Geen vraag te gek
088 973 06 00

Afrekenen met koudwatervrees

Terwijl de maatregelen in verband met de coronacrisis langzaam maar zeker worden versoepeld, zien we dat veel consumenten nog steeds terughoudend zijn om winkels te bezoeken.

Terughoudend

Zodra het noodzakelijk is om voor een aankoop wat langer in een winkel te verblijven, bijvoorbeeld voor gespecialiseerde service en een persoonlijk advies, stellen mensen hun aankoop uit. In onze branche merken vooral de pasvormwinkels deze angst.

Winkeltrouw

Anders dan het geval is met modeschoeisel, waarnaar de vraag weer goed op gang komt, met name via internet, stagneert in veel winkels de verkoop van comfortschoenen. Het individueel aanpassen van dit type schoeisel kan per definitie niet online. De klant moet daar toch echt voor naar de winkel komen. Dat hij momenteel verstek laat gaan, uit vrees op een grotere kans om besmet te raken door een lang verblijf in de winkel – hoe onterecht ook – is extra vervelend, omdat de ‘pasvormklant’ meestal heel winkeltrouw is.

1-op-1 shoppen

Toch hoeft de terughoudendheid bij veel consumenten geen misgelopen omzet te betekenen voor de pasvormwinkel. Ook in dit geval kunnen alert ondernemerschap, vindingrijkheid en creativiteit het verschil maken. Afrekenen met koudwatervrees bij je vaste klanten door hen de mogelijkheid te bieden voor private shopping kan een oplossing zijn. Nodig een trouwe koper van comfortschoenen uit om ’s avonds 1-op-1 in alle rust bij jou te komen shoppen.

24% 65-plusseers

Voor wat betreft de verkoop van dit type schoeisel moet je het vooral hebben van de oudere doelgroepen. Dat het op zijn zachtst gezegd niet verstandig is om daar lichtzinnig mee om te gaan blijkt uit de wetenschap dat over nog geen tien jaar 24% van de bevolking uit 65-plussers zal bestaan. Mensen met veel tijd en een relatief hoog vrij besteedbaar inkomen, die naast kwalitatief hoogwaardige producten, persoonlijke aandacht en service op juiste waarde weten te schatten.

Delen