Vraag door

Dit zijn de antwoorden op de 3 meest gestelde vragen van de afgelopen maand

15 juni 2023

Bij Ondernemersservice komen dagelijks veel vragen van retailondernemers binnen. Wij zetten de antwoorden op de drie meest gestelde vragen van de afgelopen weken voor je op een rij.

Hoe beoordeel je of iemand arbeidsongeschikt is?

De afgelopen maand hebben wij veel vragen gehad over het beoordelen van arbeidsongeschiktheid van een medewerker, zowel bij de ziekmelding als gedurende de re-integratie. Het antwoord is simpel. Als werkgever kan je niet beoordelen of een medewerker wel of niet arbeidsongeschikt is. Deze bevoegdheid ligt uitsluitend bij de bedrijfsarts. Neem daarom contact op met jouw arbodienst als je twijfelt over de ziekmelding die is gedaan door de medewerker.

Meer informatie over ziekteverzuim en een re-integratie stappenplan?

Klik hier

Wanneer moet ik uitbetalen op feestdagen?

De maand mei bevatte traditiegetrouw veel feestdagen. Voor medewerkers met vaste werkdagen is het duidelijk dat deze op feestdagen – die ze normaliter werken – loon doorbetaald krijgen. Voor medewerkers die niet op vaste dagen werken moet je uitgaan van de 8/13 regeling. Je kijkt hierbij 13 weken terug. Heeft de medewerker 8 of meer keren gewerkt* op die specifieke dag? Dan bereken je de gemiddeld gewerkte uren op die dag en moet je deze medewerker doorbetalen.

*onder gewerkte uren vallen ook opgenomen vakantie, doorbetaalde ziekte, etc. zoals bepaald in de bepaling over gerealiseerde uren in de cao.

Klik hier voor meer info

Hoe zit het met de eenmalige uitkering?

In de cao van dit jaar is afgesproken dat bovenschalige medewerkers per 1 juni 2023 een eenmalige uitkering ontvangen van 2,5% over het loon van 1 juni 2022 tot en met 30 mei 2023. Wij kregen de afgelopen tijd veel vragen over de toepassing van deze regeling. 

Deze medewerkers hebben recht op een eenmalige uitkering:

In principe hebben alle medewerkers die bovenschalig zijn recht op de eenmalige uitkering; ook als ze na 1 januari in dienst zijn gekomen.

Deze medewerkers hebben geen recht op een eenmalige uitkering:

  • Medewerkers die in de tussentijd (tussen 02-07-2022 en 30-06-2023) een loonsverhoging van meer dan 2,5% hebben gehad.
  • Medewerkers die op 1 januari zijn opgehoogd tot het maximum van de schaal en daardoor een lagere verhoging hebben gehad dan 7,46%.

Bonussen en provisies mag je niet verrekenen, hierbij kun je denken aan extra loon op basis van een gerealiseerde omzet of een uitkering omdat de onderneming een goed resultaat heeft behaald. 

Heb je meer vragen over de eenmalige uitkering? Klik op onderstaande knop en lees er alles over.

Klik hier voor meer veelgestelde vragen
Daniëlle van Voorst

Daniëlle van Voorst

Adviseur Ondernemersservice

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.