Wat goed, je wil jezelf verdiepen in het onderwerp identiteit.

Het gaat over waardevol zijn voor je klanten omdat je echt verbindt met elkaar. Klanten en medewerkers worden ambassadeurs, zijn fan van de winkel en zijn loyaal. Bij deze pijler denken we na over wie je bent, waarom je doet wat je doet en wat jij betekent voor jouw klanten.

Op deze pagina ga je aan de slag met de identiteit van jouw winkel. We bieden je verschillende soorten content. Van colleges tot inspirerende filmpjes en van een nuttig onderzoek tot boekentips. Alle content is onderverdeeld in 3 niveaus ★ (basis), ★★ (uitblinken), ★★★ (innoveren).

Wil je weten op welk niveau jij zit? Vul dan eerst de Stuurwiel-tool in! Of ga aan de slag en ontdek het zelf.

Stuurwiel: Identiteit 6

Waar moet jouw merk aan voldoen?

In deze colleges leer je over het (verder) ontwikkelen van jouw (merk)identiteit. Maar wat is identiteit eigenlijk en hoe kun je het op de juiste manier toepassen? Michiel Daalmans, strateeg bij New Story legt je uit waar een sterk merk aan moet voldoen (★,★★,★★★).

Het eerste college is voor iedereen. De overige colleges zijn exclusief voor de leden van INretail (log in om al deze colleges te volgen). Lid worden? Dat kan! Klik hier voor meer informatie.

Podcastserie Koersen naar de toekomst

Elke podcast gaat retailinspirator Harry Bijl met een expert in gesprek over onderwerpen uit het INretail Stuurwiel. De kookwekker wordt gezet en na 20 minuten is het gesprek echt afgelopen. Luister naar: () Retailexpert Tom Kikkert over wat je als merk kan betekenen voor je klanten. | (Sandra Kemkens over hoe je klanten zo goed mogelijk kan betrekken. | (★★) Melanie Mesker over verbinden van je merk met je klanten. | (Cor Hospes, een van de bekendste sprekers en trainers op het gebied van storytelling en contentmarketing in ons land.

Ron Simpson van The

Avocado Show (★)

‘We zijn een merk geworden, eigenlijk nog voordat we een restaurant waren.’ 

Van de intentie om een ‘nieuw leuk bedrijfje’ te beginnen naar een wereldwijde franchise in slechts een paar jaar. Het overkwam Ron Simpson en zijn compagnon Julien Zaal met restaurant The Avocado Show. Inspelen op trends met een merknaam die een belofte en een soort spanning toevoegt aan het concept, lijkt het geheime recept. We stelden Ron 5 super snelle vragen en legden hem een aantal lastige dilemma’s voor.

 

Bob Rijnders (oprichter van Best of Brands)

“Als retailer met een stenen winkel, gaat het om één ding; de naam boven je pand.” In deze video zie je hoe Bob van zijn naam een sterk merk heeft gemaakt.

Train jezelf en je medewerkers, gratis of met korting

Lid zijn van INretail betekent ook korting op heel veel trainingen en opleidingen waarmee je jouw talenten en die van je medewerkers kan ontwikkelen. Hier op de INretail Academy hebben we het aanbod van onze partners (Detex en Skilltstown), soms gratis, vaak met korting, voor je verzameld. Bijvoorbeeld:

De winkel 2.0 – Kijk eens op een andere manier naar je winkel, zodat je nieuwe kansen kan pakken. En hoe zorg je ervoor dat je dit op de juiste manier overbrengt naar je klant?

Visual merchandising – Alles in jouw winkel is het levende visitekaartje van jouw winkelvloer. Maak impact met de presentatie, verpakkingen en het team en draag de identiteit van je winkel uit.

Bekijk alle trainingen

Zo laat jij jouw klant makkelijk ‘ja’ zeggen

Mensen beslissen meestal niet rationeel, maar ze laten zich leiden door emoties. Door hier grip op te krijgen, wordt het gemakkelijker om anderen ‘ja’ te laten zeggen op jouw ideeën. De zeven verleidingsprincipes van Robert Cialdini helpen je hierbij. In deze video (★,★★,★★worden ze uitgelegd en kan je zien hoe je ze kan toepassen in jouw webshop.

Lees hier meer

Boekentip | Levendige Winkelstraten

★★★ | Te koop bij de plaatselijke boekenwinkel.

“De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed neemt in dit boek de historie van (winkel)straten onder de loep. Hierdoor hebben ze verrassende ontdekkingen gedaan. De vele inzichten en tips vind jij terug in dit boek. ”

Marcel Evers

Marcel Evers

Business development
Adviseur ruimtelijke ordening (32 uur)

De 5 stappen voor een succesvolle merkstrategie voor winkelgebieden

(★★★)

Zo wordt duidelijk dat het goed is om een goede en gezamenlijke toekomstvisie op een winkelgebied vast te stellen en de reputatiewaarde van het gebied te verbeteren. En dat is handig om de reputatie van het winkelgebied te verbeteren!

Zo zet je de tool in

Zorg er samen voor dat consumenten het winkelgebied aantrekkelijk vinden, terugkomen en het winkelgebied aanbevelen aan anderen. Door de concrete stappen die de betrokkenen moeten zetten, wordt er een gezamenlijke visie ontwikkeld die de sociale waarde van het winkelgebied versterkt.

Download hier

Jouw vuur is aanstekelijk, houd het brandend! (★)

Weet jij wat jouw gunfactor is? Aafke Melgers, Communicatieadviseur bij INretail, vertelt je in deze video alles over hoe je jouw gunfactor kunt ontdekken en hoe je daar zowel offline als online gebruik van kunt maken.

Kennisuurtje: Privacy

 

Een sterke branding doet wonderen

Waarom drinken de meeste mensen liever Coca-Cola dan Pepsi-Cola? Uit blinde smaaktesten blijkt dat consumenten qua smaak geen sterke favoriet hebben. Toch kiezen we in de supermarkt of in een café vaker voor Coca-Cola dan Pepsi. Waarom is dit? De oorzaak hiervan is simpel; branding. Maar wat is het eigenlijk precies? (★,★★).

Lees hier meer
Stuurwiel Identiteit INretail

 

Een emotionele band door storytelling

Als kind vonden we het fantastisch om voorgelezen te worden. Maar ook als volwassenen zijn we gek op verhalen. Het is niet voor niets dat we erg kunnen genieten van een goed boek, een spannende film of serie. Online worden ook continu verhalen verteld. Marketeers noemen dit storytelling. Wat houdt het precies in en hoe zorg je dat je er succesvol in wordt? Je leest hier meer. (★,★★).

Lees hier meer
“Blijf vooral dicht bij jezelf. Mij ga je nooit een super commerciële post op internet zien zetten, omdat dat gewoon niet bij mij past. Wij zijn een adviesbedrijf. We zijn een bedrijf voor een stukje oprecht advies, een persoonlijke benadering. Dan moeten we dat nu naar buiten brengen.” – Janine Veldhoven (Veldhoven Interieurs)
Stuurwiel Identiteit INretail
Kennisuurtje: Fotografie voor Social Media

Voordelig ingekocht

Lid zijn van INretail betekent ook voordeel op diverse producten en diensten. Want met onze achterban van ruim 13.000 winkels kunnen we voor jou mooie prijs- en service-afspraken maken. Kijk eens in de Ledenwinkel bij deze aanbieders. Zij helpen je met hun producten en expertise goed op weg.

Multiply – Laat jouw unieke identiteit ook online zien (★★,★★★) 

GetOn – De online coach voor ondernemers (★) 

Embrosa – Nieuw leven inblazen op je Instagram? Embrosa helpt (★) 

Duwtje in de rug nodig?

Neem dan contact op met de INretail coaches. Zij nemen jouw scoreformulier met je door en steunen je in het proces van ontwikkeling. Ook sparren ze met je over het bepalen van jouw koers, helpen je met prioriteiten stellen en samen maak je een stappenplan. Daarnaast kan de coach je helpen aan extra informatie, inspiratie, experts en eventueel collega-ondernemers. De Stuurwiel coaches helpen leden van INretail kosteloos. Kom hier in contact.

Contacteer de adviseur Bel ons
Jeanny Reemers

Jeanny Reemers

Managementassistente

Vul samen het Stuurwiel in!

Je kan als ondernemer kiezen om het Stuurwiel individueel in te vullen óf met je centrumgebied. In Hengelo, Venlo en Nijmegen bijvoorbeeld, gaan diverse winkels samen aan de slag met het Stuurwiel. Zo versterk je als ondernemers direct het werken aan verbetering van jouw winkelgebied! Wil je hier meer informatie over?

Neem contact op

En? Heb je er wat van opgestoken?

Blijf jezelf ontwikkelen op de pijler identiteit, blijf deze pagina bezoeken, we plaatsen er wekelijks nieuwe nuttige content op. En na een tijdje raden we je aan om het Stuurwiel opnieuw in te vullen om te ontdekken of jouw inspanning heeft gewerkt. Ben je gegroeid? Je ziet het aan het aantal sterren!

Ga hier naar de tool

Kunnen we je verder nog helpen?

Heb je na het invullen van het Stuurwiel of het lezen van de verschillende hulppagina’s een vraag? Of wil je met jouw expertise of producten bijdragen? Dat kan! Je kan ons op deze manier bereiken:

 

Stuurwiel: identiteit

Zie hier de andere pijlers: