Bijl Blogt: De transitie van verkopen naar verbinden

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Verkopen is in essentie altijd een kwestie van gunnen geweest. Als je als klant wanhopig bent, per direct iets wil scoren, dan ligt het wellicht iets genuanceerder, meestal gaat het simpel om de gunfactor. Als je mensen meer oprecht gemeende aandacht geeft dan zal dat beloond worden. 

Artiesten gedrag
De kunst, met grote K, is daarbij dat bezoekers als gasten worden behandeld. Ze moeten dat WAUW-gevoel ervaren. Verkopers moeten begrijpen, net als artiesten: waarmee, hoe en wanneer ze hun publiek moeten verrassen. Dit publiek, de potentiele kopers, zijn mensen die ontspanning willen. Het zit in de genen van artiesten om, op het juiste moment, dat lekkere gevoel te bieden. Wij mensen, jij en ik, worden daar heel blij van. We willen alles even vergeten als we lekker wegvluchten in onze kooproes. Wie wil dat niet? De voorpret begint met je laten inspireren, het kopen moet voelen als een feestje en de aftersale, als vanzelfsprekend. Koopplezier bezorgen is mensen blijmaken door kopen makkelijker en/of leuker te maken.

Een eigen verhaal
Verkopen is geen trucje dat je kan kopiëren of herhalen. Het begint altijd met een eigen verhaal. Wat heb je te melden? Voor wie is het interessant? Hoe leuk kan je het brengen? Krijg je het gedragen?
Mensen (bezoekers, gasten en klanten) willen zich verbinden en herkennen in verhalen. Niemand zit te wachten op vluchtige of slappe verhalen. We willen vooral geboeid worden en wegzakken in oprechte aandacht. De ene keer via internet, de andere keer mobiel of juist op de winkelvloer. De impact van online is groot. Het gaat niet alleen om ‘internet of things’, het is vooral ook ‘internet of souls’. We verlangen naar interessante en informatieve verhalen, die ons zo persoonlijk mogelijk raken.

Plekken om te verbinden
Internet is de plek waar de omzetten al jaren groeien. Veel winkels maken zich daar - ten onrechte - zorgen om. Internet is bij uitstek de plek die je moet gebruiken om extra kansen te benutten. Het gaat daarbij vooral om beter verleiden en verbinden. Winkels hebben en krijgen steeds vaker te maken met bezoekers die geïnformeerd en gericht een bezoek afleggen - ‘Het huiswerk is online al gedaan’. Investeren in andere teamgenoten, die specifieke internet kennis hebben, is daarom een noodzaak. Het veranderende koopgedrag vraagt om andere kennis in het bedrijf. Wie in jouw bedrijf heeft de kennis en gave om op de juiste plek en op het passende moment te verbinden? Zorg dat je in het leven van je klanten staat, overal en altijd. :)

Ps. Een aanrader om te lezen: Wijnand Jongen ‘Het einde van online winkelen’

Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Omzetkengetallen per branche

    Nieuws
    Vandaag, 19 juli 2018
    Ben jij samen met jouw gemeente bezig met het opstellen van een detailhandelsvisie, waaruit naar voren moet komen of er wel of geen uitbreidingsmogelijkheden zijn in jouw gemeente en of winkelgebied? Dan kan het rapport Omzetkengetallen jou en de gemeente helpen de goede keuzes te maken.
    Omzetkengetallen per branche
  • open

    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Of ik een ondernemer meteen wilde terugbellen voor een afspraak, hij wilde zijn zaak zo snel mogelijk verkopen, hij was er helemaal klaar mee, al die zeurende klanten en hij verdiende er ook nog eens niks mee. Hij had hulp nodig.
    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?
  • open

    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Het is fijn om te ervaren dat verschillende ondernemers de kans zien om met stylisten beter samen te werken. Retailers en fabrikanten benaderen mij om te sparren over plannen om events en bijeenkomsten te organiseren.
    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!
  • open

    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

    Nieuws
    Eergisteren, 17 juli 2018
    Je hoort het bijna dagelijks: ‘Je moet vanuit je eigen kracht werken, de klant kennen, big data toepassen en samenwerken in platformen’. Simpel toch? Ik denk van niet, want het begint met het begrijpen wat jou en anderen boeit en bindt.
    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

Gerelateerd aan dit artikel

Delen