Geen vraag te gek
088 973 06 00

Ondernemers aan het woord

Corona heeft enorme impact op de retail. Het zijn geen makkelijke tijden en er wordt veel van ondernemers gevraagd. Hoe gaan collega-ondernemers hiermee om? Lees het in deze rubriek! 

Ga direct naar:

 

Aan het woord: Aline van Aline Fashion

"Wat betreft de uitverkoop, we moeten niet bang zijn."

Het is rustig. We zijn wel open, de meeste winkels hier overigens wel. We hebben ook gekozen voor geen gewijzigde openingstijden, dan kunnen we zoveel mogelijk meewerken aan de spreiding en staan mensen niet voor de dichte deur. Er komt af en toe iemand langs al zijn dit wel gerichte aankopen.

Wij deden altijd al vrij veel met Facebook en Instagram, daar zijn we nog steeds actief mee. Dit zorgt ervoor dat je toch in beeld blijft. Op een leuke manier, dat vinden we belangrijk.

Klanten hebben heel goed in de gaten dat het voor de ondernemers ook heel lastig is. Zo steken ze ons vaak even een hart onder de riem. Ik heb niet het idee dat mensen heel erg bezig zijn met iets nieuws voor in de kast. Er zijn nu natuurlijk geen feestjes en echt warm is het ook nog niet.

Veilige winkel

De ‘Wij zijn open – Veilige winkel’ poster is goed werkbaar, het is voor iedereen duidelijk. Ik vond het fijn dat we zo’n poster kregen want we hadden eerst zelf al iets gemaakt. Deze komt toch professioneler over. Een winkel in hele andere branche hier in het dorp heeft hem nu ook op zijn deur hangen.

We hebben gelukkig een ruime winkel en kunnen goed afstand bewaren. Klanten zijn zich er ook heel bewust van en houden er zelf ook rekening mee. Wanneer klanten in de winkel zijn geweest poetsen we alles meteen zoals bijvoorbeeld het pinapparaat. We hebben nu niet aan de lopende band iemand aan de kassa staan dus dat is goed werkbaar.

Collectie

Mijn geluk is dat ik nog niet heel veel hoogzomer collectie heb ingekocht. Ik heb het afgelopen jaar goed gelet op de doorstroom. Veel leveranciers nemen nu wel contact op om samen een oplossing te vinden maar dat vind ik nog lastig want je weet niet hoe het verder gaat. Het hangt er helemaal van af wanneer mensen de deur weer uit mogen. In juli en augustus komt er nieuwe voorraad binnen en dan wordt het wel lastig omdat die voorraad toch gefinancierd moet worden.

Over een week of vier kun je beter zien wat de schade en de consequenties zijn.

Wat betreft de uitverkoop, we moeten niet bang zijn. Het kan best zo zijn dat als mensen de deur weer uit mogen ze zin hebben in iets nieuws. Veel vakanties gaan immers nu ook niet door. We moeten daar heel selectief mee omgaan.

 



Aan het woord: Frederike van Studio Blique

"We maken gebruik van de poster van INretail ‘Wij zijn open – veilige winkel voor klanten en personeel’. Momenteel zijn die maatregelen prima werkbaar."

We moeten nu alle zijlen bijzetten. Ik heb met het personeel overlegd en iedereen gaf aan: we zijn er in goede tijden maar ook in slechte tijden. Als ik thuis ga zitten lost het ook niks op. Gekscherend werd er al gezegd: "Ik kom liever werken, anders heb ik straks een echtscheiding".

De bezoekersaantallen zijn enorm afgenomen. Onder de klanten die wel komen bestaat een grote diversiteit. De een komt voor een kop koffie of een gesprek, de ander koopt een nieuwe broek voor haar kind omdat die het simpelweg nodig heeft. Het leven draait natuurlijk gewoon door.

Social media

Wij ondernemen van alles via social media. We hebben geen webshop, hier hebben we bewust voor gekozen en hier staan we nog steeds achter. Op onze social media activiteiten komen heel veel lieve berichtjes en reacties, maar iedereen zit toch met z’n hoofd ergens anders, dus tot veel aankopen leidt het nu ook niet.

Omzet forceren door middel van korting is niet de instelling die wij hebben. Buiten dat dit niet bij ons past wil je vanuit sociaal oogpunt ook geen verwijten krijgen. Hoge kortingen is immers aansturen op drukte in de winkel.

Veiligheid in de winkel

We maken gebruik van de poster van INretail ‘Wij zijn open – veilige winkel voor klanten en personeel’. Momenteel zijn die maatregelen prima werkbaar. Onze winkels zijn dermate groot dat 1,5 meter afstand goed te hanteren is. Broeken afspelden dat kan nu even niet, dat stukje extra service is lastig maar gelukkig het nu zomer en zijn veel broeken enkelvrij.

Ik lees twee keer per dag jullie website en ik houd alle ontwikkelingen in de gaten; zoals die posters, dat is echt super fijn. Alleen even doormailen naar de printshop en je hebt ze op groot formaat.

We hebben echt een top team, ze komen met ideeën en oplossingen. Saamhorigheid is iets wat in deze tijd super belangrijk is.

 



Aan het woord: Marleen van Huisje, Boompje, Feestje

"Ik heb afgelopen week zelfs een kleine plus gedraaid ten opzichte van dezelfde week vorig jaar."

Vorige week zondag heb ik meteen besloten om de winkel te sluiten. Ik heb toen wel gezegd dat mensen online konden blijven bestellen. Mijn webshop was niet erg goed gevuld dus ik ben op Instagram heel veel gaan delen. Al snel kwamen er veel bestellingen binnen. Mensen waren zich erg bewust van het belang van lokaal shoppen.

Pakketjes inpakken

Deze aanpak werkte vanaf dag 1 heel er goed. Mensen kochten cadeautjes voor zorgpersoneel, voor baby’s die werden geboren maar waar ze niet op visite konden, voor jarigen die thuiszitten en dit niet konden vieren. Normaal gesproken kreeg ik eigenlijk helemaal geen bestellingen, maar nu ben ik iedere dag van 15 tot 17 pakketjes aan het inpakken.

De meeste bestellingen krijg ik uit Horst, deze bezorg ik op de fiets bij de mensen thuis. Dit is ontzettend leuk om te doen. Mensen zijn zo verrast en achteraf krijg ik hier hele leuke berichtjes van terug.

Social media

Ik heb afgelopen week zelf een kleine plus gedraaid ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Maandag en dinsdag was het zo druk dat ik de stroom van berichtjes en vragen amper kon bijhouden.

Ik blijf doorgaan met mijn activiteiten op social media. Ik ben heel benieuwd of er vanavond nieuwe maatregelen worden aangekondigd. Ik hoop vooral dat ik door mag gaan met het bezorgen van cadeautjes. Gisteren heb ik een bericht gemaakt dat mensen hun bestellingen via een invulformulier kunnen aanvragen. Dit bespaart me veel tijd.

Inkoop

Lastig voor nu vind ik of ik wel of niet nieuwe bestellingen moet plaatsen. Ik had bijvoorbeeld een bestelling voor houten hoepels waar rondom Pasen mensen bloemstukken omheen konden maken. Aanvankelijk was ik bang dat ik hiermee zou blijven zitten maar deze liepen vorige week ineens erg goed, mensen willen thuis toch iets te doen hebben.

 



Aan het woord: Sander van Ongestuukt

"Met elkaar proberen we er wat moois van te maken. Ik merk dat er daardoor meer saamhorigheid ontstaat."

Wij zijn open zo lang dat mag. Het heeft niet zo heel veel zin om dicht te gaan want dan heb je zeker nul omzet. Ik sta toch alleen in de winkel, dan kan ik net zo goed de deuren openen. Ik volg alle hygiëne richtlijnen en houd de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten.

Vandaag heb ik nog geen klant gezien, terwijl vrijdag normaal gesproken een drukkere dag is. Maar dit is niet alle dagen het geval, woensdag heb ik toch stiekem wel een goede dag gedraaid. Het was mooi weer en toen zag je een piek, mensen waren het zat om binnen te zitten. Dus zodra het mooier weer wordt geloof ik wel dat het voor ons ook wat positiever wordt. Enige nadeel is dat de horeca gesloten is, dat gaat vaak toch samen met een winkelbezoek.

Vloggen

Op dit moment verkoop ik met name aan mijn vaste klanten. Zij vragen of ik wat apart wil leggen of er worden bestellingen afgehaald. Sinds dit allemaal begonnen is ben ik gestart met vloggen. Zo kan ik mensen actief op de hoogte houden, zij zitten toch ook maar thuis zich te vervelen. Ik heb gisteren bijvoorbeeld in mijn vlog over verschillende materialen verteld, of ik laat trends zien.

Sinds twee dagen heb ik ook mijn webshop volgegooid met producten. Die probeer ik via Instagram te verkopen, maar dat valt nog een beetje tegen. Ik had al een webshop module op mijn site maar hier deed niet ik niet zo heel veel mee, hier toonde ik alleen wat eigen collectie. Klanten en mensen die ik ken boden aan om te helpen dus die heb ik gevraagd om alle producten in de fotostudio in de kelder op de foto te zetten.

Ik merk dat voor iedereen het nu allemaal even spannend is, hierdoor zie ik mijn vaste klanten logischerwijs ook minder. Ik denk zeker dat als het 6 april weer mag zij dubbel en dwars komen shoppen.

Saamhorigheid in de winkelstraat

In de winkelstraat zie je dat veel winkels dicht zijn, kleine ondernemers hier zijn wel open. Met elkaar proberen we er wat moois van te maken. Ik merk dat er daardoor meer saamhorigheid ontstaat. We delen elkaars berichten om elkaar te helpen en te steunen. Dat is wel echt het positieve van dit alles

Mensen die er nu lopen, lopen ook echt voor Jan Joker in de winkelstraat, er zijn maar zo weinig winkels open. Aan de ene kant denk je: we mogen nog open, dat is ook niet voor niks laten we er met z’n allen wat van maken. Aan de andere kant is het ook te begrijpen dat ondernemers de deuren sluiten als dit simpelweg goedkoper is.

 



Aan het woord: Chris van Score

"Na deze periode denk ik dat de retailwereld gereset kan worden. Normen kunnen worden aangepast naar de normen van vandaag."

Donderdagmiddag om 15 uur zag je letterlijk de omzetten stilvallen. We waren net lekker aan het plussen maar na 15 uur zakte alles in elkaar. Waarbij op vrijdag de 13e zagen dat dit aanhield. Die dag ben ik van half 6 ’s ochtends tot 20 uur ’s avonds in touw geweest. We kregen toen te horen dat België het hele weekend ging sluiten. Toen kwamen de vragen: Hoe ga ik de omzet borgen? Hoe ga ik om met onze medewerkers? Dan gaat ineens alles door je hoofd.

Rust bij personeel

De belangrijkste actie was direct: ik moet de rust bij onze medewerkers behouden. Geen paniek en angst. Eén op één contact met de winkels hielp daarbij. Het persoonlijke contact om te laten merken dat wij hetzelfde voelen als wat zij voelen. Uiteindelijk moeten we het met z’n allen oplossen. Ik heb de risicogroepen in België daar waar nodig, hetzij op eigen initiatief, hetzij op initiatief van de district manager naar huis laten sturen. Om hen de ruimte te geven om verstandige dingen te doen. We hebben deze medewerkers, zwanger of bijvoorbeeld met bronchitis, een briefje van de dokter laten aanvragen.

Wij hebben niets overhaast besloten, eerst contact gezocht met andere retailers. Maar het blijft: wat we nu besluiten kan morgen alweer anders zijn. 

Gezondheidsteam

Gisteren heb ik voor het eerst de openingstijden aangepast. Ik merkte dat, dat de grootste onrust was die veroorzaakt werd door alle buren in de winkelstraat. Ik wilde de medewerkers laten voelen dat ze gehoord worden. Er kwamen natuurlijk veel vragen omtrent salaris, uren en dergelijke, we houden alles bij, weten precies hoe of wat en hebben gezegd dat we hier met iets goeds op terug komen. Het resultaat hiervan is dat mensen het gevoel hebben begrepen te worden en dat er naar ze geluisterd wordt.

Vooruitkijkend op de komende tijd hebben wij afgelopen maandag als bedrijf een gezondheidsteam opgericht. Deze bestaat uit vier personen die het aanspreekpunt zijn voor zowel medewerkers als klanten. Alle vragen komen bij dit team terecht en hierdoor kunnen we gecoördineerd antwoorden geven.

Wees zichtbaar

Advies naar de winkels is: als er geen mensen bij je komen, zorg dan in ieder geval dat mensen je zien. We staan nog steeds in contact met al onze gasten en volgers, daar moeten we gebruik van maken. Zo hebben we een jeansactie iets naar voren getrokken om gasten die we ontvangen toch te bedanken voor hun bezoek en tot nader order hebben wij op de collectie een korting gegeven. Natuurlijk ben ik daar niet blij mee maar liever op deze manier dan in de uitverkoop heel veel weg moeten stouwen.

Een paar positieve dingen rondom deze situatie:

  • Het wordt dit weekend prachtig weer dus ik hoop echt niet dat er een lockdown komt, dan kan het dit weekend zomaar eens in beweging komen. Mensen kunnen niet naar het terras, een pretpark of de Ikea maar ze kunnen wel de winkelstraat in.
  • Na deze periode denk ik dat de retailwereld gereset kan worden. Normen kunnen worden aangepast naar de normen van vandaag. We komen er nu bijvoorbeeld achter dat we koopavonden niet meer nodig hebben. Wanneer alles weer in beweging komt denk ik dat deze verleden tijd zijn. 
  • Medewerkers staan er heel rustig in. Zij staan vooraan in de linie, die instelling vind ik echt heel knap.

Openingstijden

Wat betreft openingstijden in het algemeen, ik verwacht dat we nu in een sneltreinvaart toewerken naar een situatie waar openingstijden niet meer uitmaken. Als wij toeristen, dagjesmensen, klanten an sich willen bedienen dan moeten we dat doen wanneer zij vrij zijn en willen winkelen. Het belangrijkste is dat, wanneer je onderdeel bent van de winkelstraat, je mensen niet moet teleurstellen. Dat geldt ook voor de huidige situatie. Ik geloof in de saamhorigheid. 

 



Aan het woord: Niels van Toon

"​​​Sommige vaste klanten willen liever niet tijdens openingstijden langskomen, maar willen wel graag een nieuwe outfit. Ik maak dan een afspraak met ze na sluitingstijd. Ik heb dan alle aandacht voor de klant en zij voelen zich fijner."

Jan Meerman (INretail) en Jacco Vonhof (voorzitter MKB-Nederland) lopen vandaag, op 19 maart 2020, de winkel van Niels Cornelisse binnen. Niels is al 12 jaar eigenaar van Toon Mode & Lifestyle, gelegen in het centrum van IJsselstein. Als eerste vragen de twee heren natuurlijk hoe het met Niels gaan. “Het gaat oké. De aanloop is sinds vorige week vrijdag sterk afgenomen. Vooral de laatste dagen is het minder geworden. Maar we zijn hard aan het werk om toch op een creatieve manier omzet te genereren."

Cadeaubonnen

Zo zijn we van de week gestart met de verkoop van cadeaubonnen. Klanten kunnen een cadeaubon uitkiezen en ontvangen dan een ruimer bestedingsbedrag. Een bon van 50 euro wordt een bon van 60 euro. De verkoop van de cadeaubonnen loopt heel goed. En gelukkig maar, want het is nu ook wel mijn redding. Heel fijn om te zien is dat zoveel klanten ons steunen. Ongeveer 80% van onze klanten is loyaal, zij gunnen het ons.

Daarnaast heb ik ook vaste klanten die mij opbellen. Ze willen liever niet tijdens openingstijden langskomen, maar willen wel graag een nieuwe outfit. Ik maak dan een afspraak met ze na sluitingstijd. Ik heb dan alle aandacht voor de klant en zij voelen zich fijner.

Leveranciers

De onzekerheid veroorzaakt bij mij en vele andere ondernemers veel onrust. Tot wanneer gaat dit duren? Is het na 6 april voorbij of moeten we dit nog langer volhouden, dat laatste zou natuurlijk een uitermate ongunstig scenario zijn. Uiteindelijk zal er een betalingsprobleem gaan ontstaan richting de leveranciers.

Gelukkig zijn onze leverancier coulant. Ik heb contact met ze gehad maar voor nu nog geen afspraken gemaakt. Hierop gaf Jacco aan: Ben onbescheiden in je vraag. Jan vulde hem aan: Vraag er gewoon om, binnen de gehele bedrijfskolom.

Niels weet de weg naar de informatie vanuit INretail goed te vinden. Hij had de voorbeeldbrieven voor onder andere uitstel van betaling richting verhuurder en leverancier gevonden, deze gaat hij de komende dagen zeker gebruiken.

 



Aan het woord: Kootuur

Zwolse retailer helpt lokale horeca

Kledingwinkel Kootuur in Zwolle biedt bij een besteding van 75 euro in de winkel een tegoedbon voor de lokale horeca aan aan zijn klanten. Denk aan twee glazen wijn bij een wijnbar, een broodje bij de traiteur of een zak friet. Dit meldt de eigenaar Wouter Klein-Willink tegen RTLZ. “Wij zijn nog open, ook al ben ik bang dat punt ook te bereiken. We hebben geen webshop, maar verkopen wel via Instagram.” De twee winkels die de ondernemer heeft, daar is het nu wel stil geeft hij toe.

Ook in andere steden wordt samengewerkt. In Deventer hebben ondernemers in de binnenstad het lokale platform bezorgenindeventer.nl opgezet, zo meldt De Stentor. Alles kan thuisbezorgd worden, van lingerie van Livera en mode van Styled by Jess tot brood van de lokale bakker.

 



Aan het woord: Alexandra van Kant Amsterdam

“Laten we elkaar blijven inspireren, we hebben elkaar zo hard nodig“

Wat moet je doen met alle facturen die je binnenkrijgt maar geen klanten in je winkel hebt? Dat vroeg Alexandra van KANT zich hardop af. Daarvoor moet je creatief zijn! En daar zijn wij op dit moment volop mee bezig.

Facebook

Zolang we de deuren van de winkel open mogen houden kunnen klanten bij ons op afspraak langskomen. De klant krijgt een uur de tijd om samen met onze adviseurs mooie dingen uit te zoeken en te passen. Het beheren van deze afspraken doen we via Facebook. Hier heb je de mogelijkheid om een agenda bij te houden zodat klanten ook direct de beschikbaarheid kunnen zien. Via Facebook maar ook andere social media gaan we straks ook ons eerste filmpje delen. Hierin tonen we artikelen die klanten vervolgens direct kunnen bestellen.

Advies op afstand

Bij KANT beschikken we over veel middelen. Van Whatsapp, FaceTime, mail tot social media, welke manier van communicatie de klant ook wenst. Wij zijn (bij wijze van) dag en nacht beschikbaar. Natuurlijk wordt er ook nog gewoon telefonisch contact opgenomen, maar zeker middelen als beeldbellen lenen zich erg goed voor het geven van advies op afstand.

Maar ook op locatie proberen wij onze business voort te zetten. Zo bezoeken wij ook klanten thuis. Wij nemen dan, op basis van een inventarisatie, een aantal artikelen mee en wachten terwijl de klant deze past. Ook op deze manier kunnen we advies blijven geven en hoeft de klant de deur niet uit. “Laten we elkaar blijven inspireren, we hebben elkaar hard nodig in deze tijd voegt Alexandra tot slot nog toe”.

 



Aan het woord: David van Hype Heroes

“Ben je genoodzaakt om online te shoppen? Zoek dan de lokale jongens op”

Wij van Hype Heroes zijn nog gewoon open. Wel richten we ons al ruim twee weken op Instagram en onze webshop. Hiervoor kijken we ook naar anderen winkels. Ondernemers hier in Den Bosch maken soortgelijke keuzes.

Het aantal klanten in de fysieke winkel is schrikbarend afgenomen. Tot en met vrijdag telden we normale aantallen en ging alles erg goed maar vanaf zaterdag zagen we dit steeds minder worden. Zoveel minder dat er gisteren gewoon helemaal niemand binnen is geweest, dat is ons nog nooit gebeurd!

Webshop

Online zien wij een lichte toename maar nog niet erg noemenswaardig. Van collega’s hoor ik dat zij echt een stijging waarnemen. Onze klanten zijn erg trouw, maar ik ben bang dat ze nu toch besluiten te wachten en na dit alles weer volle bak kopen. Wij proberen klanten te verleiden om dit niet te doen en toch aankopen te doen. Mochten ze het niet aandurven om naar de winkel te komen dan hebben we ook voor hun onze webshop beschikbaar.

Private shopping

Naast dat klanten terecht kunnen in onze webshop, hebben wij ook private shopping momenten gepland. Deze gaan vooralsnog allemaal door. Er is op dit moment één medewerker verkouden, hij werkt thuis maar kan mij op afstand ook prima ondersteunen met de website en webshop. Hij zet alles online, ik schiet foto’s en maak de bestellingen in de winkel klaar. Een creatieve oplossing!

Als ondernemer en retailer zeg ik: het is nu eenmaal zo en laten we kijken wat we nog wél kunnen doen. Ik zorg dat ik 2-3 scenario’s op de plank heb liggen en ben continu bezig met hoe we toch nog inkomsten kunnen genereren.  Maar natuurlijk zijn er ook zorgen. De meeste winkels hebben een buffer voor 4 weken, maar wij als niche slechts voor 1-2 weken. Maar nogmaals, zodra dit voorbij is komen onze klanten zeker weer terug!

Shop local

De boodschap die ik daarom mee zou willen geven: blijf gewoon winkelen! Vertrouw je het niet? winkel dan online. En met name: shop local! Ben je genoodzaakt om online te shoppen? Zoek dan de lokale jongens op. Stuur bijvoorbeeld een berichtje naar een winkel met de vraag of ze nog wat nieuws hebben. Iedere retailer zal enthousiast reageren.

 



Aan het woord: Bart van UPTOWN & Baretta

"Ik geloof juist in samenwerking. Leveranciers zitten in hetzelfde schuitje."

Wij hebben besloten om de winkels voorlopig te sluiten. Niemand weet hoe dit virus zich verder gaat ontwikkelen, maar als we niet allemaal onze verantwoordelijk nemen, is de kans groot dat het verder escaleert. Het doet pijn, maar het is naar mijn mening de enige optie. 

Vandaag gebruiken we om alles even te laten bezinken, en gaan dan per week kijken wat onze strategie is. Of moet zijn. En ook al denk je in je hoofd dat je omzet mis loopt: in de praktijk is het natuurlijk ook gewoon echt stil op straat. Sinds vrijdag is de noodrem aangetrokken, en gebeurt er al angstaanjagend weinig in de shops. 

Social media

We zijn met Baretta en UPTOWN online actief, maar hebben dit meer ingezet als online etalage. Gisteravond zagen we een piek in de bestellingen, maar dat waren vooral mensen die hun support wilden geven. Ongekend lief, trouwens. Via Instagram en Facebook hebben we letterlijk honderden berichten binnengekregen. En ook al betaal je er geen rekeningen mee, die steun en liefde doen je écht goed. 

Personeel

Wat betreft de maatregelen die we hebben genomen: we hebben de standaard dingen gedaan. We hebben één medewerker met een vast contract, en daar is deeltijd WW voor aangevraagd. De andere jongens die bij ons werken, hebben aangegeven gewoon vrij te nemen en ons te helpen waar nodig. Ook heb ik de huurbaas gemaild met een voorstel. De Belastingdienst aangeschreven. En onze leveranciers gemaild met de open vraag ‘wat nu?’. Daar werd goed en eerlijk op gereageerd. Ik vind ook echt dat we samen een oplossing moeten bedenken, want we zitten allemaal in hetzelfde onzekere schuitje. Ik hoor andere ondernemers roepen ‘ik betaal niks meer’ en alle verantwoordelijkheid leggen ze vervolgens neer bij de leveranciers. Daar geloof ik dus niet in. We are in this together. En moeten dus ook met z’n allen tot een oplossing komen. 

Hoe ontzettend moeilijk het ook is, denk ik dat we moeten proberen de rust te bewaren. En stap voor stap kijken hoe we hier als één uit kunnen komen. Maar laten we eerst even aan de gezondheid van onszelf en de mensen om ons heen denken. Dan zien we daarna wel verder.

 



Aan het woord: Joël van SchoenenZaken

"We zijn enthousiast en blijven enthousiast maar zijn ook realistisch."

Heel fijn dat je even tijd hebt om ons te woord te staan. Ja tuurlijk, het is nu even druk met alle activiteiten die we willen gaan opzetten en alle dingen die we moeten regelen maar we delen dit graag. We willen vooral leuke dingen bedenken om het geld maar wat te laten rollen. Ik stond zondag onder de douche en dacht, wat kunnen we nu doen?

Coupon

Toen is het idee ontstaan voor een coupon. Deze kosten 10 euro voor de klant en hier kunnen ze meteen 25 euro van maken. Al meer dan 40 mensen hebben deze gekocht. De coupon kan online of in de winkel besteedt worden, net wat de klant past. Daarnaast kunnen klanten hun schoenen door ons laten poetsen, ze ontvangen van ons een verzendlabel, sturen de schoenen op en wij zorgen dat deze er weer fantastisch uit komen te zien. Ook hebben we net een filmpje gemaakt waar we oproepen om via Whatsapp in contact te komen, op deze manier kunnen we gewoon ons advies blijven geven.

Online

Online zien we wel een duidelijke stijging. We hebben een mailing verstuurd en kregen hierna gisteren meteen wat bestellingen binnen. We hebben hier een kleine actie in meegenomen, iedereen merkt deze situatie in zijn portemonnee. We willen niet gaan strooien met kortingen maar elkaar een beetje tegemoet komen kan geen kwaad, iedereen denk: wat gebeurt er nu allemaal?

Ik zie dat iedereen, hier ook in de straat, op zijn of haar manier bezig is om leuke dingen te bedenken. We zijn gewoon open, wie komt die komt en achter de schermen zijn we op dit moment heel druk met creatieve oplossingen. Er komen overigens nauwelijks klanten, gisteren 1 of 2, er zijn altijd mensen die toch even de stad in gaan maar zeker na de toespraak van Rutte maakt iedereen toch even pas op de plaats. In de loop van de week, wanneer duidelijker wordt wat de maatregelen gaan doen besluiten mensen hopelijk om wel weer even de stad in te gaan.

Afspraken met verhuurders en leveranciers

We zijn ook bezig met afspraken met verhuurders en leveranciers. Wanneer er geen inkomsten zijn kan het niet zo zijn dat wij als winkelier al het verlies moeten dragen. Ik heb jullie brief gevonden die ik naar mijn verhuurders kan sturen. Zo kunnen zij ook inzicht krijgen in de verlaging van de omzet en kunnen we samen naar een oplossing zoeken. Dit geldt ook voor de leveranciers, we moeten samen kijken hoe we alles gewoon zo goed mogelijk door kunnen laten lopen. Wij hebben ook geen gigantische buffer dus samenwerken is echt noodzakelijk en daar reageren leveranciers prima op. Bestellingen voor Zwolle proberen we bijvoorbeeld te verruimen. Laat dit even staan en op afroep kunnen we dit naar de winkel laten komen. Of bijvoorbeeld gespreid betalen, ook dit behoort tot de mogelijkheden.

Niemand heeft er baat bij dat een iemand in de keten zijn hakken in het zand zet. Dat begrip is er door de hele keten heen.

Goodwilll

Klanten vinden het heel leuk wat we doen maar heel eerlijk, als ik naar mezelf kijk, in hoeverre ben je nu bezig met het kopen van schoenen, kleding of andere dingen. Mensen denken toch: heel leuk al die acties maar ik kijk het wel even aan. Goodwill is het belangrijkste doel voor nu en als we daarnaast maar een beetje kunnen blijven draaien. Meer kunnen we niet doen, we zijn enthousiast en blijven enthousiast maar zijn ook realistisch.

 



Aan het woord: Marjon van Marjon Snieders

"Ik had er zelf echt een slecht gevoel over om de winkel langer open te houden."

Ik heb besloten om de winkel tot nader order te sluiten. Maar dit ging echt niet over een nacht ijs, ik ben er best wel emotioneel onder. Ik heb natuurlijk allereerst mijn personeel geïnformeerd maar ik vond het gewoon echt niet verantwoord meer. Ik ben zelf in Milaan geweest en hierdoor was ik al erg bezig met het virus. Toen wij vervolgens afgelopen weekend open waren en ik mijn winkel vol zag stromen dacht ik, dit wil ik helemaal niet.

Winkel sluiten

Wij zitten met onze winkel in Roermond en om ons heen, net over de grens en in Brabant zijn al zoveel besmettingen, ik had er zelf echt een slecht gevoel over om de winkel langer open te houden. Dat ik er zelf stond maar ook dat ik mijn personeel daar liet staan. Ik vind echt dat we er met z’n allen alles aan moeten doen om verdere verspreiding te voorkomen.

Het werd natuurlijk al wel rustiger in de winkel maar afgelopen weekend was het mooi weer en voor je het weet staan er toch best wel veel klanten in de winkel. Ik zat te wachten tot de regering met het besluit kwam om de winkels te sluiten maar dan bleef uit, toen heb ik zelf de knoop doorgehakt.

Wij hebben naast de winkel ook nog een webshop maar ook deze draait een stuk minder. Het is echt niet zo dat mensen nu massaal online gaan bestellen, het hoofd staat op dit moment niet naar shoppen.

We moeten dit met elkaar op een gezonde manier overwinnen. Ik heb vanmorgen echt getwijfeld of ik er wel goed aan deed om de winkel te sluiten en toen ik eenmaal de keuze had gemaakt kwamen de emoties echt wel los. Deze week blijven we in ieder geval gesloten en daarna bekijken we de situatie opnieuw.

Sober inkoopbeleid

Achter de schermen werken we gewoon door. Ik heb werktijdverkorting voor mijn personeel aangevraagd en uitstel bij de Belastingdienst. Alle mogelijkheden die er zijn wil ik benutten. Zo zal ik ook contact opnemen met de huurbaas en ben ik in gesprek met mijn leveranciers. Ik moet zeggen dat ik echt verwacht dat hier sprake zal zijn van coulance.

Vorige week had ik al een sober inkoopbeleid toegepast, ik heb mijn inkoop voor het najaar grotendeels klaar maar ik heb de laatste orders nu niet meer door laten gaan. Het is allemaal niet makkelijk maar we moeten elkaar blijven steunen. Als ik op de barricade moet dan ben ik er. Wij zijn allemaal kleine ondernemers en zijn zo belangrijk voor de samenleving.