Woonmonitor

Woonbranche laat herstel zien na lockdown

27 augustus 2021

Het eerste half jaar van 2021 stond voor de woonbranche in het teken van omzetuitdagingen en -herstel. Uitdagingen waren er zeker in de eerste maanden van dit jaar toen we te maken hadden met een lockdown. Tot het moment dat winkelen op afspraak weer mocht. Dat pakte goed uit en daarmee zette het herstel in. Cumulatief staat de omzetontwikkeling in de branche na het eerste half jaar op gemiddeld 6,4%. We zien niet alleen een stijging ten opzichte van 2020, ook t.o.v. 2019 is de omzet in de woonbranche gegroeid (+14,7%).

De cijfers

Kijken we naar de cijfers van het eerste half jaar, dan kunnen we dus stellen dat we boven het niveau van vorig jaar zitten, daarbij wel aangetekend dat er flinke verschillen per branche zijn. De segmenten meubelen en slapen zit op, of net iets onder het niveau van vorig jaar. Terwijl het segment keukens met een cumulatieve plus van 15,7% juist bijzonder goed presteert ten opzichte van 2020. Onderstaande grafiek toont de omzetontwikkeling per kwartaal in de segmenten:

Omzetontwikkeling per segment

Winkelen op afspraak startschot voor herstel

Na intensieve lobby van INretail werd het in maart weer mogelijk om op afspraak klanten in de winkel te ontvangen. Voor de woonbranche was winkelen op afspraak een zeer welkome verruiming waar consumenten volop gebruik van maakten. Die had duidelijk weer zin in aankopen doen en vond zijn weg naar de woonwinkels. Agenda’s werden gevuld met afspraken en er was sprake van hoge conversies en forse orderbedragen. Uiteindelijk realiseerde de woonbranche in april een plus van ruim 40%. Het is niet gek dat veel woonondernemers het winkelen op afspraak erin houden!

Herstel zet door in kwartaal 2

Ook in mei zette de positieve omzetontwikkeling door met een plus van bijna 27%. Juni daarentegen was een maand met een kleine plus van ca. 3,7%. In deze maand waren keukens en woningtextiel met plussen van ruim 10% de best presterende segmenten. Meubelverkopers, slaapspecialisten en de gemengde zaken hadden het in die maand een stuk lastiger. Zij realiseerden lagere omzetten in vergelijking met dezelfde maand in 2020. Het warme zomerweer in juni zorgde ervoor dat de aandacht naar buiten verschoof. Buitenrecreatie, tuin en horeca hadden de prioriteit bij de consument. Daarnaast explodeerde in juni 2020 (de maand waarmee we vergelijken) de vraag naar woonproducten. Dat zagen we toen terug in een omzetstijging van zo’n 26%.

Klik hier voor de cijfers van juni.

Flinke uitdagingen voor de branche

Naast het herstel dat doorzet, blijven ook uitdagingen aanwezig. Ten eerste de problemen in de supply chain. Er is veel onzekerheid over levertermijnen en de continu stijgende inkoop- en transportprijzen. Dit betekent voor woonondernemers veel overleg en afstemming met leveranciers en goed de verwachtingen managen bij consumenten.

Een andere uitdaging is de schaarste aan personeel. Mede door de overheidssteun is er weinig beweging in de markt. De werkloosheid is extreem laag en er is veel concurrentie met andere sectoren die ook naarstig zoeken naar medewerkers. Het leidt tot het moeilijk invullen van vacatures en een hoge werkdruk. Niet alleen bij de commerciële functies maar ook op serviceafdelingen en bij de ambachtelijk functies (woningstoffeerders, keukenmonteurs en parketleggers). Middels campagne voor de Interieurvakman en de vacaturesite wonen, brengen we samen met de branche vraag en aanbod in de woonbranche bij elkaar.

Vooruitblik

Vooruitkijken naar wat de markt zal gaan doen is een uitdaging. Overheidsmaatregelen komen en gaan. Welke invloed heeft dat op de consumentenbestedingen? Komen er na anderhalf jaar corona grote faillissementen aan die het vertrouwen van de consument kunnen ondermijnen? En hoe ontwikkelt de woningmarkt zich verder nu het woningaanbod verder afneemt en de prijzen historisch hoog zijn. Kortom: er zijn nogal wat onzekere factoren. Maar laten we niet vergeten dat het interieur bij de consument hoog op de prioriteitenlijst staat. Juist in deze tijd voelt de consument meer dan ooit de drang om van hun huis een thuis te maken. De komende maanden is het de vraag of we het beter doen dan de zeer goede verkoopperiode in 2020. Dus een lichte omzetdaling is de tweede helft van dit jaar (ten opzichte van 2020) realistisch. Het is de uitdaging voor de branche om consumenten te blijven verrassen en inspireren met mooie winkels, goed advies en een top experience zowel on- als offline.

Advies nodig?

Voor juridische vraagstukken, vragen over financiering, hr of andere simpele en complexe kwesties kun je terecht bij een van onze adviseurs.

Contacteer de adviseur Bel ons
Bert-Jan van der Stelt

Bert-Jan van der Stelt

Branchespecialist wonen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.