Geen vraag te gek
088 973 06 00

Woonaccessoires (2013)

Waar in andere woonsegmenten het aantal winkels gestaag afneemt, laat het kanaal woondecoratiewinkels jaar op jaar een groei zien. Ook andere retailers als tuincentra en bouwmarkten breiden hun assortiment uit met woonaccessoires.

Woonaccessoires zijn gemeengoed geworden en dit heeft effect op zowel de aanbod- als vraagzijde. Inretail en HBD brachten de markt van woonaccessoires in kaart aan de hand van ‘wie’ (kopersprofielen), ‘wat’ (assortiment) en ‘waar’ (aankoopkanalen).

Download hier de Infografic Woonaccessoires

Wat beschouwen we als een woonaccessoire?

Met deze vraag startte het onderzoek naar de markt van woonaccessoires, geïnitieerd door Inretail en het HBD en uitgevoerd door Q&A. De term woonaccessoire is ruim. In het onderzoek wordt gebruikgemaakt van de volgende definitie: relatief kleine woninginrichtingproducten, die het basisinterieur aanvullen en goed zichtbaar zijn. Woonaccessoires kunnen daarbij zowel decoratief als functioneel zijn. Wat exact onder basisinterieur of woonaccessoire valt, is te bediscussiëren, maar op basis van onderstaande producten wordt de totale marktomvang, oftewel de consumentenbestedingen voor 2012 geschat op circa 1,3 miljard euro (incl. btw)*. Het online marktaandeel binnen de totale bestedingen ligt op zo’n zeven procent. Het bedrag dat online wordt besteed ligt over het algemeen hoger dan bij offline bestedingen.

* Karpetten en verlichting zijn niet in de berekening meegenomen, ook is er een prijs-top toegepast op categorieën als schilderijen en sculpturen.

Delen