Wat goed, je wil jezelf verdiepen in het onderwerp identiteit.

Identiteit gaat over laten zien wie jij bent, wat je belangrijk vindt en hoe je hiermee onderscheidend bent van de concurrentie. Het gaat over waardevol zijn voor je klanten omdat je echt verbindt met elkaar. Klanten en medewerkers worden ambassadeurs, zijn fan van de winkel, loyaal. Merken (en klanten) komen dan ook naar jou toe omdat jullie bij elkaar passen. Bij deze pijler denken we na over wie je bent, waarom je doet wat je doet, waarin je uniek bent, waarmee je opvalt en wat jij betekent voor jouw klanten…

Op deze pagina ga je aan de slag met de klant van jouw winkel. We bieden je verschillende content. Van colleges tot inspirerende filmpjes en van een nuttig onderzoek tot boekentips. Alle content is onderverdeeld in 3 niveaus:

★ voor ondernemers die de eerste stap willen zetten en goed op weg willen zijn

★★ voor ondernemers die al goed op weg zijn, maar meer willen uitblinken

★★★ voor ondernemers die uitblinken en willen innoveren

Wil je weten op welk niveau jij zit? Vul dan eerst de Stuurwiel-tool in! Of ga aan de slag en ontdek het zelf.

Vul hier het Stuurwiel in
Stuurwiel: Identiteit 6

Waar moet jouw merk aan voldoen?

Samen met de Centrummanagement Academy en New Story hebben we 7 mini-colleges van 5 á 10 minuten voor je gemaakt over identiteit. In dit college (★,★★,★★★) legt Michiel Daalmans, strateeg bij New Story, je uit waar een sterk merk aan moet voldoen. Aan de hand van de opdrachten in het college krijg je jouw identiteit steeds scherper in beeld.

  • College 1 – Introductie, wat is identiteit, hoe werkt het en hoe kun je het toepassen
  • College 2 – Hier gaan we echt aan de slag. Je gaat nadenken over jouw ambitie, over de kansen die er liggen en op welke verandering jij wilt inspelen om te winnen.
  • College 3 – We kijken hier naar jouw doelgroep. Wie zijn jouw klanten en wat willen ze? Je gaat werken aan de klantprofielen van jouw winkel.
  • College 4 – Gaat over jouw onderneming. Welk verhaal zit achter jouw logo? En welke sterke benen heb jij? En welke impact heeft jouw winkel op het leven van jouw klanten.
  • College 5 – Met alle inzichten uit de vorige colleges stel je nu jouw merkidentiteit vast. Aan het eind kan je zeggen: dit is de identiteit die ik straks ga uitstralen.
  • College 6 – Dit college gaat over de huisstijl, jouw logo, de kleuren, vormen, lettertypes. Klopt jouw huisstijl met jouw identiteit?
  • College 7 – Het laatste college leert je hoe je jouw identiteit kan toepassen en hoe je deze in de werkelijkheid in alles wat je doet kan laten zien. De merkbeleving.

Het eerste college is voor iedereen. De overige colleges zijn exclusief voor de leden van INretail (log in om al deze colleges te volgen). Lid worden? Dat kan! Klik hier voor meer informatie.

Podcastserie Koersen naar de toekomst

Elke podcast gaat retailinspirator Harry Bijl met een expert in gesprek over onderwerpen uit het INretail Stuurwiel. De kookwekker wordt gezet en na 20 minuten is het gesprek echt afgelopen. Luister naar: () Retailexpert Tom Kikkert over wat je als merk kan betekenen voor je klanten. | (Sandra Kempkens over hoe je klanten zo goed mogelijk kan betrekken. | (★★) Melanie Mesker over verbinden van je merk met je klanten.

Ron Simpson van The

Avocado Show (★)

‘We zijn een merk geworden, eigenlijk nog voordat we een restaurant waren.’ 

Van de intentie om een ‘nieuw leuk bedrijfje’ te beginnen naar een wereldwijde franchise in slechts een paar jaar. Het overkwam Ron Simpson en zijn compagnon Julien Zaal met restaurant The Avocado Show. Inspelen op trends met een merknaam die een belofte en een soort spanning toevoegt aan het concept, lijkt het geheime recept. We stelden Ron 5 super snelle vragen en legden hem een aantal lastige dilemma’s voor.

 

Bob Rijnders (oprichter van Best of Brands)

“Als retailer met een stenen winkel gaat het om één ding; de naam boven je pand.” Kijk hier hoe Bob van zijn naam een merk heeft gemaakt.

Boekentip | Levendige Winkelstraten

★★★ | Te koop bij de plaatselijke boekenwinkel.

“In dit boek neemt De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed de historie van (winkel)straten onder de loep en deden verrassende ontdekkingen. De vele inzichten en tips vind jij terug in dit boek. ”

Marcel Evers

Marcel Evers

Business development
Adviseur ruimtelijke ordening (32 uur)

De 5 stappen voor een succesvolle merkstrategie voor winkelgebieden (★★★)

Deze toolkit beschrijft vijf stappen voor een succesvolle merkstrategie voor winkelgebieden. De toolkit maakt duidelijk dat het goed is een goede en gezamenlijke toekomstvisie op een winkelgebied vast te stellen en de reputatiewaarde van het gebied te verbeteren.

Winkelondernemers, pandeigenaren, gemeenten en overige partijen kunnen de tool inzetten om hun gezamenlijke reputatie van het winkelgebied te verbeteren. Samen moeten zij zorgen dat consumenten het winkelgebied aantrekkelijk vinden, er terugkomen en het aanbevelen aan anderen. Door de concrete stappen die de betrokkenen moeten zetten, wordt er een gezamenlijke visie ontwikkeld die de sociale waarde van het winkelgebied versterkt.

Download hier

Jouw vuur is aanstekelijk, houd het brandend! (★)

Communicatieadviseur bij INretail Aafke Melgers vertelt je in deze video alles wat je moet weten over hoe je jouw gunfactor kunt ontdekken en hoe je daar offline en online gebruik van kunt maken.

Zo laat jij jouw klant makkelijk ‘ja’ zeggen

Mensen beslissen meestal niet rationeel, maar ze laten zich leiden door emoties. Door hier grip op te krijgen wordt het gemakkelijker om anderen ‘ja’ te laten zeggen op jouw ideeën. De zeven verleidingsprincipes van Robert Cialdini helpen je hierbij. In deze video (★,★★,★★worden ze uitgelegd en kan je zien hoe je ze kan toepassen in jouw webshop.

Lees hier meer

Kennisuurtje: Privacy

 

Alles wat je moet weten over branding

Waarom drinken de meeste mensen liever Coca-Cola dan Pepsi-Cola? De chemische samenstelling van beide drankjes is tenslotte nagenoeg hetzelfde. Ook uit blinde smaaktesten blijkt dat consumenten qua smaak geen sterke favoriet hebben. Toch kiezen we in de supermarkt of in een café vaker voor Coca-Cola dan Pepsi. Waarom is dit? De oorzaak hiervan is simpel; branding (★,★★).

Lees hier meer
Behoud van medewerkers

 

Wat je moet weten over storytelling

Als kind vonden we het fantastisch om voorgelezen te worden. Maar ook als volwassenen zijn we gek op verhalen. Het is niet voor niets dat we erg kunnen genieten van een goed boek, een spannende film of serie. Online worden ook continu verhalen verteld. Marketeers noemen dit storytelling. Wat houdt het precies in en hoe zorg je dat je er succesvol in wordt? (★,★★).

Lees hier meer
“Blijf vooral dicht bij jezelf. Mij ga je nooit een super commerciële post op internet zien zetten, omdat dat gewoon niet bij mij past. Wij zijn een adviesbedrijf. We zijn een bedrijf voor een stukje oprecht advies, een persoonlijke benadering. Dan moeten we dat nu naar buiten brengen.” – Janine Veldhoven (Veldhoven Interieurs)
Werken bij INretail 6
Kennisuurtje: Fotografie voor Social Media

Voordelig ingekocht

Lid zijn van INretail betekent ook voordeel op diverse producten en diensten. Want met onze achterban van ruim 13.000 winkels kunnen we voor jou mooie prijs- en service-afspraken maken. Kijk eens in de Ledenwinkel bij deze aanbieders. Zij helpen je met hun producten en expertise goed op weg.

Multiply – Laat jouw unieke identiteit ook online zien (★★,★★★) 

GetOn – De online coach voor ondernemers (★) 

Embrosa – Nieuw leven inblazen op je Instagram? Embrosa helpt (★) 

Duwtje in de rug nodig?

Neem dan contact op met de INretail coaches. Zij nemen jouw scoreformulier met je door en steunen je in het proces van ontwikkeling. Ook sparren ze met je over het bepalen van jouw koers, helpen je met prioriteiten stellen en samen maak je een stappenplan. Ook kan de coach je helpen aan extra informatie, inspiratie, experts en eventueel collega-ondernemers. De Stuurwiel helpen leden van INretail kosteloos. Kom hier in contact

Contacteer de adviseur Bel ons
Jeanny Reemers

Jeanny Reemers

Managementassistente

Vul samen het Stuurwiel in!

Je kan als ondernemer kiezen om het Stuurwiel individueel in te vullen óf met je centrumgebied. In Hengelo, Venlo en Nijmegen bijvoorbeeld, gaan eind 2021 diverse winkels samen aan de slag gegaan met het Stuurwiel. Zo versterk je als ondernemers direct het werken aan verbetering van jouw winkelgebied! Wil je hier meer informatie over?

Neem contact op

En? Heb je er wat van opgestoken?

Blijf jezelf ontwikkelen op de pijler identiteit, blijf deze pagina bezoeken, we plaatsen er wekelijks nieuwe nuttige content op. En na een tijdje raden we je aan om het Stuurwiel opnieuw in te vullen om te ontdekken of jouw inspanning heeft gewerkt. Ben je gegroeid? Je ziet het aan het aantal sterren!

Ga hier naar de tool

Kunnen we je verder nog helpen?

Heb je na het invullen van het Stuurwiel of het lezen van de verschillende hulppagina’s een vraag? Of wil je met jouw expertise of producten bijdragen? Dat kan! Je kan ons op deze manier bereiken:

Stuurwiel: identiteit

Zie hier de andere pijlers: