Geen vraag te gek
088 973 06 00

Consumentenrecht

Alles wat je moet weten over jouw rechten en die van de klant
Consumentenrecht
Alles wat je moet weten over jouw rechten en die van de klant
We helpen je graag op weg


Niks is zo vervelend als een geschil met je klant of leverancier. Op deze pagina hebben onze juristen en beleidsadviseurs al hun praktische hulp op het gebied van consumentenrechtinformatie voor je verzameld. Bijvoorbeeld gratis voorbeeldbrieven over garanties, of formats over online aankopen, aansprakelijkheid of verhaal halen op je leveranciers.

Natuurlijk kan je ons ook dagelijks even gratis bellen of mailen voor advies of hulp. Geen vraag te gek: 088-9730600 of info@inretail.nl.

Contactpersoon

Klachten en geschillen met jouw klant

Hoe voorkom ik klachten?

Hier vind je een handige opsomming (incl. gratis downloads) over wat je allemaal kunt en/of moet doen om klachten te voorkomen.

 

Lees verder

Wat moet ik doen bij klachten?

Komt een klant terug in de winkel met een klacht op een product? Hier vind je meer info over de garanties waarop klanten recht hebben en wat je als ondernemer verplicht bent te doen.

Lees verder

Help, mijn klant betaalt niet

Bij veel aankopen die thuis worden bezorgd (na-)besteld, wordt besproken dat de klant bij aflevering betaalt. Maar wat doe je dan als de klant weigert te betalen?
 

Lees verder

De Geschillenregelingen Wonen

Klachten en geschillen tussen ondernemers en consumenten zijn helaas niet altijd te vermijden. INretail vindt het belangrijk dat je weet hoe je klachten zo goed mogelijk kunt afhandelen

Aan de slag!

Garantie

De wettelijke garantie


De wet verplicht in de conformiteitseis dat de retailer een product levert dat beantwoordt aan de gerechtvaardigde eisen van de consument. Maar zoe zit dat nou precies?
 

Lees verder

Welke soorten garantie zijn er?

Consumenten beroepen zich steeds vaker op de wettelijke garantie, CBW-erkend-garantie of fabrieksgarantie. Maar wat betekenen die garanties nou eigenlijk en welke rechten kan een klant daaraan ontlenen? We leggen het je hier allemaal uit.

Lees verder

Garantie verhalen op de leverancier

Regelmatig is een defect aan een product te wijten aan een productiefout en de klacht zou dus eigenlijk voor rekening van de leverancier moeten komen. Zit jij bekneld tussen leverancier en consument? Lees hier alles over.

Lees verder

Online hulp bij garantieprobleem leveranciers

Nederlandse leveranciers kunnen niet zomaar jouw claim afwijzen op basis van het verstrijken van hun garantie-termijn of aansprakelijkheids-beperkende bepalingen in hun voorwaarden. Maar hoe pak je dat nu aan?

Lees verder

Wettelijke regels

Wettelijke regels

Sinds 2014 is de consumentenwetgeving aangescherpt. Download hier gratis de nieuwe regels voor kopen op afstand, buiten de verkoopruimte of voor overige verkoop.

Lees verder

FAQ Consumentenwetgeving

De meestgestelde vragen en antwoorden over consumentenwetgeving hebben we hier voor je op een rijtje gezet.


Lees verder

Annuleringen

Annuleringen

Beleidsadviseur Consumentenzaken Marjan Spronk heeft alle informatie over aanuleringen voor je op een rijtje gezet.

Lees verder

Annuleringen in de woonbranche

In de CBW-erkend-voorwaarden voor Woonwinkels staat dat een klant bij annulering een vergoeding van 30% van de verkoopprijs is verschuldigd. Dit lijkt misschien veel, maar is echt redelijk. Hier lees je de uitleg.

Lees verder

Overige

Wetten en regels bij textielverkoop

Hier vind je een overzicht van de wetten zoals de Prijzenwet en Warenwet en regels waar je rekening mee moet houden als je textiel verkoopt aan een consument.

 

Lees verder

Cookies

Cookies, wat mag en wat niet? Beleidsadviseur Consumenten-zaken Marjan Spronk heeft het allemaal voor je uitgezocht.

Lees verder

Algemene voorwaarden en koopovereenkomst

Algemene voorwaarden Wonen

Adviseur Margriet Baan praat je bij, en download meteen de CBW-erkend Voorwaarden voor Woonwinkels.

 

Lees verder

Algemene voorwaarden Bruidsmode

Margriet zet het voor je op een rijtje en download hier de CBW-erkend Voorwaarden voor Bruidsmode en Maatwerk.

 

Lees verder

Geschillencommissie Bruidsmode en Maatwerk

Klachten en geschillen tussen ondernemers en consumenten zijn helaas niet altijd te vermijden. INretail vindt het belangrijk dat je weet hoe je klachten zo goed mogelijk kunt afhandelen. Bedenk dat de meeste geschillen ontstaan door slechte communicatie.

Lees de tips

Hoe sluit je een goede koopovereenkomst?

Door het afrekenen van een artikel of het ondertekenen van een offerte of orderformulier, ontstaat een koopovereenkomst tussen jou en de klant.
 

Lees verder

Overige artikelen