Geen vraag te gek
088 973 06 00

Rendementsadvies

Waar begin je als je jouw winkel toekomstbestendig wil maken? En hoe zorg je dat je de juiste stappen zet? Met een Retailscan zoom je in op je totale onderneming.

Naast een check op rendement brengt een goede scan ook in kaart hoe jouw onderneming ervoor staat op het gebied van visie, strategie, de winkelformule, personeel, marketing en toekomstkansen.

Een blauwdruk van jouw onderneming

De bedrijfsadviseurs van INretail werken voeren vaak retailscans uit. Peter Wolfsen: ‘Veel ondernemers stellen de vraag: Wat kan ik met een Retailscan in de praktijk? Wat levert het op? Ik geef dan altijd aan dat de Retailscan niet alleen maar een cijfermatige-analyse van de prestaties van jouw winkel is. De kracht van de Retailscan is juist dat het duidelijk inzichtelijk maakt welke stappen je moet zetten om succesvoller te kunnen ondernemen in de toekomst.’

Sanne de Graaf: ‘De Retailscan is een blauwdruk van jouw onderneming. De scan vertelt hoe je er voor staat en helpt je keuzes maken.’

Een praktijkvoorbeeld

In een woonwinkel staat het rendement onder druk en de ondernemer twijfelt over de toekomstgerichtheid van haar winkel. Het onderzoek van de Retailscan wijst uit dat de marge niet optimaal is, maar wat nog veel belangrijker is: dat de ondernemer twijfelt over de koers van de onderneming.

Het winkelbezoek dat gekoppeld wordt aan de bespreking van de Retailscan wijst dat ook uit. De winkel heeft geen sterke uitstraling, en is “overvol” waardoor het voor de klant geen prettige, overzichtelijke winkel is. De online uitstraling van de website sloot niet aan bij het beeld van de winkel en werd niet goed bijgehouden door de ondernemer. De praktijksituatie sloot nagenoeg aan op het vooraf door ons geschetste beeld in de rapportage.

Prestatie van de collectie

Rob Drost: ‘Uiteraard zijn we met de ondernemer aan de slag gegaan met een analyse van de prestatie van de collectie om te achterhalen waarom de marge achterblijft. Primair hebben we de ondernemer het advies gegeven het winkelbeeld te optimaliseren. Dit kan vaak al met beperkte middelen. Via ons netwerk hebben we deze ondernemer gekoppeld aan de juiste persoon om het winkelbeeld te optimaliseren. Dat was stap 1. Als vervolgstap is de ondernemer aan de slag gegaan met de online aanwezigheid van de winkel. Door de aantrekkingskracht van de winkel te vergroten, zullen de omzetkansen alleen maar toenemen. Rendementsverbetering door optimalisering van de collectie is uiteraard de volgende stap.’

Advies en begeleiding

Doel van de Retailscan is om de ondernemers te helpen keuzes te maken. Wil je eens sparren met de bedrijfsadviseurs van INretail of de scan iets voor jouw winkel is? Neem even contact op voor een vrijblijvende afspraak: bedrijfsadvies@inretail.nl / 088-9730600 of maak hier een afspraak op de gratis Inloopadviesdag.

Delen