Jouw winkel op de juiste locatie

Jouw winkel op de juiste locatie

De veranderende retailwereld vraagt van jou als ondernemer aanpassingsvermogen. Om toekomstbestendig te zijn en te blijven stel je jezelf vragen als: is mijn businessmodel nog voldoende actueel? Past de propositie nog bij onze doelgroep? Maar ook: zit je winkel nog op de juiste plek?

Businessmodel startpunt

Om deze vraag te kunnen beantwoorden begin altijd met je businessmodel. Hierin staat altijd wat je businessmodel inhoudt, wie je doelgroep is, wat jouw onderscheidende vermogen is en hoe jij jouw doelgroep voor je gaat winnen. Als dat duidelijk is dan is het tijd voor de volgende stap: bepalen of de locatie aansluit op jouw businessmodel. Hierbij maakt het natuurlijk wel uit of je net start of dat je al gevestigd bent op een bestaande locatie.

Checkvragen

Maar wanneer is een locatie dan goed en zit je op de ‘juiste’ plek. Dat is afhankelijk van verschillende factoren. Om er een paar te noemen:

  • Hoe toekomstgericht is het huidige winkelgebied?
  • Sluit de locatie aan bij jouw winkelconcept? Is voor jouw concept een solitaire locatie geschikt? Of is een vestiging in een attractief winkelgebied juist een randvoorwaarde.
  • Bereik je op de locatie de juiste mensen?
  • Wat zijn  de kosten van de locatie en beschik je over de juiste oppervlakte om je concept goed uit te voeren?
  • Kan er voldoende omzet gerealiseerd worden op de betreffende locatie?
  • Wat is de beschikbaarheid/noodzakelijkheid van nabij gelegen parkeermogelijkheden?

Om er zeker van te zijn van de juiste locatiekeuze, kun je je laten begeleiden door Vastgoed Intervisie. Vastgoed Intervisie is gespecialiseerd in het werven van locaties en niet het minst belangrijke: het onder de juiste voorwaarden verwerven van een locatie.

Vestigingsplaatsonderzoek

Heb je een locatie op het oog? Dan is het verstandig een vestigingsplaatsonderzoek uit te laten voeren. Je verbind je meestal voor een langere termijn aan een locatie en daarbij is er sprake van een flinke investering voor de inrichting en voorraad. Met dit onderzoek lukt het om op basis van de juiste argumenten een keuze te maken voor de locatie waar je jouw winkel gaat vestigen. Een vestigingsplaatsonderzoek geeft inzicht in de omzetmogelijkheden op de gewenste locatie. Ook wordt onderzocht of een verantwoorde exploitatie mogelijk is op basis van de kosten van de locatie. Belangrijke uitgangspunten om je keuze op te baseren. Ook niet onbelangrijk: dit onderzoek draagt bij aan de bereidheid van een financier om de financiering te verstrekken.

Door het vestigingsplaatsonderzoek uit te breiden met de Ken je Klant analyse, krijg je een optimaal inzicht of de doelgroep die je wil gaan benaderen in voldoende mate in jouw verzorgingsgebied aanwezig is.

Advies nodig?

Overweeg je om te verhuizen met jouw onderneming? Of sta je op het punt om te beginnen met jouw onderneming? Neem contact met mij op, ik denk graag met je mee!

Contacteer de adviseur Bel ons
Rob Drost

Rob Drost

Bedrijfsadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.