassen in jouw webshop (★,★★).

Lees hier meer
Bijl blogt: Waardering krijgen voor wat je doet!

Kijken als klant? Maak een klantreis! 

Een klantreis, consumentenreis of customer journey is de reis die jouw klant maakt van voor tot na de aankoop; steeds vaker ook inclusief het hergebruik. Heb jij ooit nagedacht over de on- en offline-klantreis van jouw winkel? Maak zo het kopen makkelijker en winkelen leuker. Hier worden er 5 fases van een klantreis uitgelegd met een aantal goede voorbeelden van INretail-leden (★,★★).

Download boekje klantreis
SLIM: subsidie voor leren en ontwikkelen in mkb

Trouwe klanten zijn een groot goed 

Als je concurrenten komen met een beter aanbod, dan zullen je klanten dit aanpakkenzelfs als hun ervaring met je bedrijf positief is. Volgens het jaarlijkse ‘State of the Connected Customer‘ rapport heeft 57% van de klanten de overstap naar de concurrentie gemaakt omdat deze met een beter aanbod kwam. Lees vooral verder (★★★).

Download hier
Laat zien wat je voor die klant en met die klant kan doen. Wees uniek, voer dat overal in door en laat merken dat je aandacht hebt voor je klant.” • Corné van Waay (Van Waay Interieurs) 
Werken bij INretail 6
Kennisuurtje: Fotografie voor Social Media

Voordelig ingekocht

Lid zijn van INretail betekent ook voordeel op diverse producten en diensten. Want met onze achterban van ruim 13.000 winkels kunnen we voor jou mooie prijs- en service-afspraken maken. Kijk een in de Ledenwinkel bij deze aanbieders. Zij helpen je met hun producten en expertise goed op weg.

GetON – jouw online maatje! Helpt je op weg in de online wereld. 

Scoor voor je Club – zorgt voor structurele inkomsten voor ondernemers, sportclubs én deelnemers. Het is de manier voor ondernemers om Koop Lokaal te stimuleren en samen met klanten en sportclubs bij te dragen aan een gezonder en gelukkiger Nederland!

Klantenvertellen – zet die positieve klantervaring om in een online review en laat iedereen zien hoe gelukkig jouw klanten zijn. 

Duwtje in de rug nodig?

Advies nodig? Neem dan contact op met de INretail coaches. Zij nemen jouw scoreformulier met je door en steunen je in het proces van ontwikkeling. Ook sparren ze met je over het bepalen van jouw koers, helpen je met prioriteiten stellen en samen maak je een stappenplan. Ook kan de coach je helpen aan extra informatie, inspiratie, experts en eventueel collega-ondernemers. De Stuurwiel helpen leden van INretail kosteloos. Kom hier in contact

Contacteer de adviseur Bel ons
Jeanny Reemers

Jeanny Reemers

Managementassistente

Vul samen het Stuurwiel in!

Je kan als ondernemer kiezen om Het Stuurwiel individueel in te vullen óf met je centrumgebied. In Hengelo, Venlo en Nijmegen bijvoorbeeld, gaan eind 2021 diverse winkels samen aan de slag gegaan met het Stuurwiel. Zo versterk je als ondernemers direct het werken aan verbetering van jouw winkelgebied! Wil je hier meer informatie over?

Neem contact op

En? Heb je er wat van opgestoken?

Blijf jezelf ontwikkelen op de pijler consumenten, blijf deze pagina bezoeken, we plaatsen er wekelijks nieuwe nuttige content op. En na een tijdje raden we je aan om het Stuurwiel opnieuw in te vullen om te ontdekken of jouw inspanning heeft gewerkt. Ben je gegroeid? Je ziet het aan het aantal sterren!

Ga hier naar de tool

Kunnen we je verder nog helpen?

Heb je na het invullen van Het Stuurwiel of het lezen van de verschillende hulppagina’s een vraag? Of wil je met jouw expertise of producten bijdragen? Dat kan! Je kan ons op deze manier bereiken: