Wat goed, je wil jezelf verdiepen in het onderwerp organisatie.

Hier gaat het om vitale winkels die ongehinderd toekomstgericht kunnen ondernemen. Ze zijn wendbaar en kunnen snel aanpassen als het moet. Winkels die voldoende rendement halen uit on en offline, die lokaal duidelijk aanwezig zijn en een goede binding hebben met dorps/stadsgenoten en de andere winkels in de straat. Ook gaat het over de winkels die meegaan in de nieuwe technologie, die voorop lopen in het inzetten van nieuwe technologie en vaak sturen op data en cijfers.

Op deze pagina ga je aan de slag met de klant van jouw winkel. We bieden je verschillende content. Van colleges tot inspirerende filmpjes en van een nuttig onderzoek tot boekentips. Alle content is onderverdeeld in 3 niveaus:

★ voor ondernemers die de eerste stap willen zetten en goed op weg willen zijn

★★ voor ondernemers die al goed op weg zijn, maar meer willen uitblinken

★★★ voor ondernemers die uitblinken en willen innoveren

Wil je weten op welk niveau jij zit? Vul dan eerst de Stuurwiel-tool in! Of ga aan de slag en ontdek het zelf.

Vul hier het Stuurwiel in
Stuurwiel: Identiteit 3

Oeps, je mist waardevolle content!

Let op, er is iets misgegaan! Hierdoor mis je zeer leerzame en waardevolle content. Dat kan verschillende redenen hebben:

Ben je niet ingelogd? Doe dat dan hier. Refresh daarna deze pagina.

Nog geen lid? Word dan vooral lid van onze club. Klik hier voor meer informatie.

Speciaal voor de niet-leden hebben we een voorproefje van het eerste college vrijgegeven. Succes!

Mark Ligtenberg van Planet Happy (★)

Mark Ligteringen is eigenaar van speelgoedwinkel Planet Happy. We stelden hem 5 super snelle vragen en legden hem een aantal lastige dilemma’s voor. Bijvoorbeeld over hoe hij onderneemt, gaat dat strak op data of op onderbuikgevoel? En gaat inkoop doelgroepgericht of naar eigen smaak en inzicht. Een kijkje in de keuken in één van de mooiste speelgoedwinkels van Nederland.

Val op!

Goed is niet goed genoeg als je waardevol en onderscheidend wil zijn. Steve Dennis stelt in zijn recente boek ’Remarkable retail’ dat er 8 zaken zijn die er toe doen als je opmerkelijk wil zijn.

“Ga naar je lokale boekhandel en zoek naar het boek Toeval is geen goede strategie’Clayton M. Christensen e.a. (★★)! Een echte aanrader!”

Harry Bijl

Harry Bijl

Inspiratie en innovatie
Flitspeiling versoepelingen | Woonbranche uitgelicht

Vu qoui? (★★,★★★)

Heb je weleens gehoord van de VUCA-wereld? Het Amerikaanse leger heeft deze term bedacht voor het omschrijven van een slagveld. In de VUCA-wereld gaat het erom dat je berust in het feit dat het zo is. We kunnen eenvoudig weg niet alles en dat moeten we ook niet willen; juist omdat alles om ons heen steeds sneller veranderd. Het is de crux dat je ermee kan dealen. Dat doe je in de VUCA-wereld door het scheppen van orde in de chaos.

Stel jezelf de vraag ‘Waar staan we nu en welke veranderingen zien we op ons afkomen?’ Aan de hand van de vier VUCA-stromingen ga samen met je medewerkers opzoek naar wat werkt. Zet stappen, geen lange termijn plan maar kijk wat werkt, stel bij en ga samen verder. Schep orde in de chaos en zorg dat je helder hebt waar je naartoe wilt.

  • V = Volatile (onvoorspelbaarheid) –> Vision (geef richting, bepaal je visie)
  • U = Uncertain (onzekerheid)  –> Understanding (probeer de context te begrijpen)
  • C = Complex (chaos en verwarring) –> Clarity (maak het duidelijk, versimpel)
  • A = Ambiguous (vaag, dubbelzinnig) –> Agility (bouw flexibiliteit in)

Hoe bepaal je jouw datastrategie

Elke e-commerce organisatie wil groeien, of het nu gaat om het vergroten van de omzet, meer klanten of verbeterde naamsbekendheid. Data is hierin een onmisbaar ingrediënt. Veel organisaties willen dan ook ‘iets met deze data’. Zo’n 79% van de organisaties is zich ervan bewust dat acties met data nodig zijn om een concurrerende positie te behouden. Maar hoewel veel organisaties allerlei data verzamelen, weten ze vaak nog niet op basis van welke data ze het beste beslissingen kunnen nemen of sturing kunnen geven aan de organisatie. Een datastrategie is daarvoor de oplossing. Maar hoe bepaal je jouw datastrategie? Welke stappen zet je, wanneer weet je welke data je nodig hebt? En welke acties zet je in om de data te gebruiken in de praktijk (★★★)?

Leer meer in de e-learning

Het verbonden winkelgebied 

Ondernemers, gemeentes en andere stakeholders werken steeds vaker collectief samen om het winkelgebied toekomstbestendig te maken. De marketing van het winkelgebied is daarbij een belangrijk thema, waarbij online een steeds prominentere rol gaat spelen binnen de totale strategie. In de praktijk zijn maar weinig van deze collectieven echt succesvol in de digitale marketing van hun winkelgebied. Dit handboek geeft praktische handvatten voor het ontwikkelen van effectieve online kanalen en digitale marketingactiviteiten en dient als aanvulling op een algemene collectieve marketingstrategie (★★,★★★).

Wel of geen korting geven?

Bij welke artikelen zet je korting in, wat voor omzet verwacht je hiervan en wat is de invloed van de korting op jouw uiteindelijke brutowinstmarge? Je berekent het makkelijk met de INretail margetool (★,★★,★★

Download ‘m hier

Aankoopgedrag in de woonbranche

Blijf relevant en verrassend

Zit jouw winkel in een vitaal winkelgebied met een compact, gevarieerd en duidelijk aanbod? Is er evenwicht tussen vraag en aanbod? Gefeliciteerd! Om relevant te blijven, is er verrassing en activiteit nodig. Denk aan evenementen, workshops, pop-up shops, proeverijen of andere activiteiten die bij  de doelgroep passen. Dit is vooral krachtig als je dit als gebied samen doet: met de winkeliers, horeca en andere ondernemers. De attractiewaarde van de plek verbeteren en borgen. Placemaking is een term die hierbij hoort (★★,★★★).

Lees meer bij De Nieuwe Winkelstraat
Stuurwiel: Organisatie

Smart distributie en Buy Local

Gezamenlijke online platforms winnen zeker sinds de coronacrisis snel aan populariteit. Dat brengt meteen een aantal vragen met zich mee. Want hoe start je als winkelgebied of centrum een eigen platform? En hoe zorg je ervoor dat het een succes wordt? In de publicatie ‘Smart Distributie & Buy Local – leren van living labs’ worden negen succesfactoren beschreven en is een praktisch stappenplan opgesteld om zelf aan de slag te gaan (★★,★★★).

Lees hier meer

Toekomstperspectief

Wat betekent de coronacrisis voor jou onderneming? Bereken in slechts 10 minuten hoe het toekomstperspectief van jouw onderneming eruitziet.

Download hier
Werken bij INretail 6
Kennisuurtje: Fotografie voor Social Media

Voordelig ingekocht

Lid zijn van INretail betekent ook voordeel op diverse producten en diensten. Want met onze achterban van ruim 13.000 winkels kunnen we voor jou mooie prijs- en service-afspraken maken. Kijk eens in de Ledenwinkel. Je vindt er producten en expertise die je goed op weg kunnen helpen.

Duwtje in de rug nodig?

Neem dan contact op met de INretail coaches. Zij nemen jouw scoreformulier met je door en steunen je in het proces van ontwikkeling. Ook sparren ze met je over het bepalen van jouw koers, helpen je met prioriteiten stellen en samen maak je een stappenplan. Ook kan de coach je helpen aan extra informatie, inspiratie, experts en eventueel collega-ondernemers. De Stuurwiel helpen leden van INretail kosteloos. Kom hier in contact

Contacteer de adviseur Bel ons
Jeanny Reemers

Jeanny Reemers

Managementassistente

Vul samen het Stuurwiel in!

Je kan als ondernemer kiezen om Het Stuurwiel individueel in te vullen óf met je centrumgebied. In Hengelo, Venlo en Nijmegen bijvoorbeeld, gaan eind 2021 diverse winkels samen aan de slag gegaan met het Stuurwiel. Zo versterk je als ondernemers direct het werken aan verbetering van jouw winkelgebied! Wil je hier meer informatie over?

Neem contact op

En? Heb je er wat van opgestoken?

Blijf jezelf ontwikkelen op de pijler organisatie, blijf deze pagina bezoeken, we plaatsen er wekelijks nieuwe nuttige content op. En na een tijdje raden we je aan om het Stuurwiel opnieuw in te vullen om te ontdekken of jouw inspanning heeft gewerkt. Ben je gegroeid? Je ziet het aan het aantal sterren!

Ga hier naar de tool

Kunnen we je verder nog helpen?

Heb je na het invullen van het Stuurwiel of het lezen van de verschillende hulppagina’s een vraag? Of wil je met jouw expertise of producten bijdragen? Dat kan! Je kan ons op deze manier bereiken: