Wat goed, je wil jezelf verdiepen in het onderwerp consumenten.

We gaan het hebben over hoe je mensen, jouw klanten, emotioneel kan raken, over verbinden, verrassen en activeren. Over het winkelen voor de klant zo leuk mogelijk maken en eventuele barrières wegnemen. We inspireren je hoe je jouw klanten gelukkiger kan maken, zodat ze de winkelervaring van jou niet vergeten en terugkomen. En beter, zich echt verbinden. Hoe ziet jouw klantreis eruit? Online en offline? Waar richt jij je bewust op voor, tijdens en na de aankoop of bezoek aan jouw winkel? En monitor je dat ook, met andere woorden, stuur je op data om zo jouw klant in de toekomst nog beter te kunnen helpen?

Op deze pagina ga je aan de slag met de klant van jouw winkel. We bieden je verschillende content. Van colleges tot inspirerende filmpjes en van een nuttig onderzoek tot boekentips. Alle content is onderverdeeld in 3 niveaus ★ (basis), ★★ (uitblinken), ★★★ (innoveren).

Wil je weten op welk niveau jij zit? Vul dan eerst de Stuurwiel-tool in! Of ga aan de slag en ontdek het zelf.

Stuurwiel: Identiteit 7

Let it WoW!

Samen met de Centrummanagement Academy en New Story hebben we 7 mini-colleges van 5 á 10 minuten voor je gemaakt over consumenten. In deze colleges (★,★★,★★★)  legt Liesbeth van der Velden, van Let it WoW, je alles uit over hoe je meer herrie in de tent kunt krijgen zodat je meer opvalt in jouw markt. Het gaat over zichtbaarheid, beleving en goede marketing.

Het eerste college is voor iedereen. De overige colleges zijn exclusief voor de leden van INretail (log in om al deze colleges te volgen). Lid worden? Dat kan! Klik hier voor meer informatie.

Podcastserie Koersen naar de toekomst

In de podcastserie Koersen naar de toekomst gaat retailinspirator Harry Bijl elke keer met een expert in gesprek. De kookwekker wordt gezet en na 20 minuten is het gesprek echt voorbij. Deze keer is het onderwerp consumenten en praat Harry met: (★★) Overtuigingsexpert en gedragspsycholoog Bas Wouters over hoe je van kijkers kopers maakt en van afhakers aanhakers.  | (★★★) Oscar Diele van Flinders over koopgedrag en inspelen op wensen van de klant. | (★★) Frans Goenee van de Efteling over loyale klanten, blijven verrassen en speciale events. 

Rik van AFAS

Bij AFAS maken ze boekhouden cool. Rik, Senior Marketing Manager Klantsucces, is daar een vaste schakel in. Constant is hij op zoek naar hoe hij de klantbeleving bij AFAS kan verbeteren. Hij gebruikt daarvoor vaak het voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht-principe en wil hij het elke dag 1% beter doen. In deze video legt hij uit waarom. Ook leggen we Rik nog een aantal lastige dilemma’s voor.

Leon Snoeren – Voetspeciaalzaak Snoeren

“Alles draait om de klant. Daar gaat het om denk ik. Dat is de kern. Als je de klant centraal stelt, dan kun je successen behalen.”

Leer koopgedrag begrijpen

(★★,★★★)

De klantreis is in de afgelopen jaren veranderd en steeds complexer geworden. Consumenten zijn meer sturend geworden, door de toegang tot informatie, producten en services. De essentie van verkopen gaat dan ook over mensen begrijpen, helpen en er samen achter komen wat stimulerend en wat belemmerend werkt voor de opties en oplossingen waar mensen uit kunnen kiezen.

Download de whitepaper

Het tweede deel van Harry’s white paper gaat in op hoe het activeren van het brein werkt. Kennis uit de gedragspsychologie helpt ons verklaren waarom mensen wel of niet in actie komen als die hiertoe worden verleid.

Download de whitepaper

Winkelen in veranderde

tijden

(★★,★★★)

We hebben twee bijzondere jaren achter de rug en dat heeft veel veranderd in het koopgedrag van de consument. Zo is er online een enorme groei ontstaan en doen consumenten vaker functionele winkelbezoeken. Wat betekent dit voor jou als ondernemer?

Klik hier voor alle resultaten
Platform De Nieuwe Winkelstraat

Train jezelf en je medewerkers, gratis of met korting

Lid zijn van INretail betekent ook korting op heel veel trainingen en opleidingen waarmee je jouw talenten en die van je medewerkers kan ontwikkelen. Hier op de INretail Academy hebben we het aanbod van onze partners (Detex en Skilltstown), soms gratis, vaak met korting, voor je verzameld. Het aanbod bestaat uit verschillende trainingen, zoals: breng je klantreis in kaart en hoe verdien je loyale klanten?

Bekijk de trainingen


Boekentip | Gek op gaten van Jos Burgers

★★ | Te koop bij de plaatselijke boekenwinkel.

“Gek op gaten leert je in te zien wat jouw klanten echt willen! Een fijn boek wat makkelijk wegleest. ”

Harry Bijl

Harry Bijl

Inspiratie en innovatie
E-mailmarketing: privacywetgeving en spamverbod

Starten met content en e-mailmarketing, alles wat je wil weten. 

Het was Bill Gates die als eerst al in 1996 de term ‘content is king’ gebruikte. Sindsdien is door de komst van social media en de verdere ontwikkeling van online marketing het creëren van content alleen maar belangrijker geworden. Hoognodig dus om meer te leren over wat content en e-mailmarketing precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is. De onderstaande blogs van onze partner GETon helpen je hierbij!  ()

Wist je trouwens dat je met een Coach van GetOn alle vaardigheden leert die je nodig hebt om online succesvol te zijn. Hoe groot of bescheiden je dromen ook zijn. Omdat je lid bent van INretail krijg je ook nog eens 10% korting. Kijk hier…

Sturen op een hoge klantwaardering 

Een hoge klantwaardering zorgt voor verbinding, herhaal aankopen. Loyaliteit, fangedrag en ambassadeurs. Retailers die sturen op de hoogst mogelijke waardering worden ervaren als de beste oplossers en krijgen de gunfactor. In kaart brengen hoe bezoekers en kopers de contacten in een klantreis ervaren helpt om te sturen op het verbeteren van de klantwaardering. (★★)

Lees hier meer

Wat doen geur en muziek met het brein van jouw klant?

Je hebt het vast zelf ook, als je een bakkerij inloopt denk je aan vroeger, toen je samen met je ouders aan tafel zat en elke zondag een croissant kreeg. Of vers gemaaid gras, een barbecue, de hits van ABBA of het Wilhelmus. Je hebt er vast meteen een gevoel bij. Dat doet geur en muziek met je. We vroegen Guyon van The Music Marketeers hoe dat werkt. TIP: zoek je hoofdtelefoon en luister de podcast tijdens een wandeling (★,★★). Deze podcast kan je hier beluisteren. 

Verbeter je customer engagement

Klantinzichten uit verschillende contactmomenten en -kanalen kan je gebruiken om zo goed mogelijk in te spelen op individuele behoefte van jouw klant. Zo kan je een duurzame klantrelatie opbouwen en onderhouden. In de bluepaper staat een nieuw model, waarmee je verbeterkansen voor customer engagement in kaart kunt brengen. De customer journey is een belangrijk onderdeel van customer engagement. In deze elearning leer je de structuur van een customer journey te herkennen, en pas je deze ook toe in jouw eigen winkel. Zo kun jij je customer journey nog verder verbeteren op het gebied van bedrijfsprocessen, dienstverlening en contactmomenten. Duur e-learning: 30-45 minuten (★★★). 

Lees hier meer

Waarom koopt de consument iets en hoe heb jij daar invloed op? 

We spraken Patrick Wessels en vroegen hem een kijkje te geven in de wereld van de consumentenpsychologie. Patrick houdt zich bezig met consumentengedrag, beïnvloeding van gedrag en marketing. Hij verdiept zich in hoe consumenten zich gedragen, wanneer en waarom ze dingen kopen en hoe je dat kunt beïnvloeden. Hij deelt een aantal praktische tips die je direct kunt toepassen in jouw webshop (★,★★).

Lees hier meer
Bijl blogt: Waardering krijgen voor wat je doet!

Kijken als klant? Maak een klantreis! 

Een klantreis, consumentenreis of customer journey is de reis die jouw klant maakt van voor tot na de aankoop; steeds vaker ook inclusief het hergebruik. Heb jij ooit nagedacht over de on- en offline-klantreis van jouw winkel? Maak zo het kopen makkelijker en winkelen leuker. Hier worden er 5 fases van een klantreis uitgelegd met een aantal goede voorbeelden van INretail-leden (★,★★).

Download het klantenreisboekje
Subsidie voor aanschaf emissievrije auto’s

Geef inhoud aan je klantreis!

Heb je je klantreis doorlopen? Goed bezig! Nu weet je waar jouw winkel voor staat en wat je wil betekenen voor jouw klanten. Nu kan je aan de slag met het verhogen van de klantwaardering. Dat doe je door dieper in te gaan op de fases van de klantreis. Je kan hiervoor het Klantwaarde-canvas gebruiken. Een handig document wat je structuur geeft en richting. Open het canvas, ga door naar pagina 13 en ga aan de slag. Succes! (★,★★)

Download hier het Klantwaarde-canvas!
Laat zien wat je voor die klant en met die klant kan doen. Wees uniek, voer dat overal in door en laat merken dat je aandacht hebt voor je klant.” • Corné van Waay (Van Waay Interieurs) 
Stuurwiel Identiteit INretail
Stuurwiel: Consumenten

Gratis cursussen: van SEO-schrijven tot online branding (*)

Marketing is een erg breed vakgebied dat blijft veranderen. Waar voorheen de televisie een van de belangrijkste media was, geloven we nu liever influencers. Door online te leren blijf je up-to-date van de laatste ontwikkelingen en trends. Start nu met de gratis e-learnings over marketing die INretail samen met Thuiswinkel.org heeft gemaakt.

Start met de cursus
Stuurwiel: Consumenten 1

Verdiep je kennis over digitale trends (**, ***)

De stijgende lijn van online verkoop zet alsmaar door. Weet jij wat er speelt en hoe je  online succesvol kunt zijn? Samen met de e-Academy.org helpen we je daarmee! Bijvoorbeeld met een cursus over reviews inzetten, e-commerce wet- en regelgeving of omnichannel.

Start met verdiepen

Trouwe klanten zijn een groot goed 

Als je concurrenten komen met een beter aanbod, dan zullen je klanten dit aanpakken, zelfs als hun ervaring met je bedrijf positief is. Volgens het jaarlijkse ‘State of the Connected Customer’ rapport heeft 57% van de klanten de overstap naar de concurrentie gemaakt omdat deze met een beter aanbod kwam. Lees vooral verder (★★★).

Lees hier het hele rapport

Subsidieregelingen corona per provincie

Voordelig ingekocht

Lid zijn van INretail betekent ook voordeel op diverse producten en diensten. Want met onze achterban van ruim 13.000 winkels kunnen we voor jou mooie prijs- en service-afspraken maken. Kijk een in de Ledenwinkel bij deze aanbieders. Zij helpen je met hun producten en expertise goed op weg.

In dit magazine staat de consument IN de spotlight en stellen we je graag voor aan de onderstaande partners die je kunnen helpen met het bereiken en verbinden met jouw klant om zo de winkelervaring nóg leuker te maken. Lees hier het magazine.

Duwtje in de rug nodig?

Advies nodig? Neem dan contact op met de INretail coaches. Zij nemen jouw scoreformulier met je door en steunen je in het proces van ontwikkeling. Ook sparren ze met je over het bepalen van jouw koers, helpen je met prioriteiten stellen en samen maak je een stappenplan. Ook kan de coach je helpen aan extra informatie, inspiratie, experts en eventueel collega-ondernemers. De Stuurwiel coaches helpen leden van INretail kosteloos. Kom hier in contact

Contacteer de adviseur Bel ons
Jeanny Reemers

Jeanny Reemers

Managementassistente

Vul samen het Stuurwiel in!

Je kan als ondernemer kiezen om Het Stuurwiel individueel in te vullen óf met je centrumgebied. In Hengelo, Venlo en Nijmegen bijvoorbeeld, gaan eind 2021 diverse winkels samen aan de slag gegaan met het Stuurwiel. Zo versterk je als ondernemers direct het werken aan verbetering van jouw winkelgebied! Wil je hier meer informatie over?

Neem contact op

En? Heb je er wat van opgestoken?

Blijf jezelf ontwikkelen op de pijler consumenten, blijf deze pagina bezoeken, we plaatsen er wekelijks nieuwe nuttige content op. En na een tijdje raden we je aan om het Stuurwiel opnieuw in te vullen om te ontdekken of jouw inspanning heeft gewerkt. Ben je gegroeid? Je ziet het aan het aantal sterren!

Ga hier naar de tool

Kunnen we je verder nog helpen?

Heb je na het invullen van Het Stuurwiel of het lezen van de verschillende hulppagina’s een vraag? Of wil je met jouw expertise of producten bijdragen? Dat kan! Je kan ons op deze manier bereiken: