Wat goed, je wil jezelf verdiepen in het onderwerp organisatie.

Hier gaat het om de vitaliteit van winkels, die ongehinderd toekomstgericht kunnen ondernemen. Het gaat over transparantie, over hoe je je zakelijke ambities gaat concretiseren en wat je ermee verdient. En winkels die hun processen goed hebben ingericht, zowel qua technologie als spelregels. Welke toekomstscenario’s heb jij voor jouw winkel uitgewerkt?

Op deze pagina ga je aan de slag met jouw organisatie. We bieden je verschillende soorten content. Van colleges tot inspirerende filmpjes en van een nuttig onderzoek tot boekentips. Alle content is onderverdeeld in 3 niveaus ★ (basis), ★★ (uitblinken), ★★★ (innoveren).

Wil je weten op welk niveau jij zit? Vul dan eerst de Stuurwiel-tool in! Of ga aan de slag en ontdek het zelf.

Stuurwiel: Identiteit 3

Toekomstgericht ondernemen

Wat is nou eigenlijk een vitale, ambitieuze organisatie? En wat heb je nodig om zo’n organisatie te zijn? Samen met de Centrummanagement Academy en New Story hebben we 5 mini-colleges van 5 á 10 minuten voor je gemaakt over organisatie. In dit college legt Kirsten Baas van de Management Strategen, je alles uit over vitale winkels. (★,★★,★★★) .

Het eerste college is voor iedereen. De overige colleges en het bijhorende werkboek zijn exclusief voor de leden van INretail (log in om al deze colleges te volgen). Lid worden? Dat kan! Klik hier voor meer informatie.

Mark Ligteringen van Planet Happy (★)

Mark Ligteringen is eigenaar van speelgoedwinkel Planet Happy. We stelden hem 5 supersnelle vragen. Bijvoorbeeld over hoe hij onderneemt, gaat dat strak op data of op onderbuikgevoel? En gaat de inkoop doelgroepgericht of naar eigen smaak en inzicht? Een kijkje in de keuken in één van de mooiste speelgoedwinkels van Nederland.

Physical retail isn’t dead-but boring retail is!

Tegenwoordig is goed niet goed genoeg als je waardevol en onderscheidend wil zijn. Steve Dennis stelt in zijn recente boek ’Remarkable retail’ dat er 8 zaken zijn die er toe doen als je opmerkelijk wil zijn. En dat blijft niet bij een goede winkelbeleving! (★★★)

Train jezelf en je medewerkers, gratis of met korting

Lid zijn van INretail betekent ook korting op heel veel trainingen en opleidingen waarmee je jouw talenten en die van je medewerkers kan ontwikkelen. Hier op de INretail Academy hebben we het aanbod van onze partners (Detex en Skilltstown), soms gratis, vaak met korting, voor je verzameld. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze trainingen:

Hoe kun je marketing en verkoop laten samenwerken? – Krijg inzicht in hoe digitale communicatie gekoppeld aan marketing leidt tot nieuwe klanten, klantloyaliteit en dus meer omzet.

Basiscursus logistiek medewerker – Krijg kennis over logistieke processen en werkzaamheden en ga aan de slag als logistiek medewerker.

Bekijk de trainingen

Flitspeiling versoepelingen | Woonbranche uitgelicht

Vu qoui? (★★,★★★)

Heb je weleens gehoord van de VUCA-wereld? Het Amerikaanse leger heeft deze term bedacht voor het omschrijven van een slagveld. We kunnen niet alles en dat moeten we ook niet willen; juist omdat alles om ons heen steeds sneller veranderd. Het is de crux dat je ermee kan dealen. Dat doe je in de VUCA-wereld door het scheppen van orde in de chaos.

Stel jezelf de vraag ‘Waar staan we nu en welke veranderingen zien we op ons afkomen?’ Aan de hand van de vier VUCA-stromingen ga je samen met je medewerkers opzoek naar wat werkt. Zet stappen, geen lange termijn plan maar kijk wat werkt, stel bij en ga samen verder. Schep orde in de chaos en zorg dat je helder hebt waar je naartoe wilt.

  • V = Volatile (onvoorspelbaarheid) –> Vision (geef richting, bepaal je visie)
  • U = Uncertain (onzekerheid)  –> Understanding (probeer de context te begrijpen)
  • C = Complex (chaos en verwarring) –> Clarity (maak het duidelijk, versimpel)
  • A = Ambiguous (vaag, dubbelzinnig) –> Agility (bouw flexibiliteit in)

Hoe bepaal je jouw datastrategie

Elke e-commerce organisatie wil groeien, of het nu gaat om het vergroten van de omzet, meer klanten of verbeterde naamsbekendheid. Data is hierin een onmisbaar ingrediënt. Maar hoewel veel organisaties allerlei data verzamelen, weten ze vaak nog niet op basis van welke data ze het beste beslissingen kunnen nemen. Een datastrategie is daarvoor de oplossing. Maar hoe bepaal je jouw datastrategie? Welke stappen zet je, wanneer weet je welke data je nodig hebt? En welke acties zet je in om de data te gebruiken in de praktijk (★★★)?

Leer meer in de e-learning (duurt ongeveer 60 minuten)

Het verbonden winkelgebied 

Ondernemers, gemeentes en andere stakeholders werken steeds vaker collectief samen om het winkelgebied toekomstbestendig te maken. De marketing van het winkelgebied is daarbij een belangrijk thema, waarbij online een steeds prominentere rol gaat spelen binnen de totale strategie. Dit handboek geeft praktische handvatten voor het ontwikkelen van effectieve online kanalen en digitale marketingactiviteiten en dient als aanvulling op een algemene collectieve marketingstrategie (★★,★★★).

Meer sturen op rendement?

Bij welke artikelen zet je korting in, wat voor omzet verwacht je hiervan en wat is de invloed van de korting op jouw uiteindelijke brutowinstmarge? Je berekent het makkelijk met de INretail margetool. Wat dit betekent voor je liquiditeit? Met de INretail liquiditeitstool krijg je meer inzicht en grip op je financiën (★,★★,★★.

Stuurwiel: Organisatie

Smart distributie en Buy Local

Gezamenlijke online platforms winnen zeker sinds de coronacrisis snel aan populariteit. Dat brengt meteen een aantal vragen met zich mee. Want hoe start je als winkelgebied of centrum een eigen platform? En hoe zorg je ervoor dat het een succes wordt? In de publicatie ‘Smart Distributie & Buy Local – leren van living labs’ worden negen succesfactoren beschreven en is een praktisch stappenplan opgesteld om zelf aan de slag te gaan (★★,★★★).

Lees meer

Bereken jouw toekomstperspectief (★, ★★)

De coronacrisis heeft een grote impact op de economie, maar wat zijn de gevolgen voor jouw onderneming? Welke maatregelen kan je treffen om toekomstbestendig te blijven? Vul in slechts 10 minuten de tool in en zet met behulp van de uitkomsten gerichte stappen met betrekking tot de toekomst van je onderneming.

Deze content is exclusief voor de leden van INretail (log in om al deze colleges te volgen). Lid worden? Dat kan! Klik hier voor meer informatie.

Ga naar de tool

Kennisuurtje: Fotografie voor Social Media

Voordelig ingekocht

Lid zijn van INretail betekent ook voordeel op diverse producten en diensten. Want met onze achterban van ruim 13.000 winkels kunnen we voor jou mooie prijs- en service-afspraken maken. Kijk een in de Ledenwinkel bij deze aanbieders. Zij helpen je met hun producten en expertise goed op weg.

Hier vind je het nieuwste online magazine waar de organisatie IN de spotlight staat. We stellen je daarin graag voor aan onze partners die je helpen met de vaste lasten, juridisch, financieel en vastgoedadvies en online ondernemen.

Van INretail, voor jou!

Op de nieuwe website van INretail is een hele hoop informatie te vinden. Heb je bijvoorbeeld de Kennisbank al eens bezocht? Een ruime bibliotheek met heel veel interessante artikelen, bijvoorbeeld over cybercrime en intellectueel eigendom. Maar ook al onze gratis tools waarmee je inzicht krijgt in jouw financiele situatie zijn er te vinden. Je vindt de kennisbank hier.

Naast de Kennisbank hebben we ook een Adviestool op onze website. Een handige tool waarmee je heel eenvoudig juridische documenten kan opstellen. Voor het thema organisatie hebben we bijvoorbeeld deze voor je klaarstaan:


Duwtje in de rug nodig?

Neem dan contact op met de INretail coaches. Zij nemen jouw scoreformulier met je door en steunen je in het proces van ontwikkeling. Ook sparren ze met je over het bepalen van jouw koers, helpen je met prioriteiten stellen en samen maak je een stappenplan. Ook kan de coach je helpen aan extra informatie, inspiratie, experts en eventueel collega-ondernemers. De Stuurwiel coaches helpen leden van INretail kosteloos. Kom hier in contact

Contacteer de adviseur Bel ons
Jeanny Reemers

Jeanny Reemers

Managementassistente

Vul samen het Stuurwiel in!

Je kan als ondernemer kiezen om Het Stuurwiel individueel in te vullen óf met je centrumgebied. Zo versterk je als ondernemers direct het werken aan verbetering van jouw winkelgebied! Wil je hier meer informatie over?

Neem contact op

En? Heb je er wat van opgestoken?

Blijf jezelf ontwikkelen op de pijler organisatie, blijf deze pagina bezoeken, we plaatsen er wekelijks nieuwe nuttige content op. En na een tijdje raden we je aan om het Stuurwiel opnieuw in te vullen om te ontdekken of jouw inspanning heeft gewerkt. Ben je gegroeid? Je ziet het aan het aantal sterren!

Ga hier naar de tool

Kunnen we je verder nog helpen?

Heb je na het invullen van het Stuurwiel of het lezen van de verschillende hulppagina’s een vraag? Of wil je met jouw expertise of producten bijdragen? Dat kan! Je kan ons op deze manier bereiken: