Wat goed, je wil jezelf verdiepen in het onderwerp samenwerken.

Hier gaat het om samenwerken met platformen, ondernemers, vastgoed, de gemeente, scholen maar zeker ook leveranciers. Winkels die hier plannen op maken en verbinden. Die vernieuwend zijn en een voorbeeld. Die samenwerken met leveranciers naar een nieuw level hebben gebracht en elkaars ambities respecteren. Ook gaat het over samenwerken met platformen. Over het uitwisselen van informatie met elkaar om samen nog sterker te worden. 

Op deze pagina ga je aan de slag met de klant van jouw winkel. We bieden je verschillende content. Van colleges tot inspirerende filmpjes en van een nuttig onderzoek tot boekentips. Alle content is onderverdeeld in 3 niveaus:

★ voor ondernemers die de eerste stap willen zetten en goed op weg willen zijn

★★ voor ondernemers die al goed op weg zijn, maar meer willen uitblinken

★★★ voor ondernemers die uitblinken en willen innoveren

Wil je weten op welk niveau jij zit? Vul dan eerst de Stuurwiel-tool in! Of ga aan de slag en ontdek het zelf.

Vul het stuurwiel in
Stuurwiel: Identiteit 2

Oeps, je mist waardevolle content!

Let op, er is iets misgegaan! Hierdoor mis je zeer leerzame en waardevolle content. Dat kan verschillende redenen hebben:

Ben je niet ingelogd? Doe dat dan hier. Refresh daarna deze pagina.

Nog geen lid? Word dan vooral lid van onze club. Klik hier voor meer informatie.

Speciaal voor de niet-leden hebben we een voorproefje van het eerste college vrijgegeven. Succes!

Podcastserie Koersen naar de toekomst

Elke podcast gaat retailinspirator Harry Bijl met een expert in gesprek over onderwerpen uit het INretail Stuurwiel. De kookwekker wordt gezet en na 20 minuten is het gesprek echt afgelopen. Deze keer praat Harry met: (★) Hester Bunnik van De nieuwe Winkelstraat, zij vertelt over samenwerken in een winkelgebied en waar dat toe leidt. | (★★) Corné van Waaij van Van Waaij Interieur over welke keuzes je maakt in een samenwerking.(★★★) Thijs van der Meer van Versmarkt Workum over intensief lokaal samenwerken.  

KUIF en Huisje-boompje-feestje wonen samen (★)

Vorig jaar zijn de winkels van Marleen Kleuskens (Huisje-boompje-feestje) en Ellie Thijssen (KUIF) samen gaan wonen. Je leest het goed. Beide winkels zijn samen naar een nieuw pand van maar liefst 450 m2 verhuisd. Samen wonen en samen werken. Hoe dat gaat? We stelden de dames super snelle vragen en legden hen een aantal duivelse dilemma’s voor. 

Automatische concepten 13

Kijk naar jouw winkelstraat of omgeving  

Placemaking gaat over samen die dingen doen die een plek verheffen tot iets waar je trots op bent, waar je wil zijn en ook graag naar terugkeert. Door placemaking op jouw gebied toe te passen krijgt jouw winkelstraat een andere functie en dus meer passende aanbodmix. Het gaat dan vooral om de harmonie tussen woonplezier, lokaal werk, lokale werkplekken, dienstverlening, lichte maakindustrie, cultuur, kunst en consumeren, ze gaan hand in hand. Lokale samenwerking realiseren en de lokale economie stimuleren is hier het toverwoord.  

Hoe ziet jouw ideale winkelstraat eruit? (★★★)

Lees hier meer

De toekomst van winkelen 

Hoe zorgen we voor levendige (winkel) gebieden en wie of wat is daarvoor nodig? Bekijk hier de presentatie van planoloog Zef Hemel over de toekomst van binnensteden in Nederland. Wat is hun bestaansrecht, meerwaarde en hoe bewegen zij mee in de transitie die gaande is? Zef Hemel deelt zijn visie op de publieke waarde van winkelen en geeft ons vijf lessen mee (★★★): 

  1. De basisregel; In binnensteden gaat het niet alleen over winkels.
  2. Winkelstraten in binnensteden zijn buitengewoon veerkrachtig.
  3. Niet elke binnenstad heeft dezelfde toekomst.
  4. Historische studies van binnensteden zijn waardevol. 
  5. Doe het niet alleen! 

Hoe start je een succesvolle marketplace? 

Denk je erover na om een marketplace te starten? Lees dan de bluepaper Marketplaces: starting your own platform. Experts leggen uit hoe je kunt besluiten of het slim is om een marktplaats te starten, hoe dat vervolgens in zijn werk gaat en hoe je kopers en verkopers kunt aantrekken. 

In de e-learning leer je ook hoe je succesvol kunt verkopen op marketplaces. Welke producten zijn geschikt, welke niet? En hoe val je op tussen andere aanbieders? 

Duur e-learning: 60 minuten. 

Loyaliteitsprogramma voor winkelgebieden

Bezoekers die langer blijven en meer besteden. Natuurlijk wil je als winkelgebied de binding die klanten vergroten. Een loyaliteitsprogramma kan daarbij helpen, maar bij het opzetten van een gezamenlijk programma komt veel kijken. In de publicatieStappenplan loyaliteitsprogramma voor winkelgebieden– opgesteld door DNWS en deRetailagenda – worden de belangrijkste fases, acties en aandachtspunten beschreven om van het loyaliteitsprogramma een gezamenlijk succes te maken. (★★,★★★)    

Succesvolle samenwerking begint bij een sterke basis (★,★★)

Als ondernemer zet je de bakens uit en bewaak je de koers. Houd deze 5 punten in je hoofd als je gaat nadenken over een eventuele samenwerking: 

  • Je staat er echt voor open en hebt een goed verhaal over wie je bent en wat je wilt bereiken met je bedrijf.  
  • Je maakt duidelijk wat je verwacht van je teamgenoten en kan dit ook uitleggen aan potentiële samenwerkers. Je geeft duidelijk de afbakening aan van het speelveld. Daarbinnen is veel mogelijk voor inbreng. Merken die duidelijk zijn naar elkaar kunnen heel goed samenwerken. 
  • Je merkverhaal moet daarom inspirerend zijn en de doelen concreet. Je bouwt immers met je team aan een sterk merk. Het gaat om de veerkracht, vitaliteit en het adaptie vermogen van de organisatie.   
  • Ook voor jou zijn het verhaal en de doelen je richtingaanwijzer. Bij elk advies of beslissing weeg je af of deze bijdraagt aan je idee over te behalen doelen. Die beslissing is altijd een mix van: gevoel, ambitie, kennis, beoogd rendement en het draagvlak dat er is. De basis is en blijft het oervertrouwen dat je als ondernemer hebt, in je eigen kunnen en dat van het bedrijf.  
  • Als je bedenkt waar jij of anderen goed in zijn, je ook het volste vertrouwen hebt in de ander, dan zal inzicht, kennis en hulp van anderen krijgen werken. Als je teveel het ‘ja maar’ gevoel hebt, doe het dan vooral niet! 
Basiscursus Arbeidsrecht

Way of working

De aandacht voor thuis groeit. Stylisten ontzorgen de consument door met hun creativiteit en expertise ruimtes in te richten. Woonondernemers hebben ervaring met- en kennis van de producten in hun showrooms. Samen kan je nog beter inspelen op de vraag van de consument. Sterker nog: zo’n samenwerking biedt kansen! Daarom is de Way Of Working (WOW) opgesteld: met de zeven vuistregels van de WOW halen beide partijen het maximale uit een samenwerking (★/).

Lees meer
Stuurwiel: Medewerkers

Samenwerken met het winkelgebied

In winkelgebieden wordt er alles gedaan om bezoekers te trekken en daarbij de landelijke maatregelen in acht te nemen. Dat is niet altijd even eenvoudig. Gelukkig zien we mooie initiatieven ontstaan en gaan bestaande tradities door, zij het in aangepaste vorm. We kunnen zeggen dat corona ook de creativiteit van de gouden driehoek prikkelt. Op platform DNWS vind je veel ideeën en praktijkvoorbeelden  (★,★,).   

De Nieuwe winkelstraat
“Vroeger gingen we naar de kerk om met gelijkgestemden samen te zijn. Nu gebeurt dat minder, maar het zoeken naar verbondenheid blijft. Communities hebben deze rol misschien wel een beetje overgenomen.”  – Dave de Graaf (Rapha Sports)
Werken bij INretail 6
Kennisuurtje: Fotografie voor Social Media

Voordelig ingekocht

Lid zijn van INretail betekent ook voordeel op diverse producten en diensten. Want met onze achterban van ruim 13.000 winkels kunnen we voor jou mooie prijs- en service-afspraken maken. Kijk een in de Ledenwinkel bij deze aanbieders. Zij helpen je met hun producten en expertise goed op weg.  

VIQZ – Met het online platform van ViQZ heb je 24/7 inzicht in o.a. planningen, bezetting, verlof, +- uren, ziekteverzuim en trainingsresultaten. 

Zalando – Verstuur online bestellingen vanuit jouw winkel(s), bereik miljoenen actieve Zalando-klanten én verhoog de omzet van je winkel(s)

Marktplaats – Meld je nu aan voor Marktplaats Pro en krijg 75 euro advertentietegoed om mee te starten. Vul bij het aanmelden de kortingscode in: INRETAIL75. 

Scoor voor je Club – zorgt voor structurele inkomsten voor ondernemers, sportclubs én deelnemers. Het is de manier voor ondernemers om Koop Lokaal te stimuleren en samen met klanten en sportclubs bij te dragen aan een gezonder en gelukkiger Nederland!

 

TI() Wees trots op met wie je samenwerkt. Laat net als Nenas zien wie de vrienden van jouw winkel zijn. 

Aan de slag!

Eigen producten van INretail, speciaal ontwikkelt voor jou als lid, kan je vaak gratis downloaden of aanvragen. Op het gebied van samenwerken zijn dit echt onze pareltjes die jou verder op weg kunnen helpen. 

Werk samen in de winkelstraat. DNWS (Platform De Nieuwe Winkelstraat) zet zich in om winkelgebieden vooruit te helpen. Gedragen door de brancheverenigingen Vakcentrum en INretail, want ook zij geloven in lokaal samenwerken.  

Als je een zzp’er inschakelt, wil je natuurlijk duidelijke afspraken maken over jullie samenwerking. Niet alleen inhoudelijk (over de prijs, de deadline, aansprakelijkheid, etc.), maar ook over de aard van jullie samenwerking. Want je wil niet dat er onbedoeld toch werknemerschap ontstaat. We zetten hier alle do’s en don’t voor je op een rij. 

Duwtje in de rug nodig?

Neem dan contact op met de INretail coaches. Zij nemen jouw scoreformulier met je door en steunen je in het proces van ontwikkeling. Ook sparren ze met je over het bepalen van jouw koers, helpen je met prioriteiten stellen en samen maak je een stappenplan. Ook kan de coach je helpen aan extra informatie, inspiratie, experts en eventueel collega-ondernemers. De Stuurwiel-coaches helpen leden van INretail kosteloos. Kom hier in contact.

Contacteer de adviseur Bel ons
Jeanny Reemers

Jeanny Reemers

Managementassistente

Vul samen het Stuurwiel in!

Je kan als ondernemer kiezen om het Stuurwiel individueel in te vullen óf met je centrumgebied. In Hengelo, Venlo en Nijmegen bijvoorbeeld, gaan eind 2021 diverse winkels samen aan de slag gegaan met het Stuurwiel. Zo versterk je als ondernemers direct het werken aan verbetering van jouw winkelgebied! Wil je hier meer informatie over?

Neem contact op

En? Heb je er wat van opgestoken?

Blijf jezelf ontwikkelen op de pijler samenwerken, blijf deze pagina bezoeken, we plaatsen er wekelijks nieuwe nuttige content op. En na een tijdje raden we je aan om het Stuurwiel opnieuw in te vullen om te ontdekken of jouw inspanning heeft gewerkt. Ben je gegroeid? Je ziet het aan het aantal sterren!

Ga hier naar de tool

Kunnen we je verder nog helpen?

Heb je na het invullen van het Stuurwiel of het lezen van de verschillende hulppagina’s een vraag? Of wil je met jouw expertise of producten bijdragen? Dat kan! Je kan ons op deze manier bereiken: