Is mijn winkel nog wel verkoopbaar?

28 maart 2024

Veel ondernemers spelen met het plan om hun bedrijf te verkopen. Er is veel gaande in de wereld van de retail en de externe omgeving. Het consumentgedrag is veranderd, de klantreis loopt totaal anders dan in het verleden en de aanbiederszijde is ook volop in ontwikkeling. De moeizame coronajaren waren net achter de rug toen er een oorlog uitbrak in Oekraïne. Energieprijzen die omhoog schoten en huurprijsverhogingen en loonkostenstijgingen die een enorme impact hebben gehad op het rendement. De vooruitzichten lijken onzeker en dan stel je jezelf de vraag of je onderneming nog wel verkoopbaar is.

De wereld van retail is een andere wereld dan die van een paar jaar geleden, maar een goede winkel is nog steeds verkoopbaar, ook in economisch mindere tijden. Althans dat is de ervaring van INretail.

Waar moet mijn winkel aan voldoen bij verkoop?

Enerzijds is deze vraag moeilijk te beantwoorden, anderzijds ook weer niet. Er zijn een aantal basisfactoren die hier heel bepalend in zijn. De 3 belangrijkste zijn: 

  • De kwaliteit van de locatie
  • De kwaliteit van het winkelconcept (online/offline propositie)
  • Omzet/rendement

Wat houdt kwaliteit locatie in?

Bij de kwaliteit van een locatie hoef je niet gelijk te denken aan een A1 locatie. Belangrijk is dat de omgeving waar je in gevestigd bent past bij het type onderneming dat je exploiteert. Dat kan inhouden dat een locatie waar veel passanten komen een randvoorwaarde is, maar het kan ook een aanloopstraat zijn waar je goed kunt functioneren of zelfs een solitaire locatie.

Wat is dan kwaliteit van het winkelconcept?

Een open deur, maar wel heel belangrijk. In hoeverre is de onderneming die je exploiteert actueel en interessant genoeg voor een kopende partij? Wat is dat interessant genoeg dan? Niet alleen omzet is daarin bepalend. Denk hierbij aan collectieopbouw (merken!), winkelbeeld/winkelconcept, actief ondernemerschap (zichtbaarheid en aanwezigheid in de markt, actueel klantenbestand en een goede online propositie). De online/offline propositie wordt steeds belangrijker. Een webshop is hierbij niet per se een randvoorwaarde. De klant moet zich herkennen in je winkelconcept en wil dat doen op de plekken waar jouw klant zicht oriënteert.

Omzet of rendement?

Niet de omzet is bepalend voor de kans van slagen bij een verkoop, maar het rendement van jouw winkel. Een goed rendement in een onderneming die zich over een langere periode bewezen heeft in zijn marktgebied is interessant voor een koper.  Zowel starters, maar ook ondernemers met meerdere filialen,  kiezen vaak voor een overname vanwege de reeds verworven marktpositie.

Verkoopklaar maken van je onderneming

Wat wij teveel zien is dat de verkopende partij zich vaak onbewust is van het belang om een actuele en toekomstgerichte winkel te exploiteren. Vaak zien we dat ondernemers onbewust gas terug nemen in de laatste jaren van hun loopbaan. De kansen op verkoop kunnen hierdoor substantieel afnemen. Wij adviseren ondernemers dan ook om nog eens kritisch naar hun bedrijfsvoering te kijken en waar van toepassing verbeteringen door te voeren alvorens je bedrijf op de markt te brengen. De ervaring leert dat de slagingskans hierdoor enorm toeneemt.

Mocht je nog vragen hebben betrekking op de verkoop van uw onderneming, neem dan contact op met een van de bedrijfsadviseurs van INretail:

  • Rob Drost – rdrost@inretail.nl
  • Peter Wolfsen – pwolfsen@inretail.nl

Seminar Bedrijfsoverdracht

Wil je meer weten over de verkoop van jouw onderneming? 22 april, 27 mei en 25 november organiseert INretail een workshop over bedrijfsopvolging.

Meld je hier aan
Rob Drost

Rob Drost

Bedrijfsadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.