Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl Blogt: De transitie van verkopen naar verbinden

Verkopen is in essentie altijd een kwestie van gunnen geweest. Als je als klant wanhopig bent, per direct iets wil scoren, dan ligt het wellicht iets genuanceerder, meestal gaat het simpel om de gunfactor. Als je mensen meer oprecht gemeende aandacht geeft dan zal dat beloond worden. 

Artiesten gedrag
De kunst, met grote K, is daarbij dat bezoekers als gasten worden behandeld. Ze moeten dat WAUW-gevoel ervaren. Verkopers moeten begrijpen, net als artiesten: waarmee, hoe en wanneer ze hun publiek moeten verrassen. Dit publiek, de potentiele kopers, zijn mensen die ontspanning willen. Het zit in de genen van artiesten om, op het juiste moment, dat lekkere gevoel te bieden. Wij mensen, jij en ik, worden daar heel blij van. We willen alles even vergeten als we lekker wegvluchten in onze kooproes. Wie wil dat niet? De voorpret begint met je laten inspireren, het kopen moet voelen als een feestje en de aftersale, als vanzelfsprekend. Koopplezier bezorgen is mensen blijmaken door kopen makkelijker en/of leuker te maken.

Een eigen verhaal
Verkopen is geen trucje dat je kan kopiëren of herhalen. Het begint altijd met een eigen verhaal. Wat heb je te melden? Voor wie is het interessant? Hoe leuk kan je het brengen? Krijg je het gedragen?
Mensen (bezoekers, gasten en klanten) willen zich verbinden en herkennen in verhalen. Niemand zit te wachten op vluchtige of slappe verhalen. We willen vooral geboeid worden en wegzakken in oprechte aandacht. De ene keer via internet, de andere keer mobiel of juist op de winkelvloer. De impact van online is groot. Het gaat niet alleen om ‘internet of things’, het is vooral ook ‘internet of souls’. We verlangen naar interessante en informatieve verhalen, die ons zo persoonlijk mogelijk raken.

Plekken om te verbinden
Internet is de plek waar de omzetten al jaren groeien. Veel winkels maken zich daar - ten onrechte - zorgen om. Internet is bij uitstek de plek die je moet gebruiken om extra kansen te benutten. Het gaat daarbij vooral om beter verleiden en verbinden. Winkels hebben en krijgen steeds vaker te maken met bezoekers die geïnformeerd en gericht een bezoek afleggen - ‘Het huiswerk is online al gedaan’. Investeren in andere teamgenoten, die specifieke internet kennis hebben, is daarom een noodzaak. Het veranderende koopgedrag vraagt om andere kennis in het bedrijf. Wie in jouw bedrijf heeft de kennis en gave om op de juiste plek en op het passende moment te verbinden? Zorg dat je in het leven van je klanten staat, overal en altijd. :)

Ps. Een aanrader om te lezen: Wijnand Jongen ‘Het einde van online winkelen’

Delen