Nederland kent een lange traditie van zorgvuldig detailhandelsbeleid, waarbij primair wordt uitgegaan van winkels in de centra van steden, wijken en dorpen. Aanvullend is er ruimte voor grootschalige winkels in de periferie, beleidsmatig vormgegeven in PDV en GDV beleid. Deze gebieden noemen wij de ‘Buitenstad’.
Winkels in de buitenstad zoals doe-het-zelf, tuincentra en woninginrichtingszaken bewezen in de coronacrisis hun toegevoegde waarde. Ze zijn een goede aanvulling op de binnenstad en hebben de omzet (redelijk) overeind weten te houden.
Toch wankelt de levensvatbaarheid van retailgebieden buiten de centrumgebieden. Er zijn retaillocaties in de periferie die wel een impuls kunnen gebruiken. De buitenstad kan sterker gemaakt worden door op vele plekken het aanbod en de uitstraling (nog) beter te maken en de versnippering terug te dringen. In onderstaand rapport lees je alles over het plan van aanpak waarmee we op weg kunnen naar een vitale buitenstad.
Download hier het rapport2023
Aan de andere kant ligt in veel gemeenten de laatste tijd prioriteit op het bouwen van woningen. Daarbij wordt ook gekeken naar de perifere gebieden waar nu veel woonwinkels en doe-het-zelfzaken zijn gevestigd. De ruimte is schaars, vooral in grootstedelijke gebieden. Daarom werkt INretail in 2023 aan het belang en de voorwaarden voor aantrekkelijke woonboulevards en pdv-clusters.